Sunday, March 31, 2013

Kisah Kita - Bab 26

taken from here 


Lima minit selepas Mia keluar, Iqram, Hamdan dan Firdaus datang melawat Muiz. Makcik Kartika meminta diri untuk pulang bersama Encik Muqri yang sejak dari semalam tidak pulang ke rumah.

“Makcik datang dengan teksi tadi. Ni alang-alang papa kamu nak balik, baik makcik tumpang sekali” kata Makcik Kartika sambil tersenyum kearah rakan-rakan Muiz yang bersalaman dengan Encik Muqri dan kemudiannya dengannya.

“Papa balik sekejap sebab nak bersihkan badan ye Muiz?” Muiz hanya tersenyum dan menganggukkan kepala. Tangan papanya dicapai dan dicium. Encik Muqri tersenyum memandang Muiz.

“InsyaAllah petang nanti makcik datang bawa makan malam kamu ye?” kata Makcik Kartika sambil melangkah keluar bersama Encik Muqri.

“Bro, kau okay ke tak ni?” tanya Hamdan sebaik sahaja selepas mereka duduk.

“Kau tengok aku maintain maksudnya aku okay la ni” jawab Muiz sambil ketawa.

“Muiz kita nak minta maaf” kata Iqram sambil menundukkan muka ke lantai. Rasa bersalahnya terhadap Muiz tidak berkurangan.

“Ek eleh. Kau ni kenapa? Alhamdulillah aku selamat la. Tak payahlah kau rasa bersalah pulak!” marah Muiz apabila Iqram masih menyalahkan diri.

“Alhamdulillah kau selamat Muiz, semalam terkejut beruk kitorang bila tahu kau accident. Nak-nak lagi time kitorang sampai Mia dah nak belasah si Iqram ni nasib baiklah Hamdan sempat tahan kalau tak aku rasa Iqram pun masuk ICU sekali” ujar Firdaus panjang lebar.

“Hah?! Hahahaha...weh aku rasa Mia tu bukan betul-betul nak belasah kau Iqram. Kalau betullah, Hamdan pun tak boleh nak halang dia. Kau lupa ke Hamdan dulu kau pernah kalah lawan silat dengan Mia?” Muiz masih ketawa membayangkan Iqram yang masuk ICU kerana dibelasah Mia.

“Haah. Mia tu lain sikit dari perempuan lain. Dulu lebam biji mata aku kena tumbuk dengan Mia. Seminggu jugaklah nak surut lebam aku tu sampai mak aku ingat aku kena buli kat sekolah” kata Hamdan sambil ketawa.

 Iqram memandang tidak percaya kearah Hamdan. Hamdan yang berbadan tegap ni pun boleh lebam dibelasah Mia inikan pula dirinya yang sememangnya tak setegap Hamdan.

“Nasib baiklah aku tak join korang. Kalau tak aku mesti dah patah-patah tulang aku dikerjakan Mia” tambah Firdaus sambil ketawa. Muiz, Mia dan Hamdan merupakan ahli persatuan silat yang aktif disekolah. Muiz memegang jawatan presiden dan Mia pula timbalan presiden. Dia pula hanya ahli persatuan renang dan kelab catur yang cukup kena dengan jiwanya.

“Err tapi kita rasa Mia mesti tak nak jumpa kita buat masa sekarang” wajah Iqram mula mendung mengenangkan Mia yang kini benci dengannya.

“Hmm aku tak tahulah. Mia tu kalau benda yang ada kaitan dengan aku dia memang susah sikit nak maafkan” Muiz sememangnya buntu memikirkan kerenah adiknya itu.

“Tak apalah Muiz. Dah memang salah kita.” Muiz hanya memandang simpati kearah Iqram. Pintu yang dibuka dari luar itu mengejutkan empat sahabat itu.

Mia terkejut apabila melihat rakan-rakan abangnya berada didalam bilik abangnya. Dia meletakkan ayam goreng KFC untuk Muiz diatas meja dan dia terus meninggalkan bilik abangnya.

Iqram hanya memandang sepi kearah Mia yang langsung tidak mempedulikan kehadirannya. Hatinya pedih namun dia terpaksa menerima hakikat yang kini dia merupakan penyebab abang kesayangan Mia sakit jadi dia memang layak dibenci!

“Marah lagilah tu. Kau tak payah nak terasa sangat dengan dia ye?” Muiz berkata sambil memandang Iqram.

“Oh lupa nak beritahu, Mia ikut aku ke London.” Pengumuman Muiz itu mengejutkan rakan-rakannya.

“SPM dia macam mana?” tanya Firdaus. Iqram dan Hamdan masih dalam keadaan terkejut dan sedang memproses maklumat yang baru diterima mereka.

“Dia ambil sebagai calon luar la tu” terang Muiz.

“Tapi..” Iqram tidak dapat menghabiskan ayatnya. Muiz hanya memandang pelik kearah rakannya itu.

“Mia kalau dah buat keputusan, papa aku pun tak boleh kata apa. Aku ni pun dah tak tahu nak pujuk dia macam mana” jelas Muiz. Mereka bertiga hanya menganggukkan kepala. Tahu sangat dengan sikap keras kepala Mia.

Mia membawa diri ke taman diperkarangan hospital. Hatinya masih sakit apabila melihat kelibat Iqram didalam bilik abangnya tadi. Benci apabila melihat Iqram masih berani menunjukkan muka dihadapannya walaupun setelah dimarahinya semalam.

“Ni adik Muiz kan?” Mia terus memandang kearah suara yang menegurnya. Doktor muda itu hanya tersenyum memandang Mia yang sedang duduk dibangku taman. Kelihatan beberapa orang pesakit sedang menjalani fisioterapi ditaman itu.

“Oh Doktor Hariz” Mia tersenyum kearah penyelamat abangnya itu. Papanya yang bercerita kepadanya tentang doktor muda yang baik dan berjaya merawat abangnya semalam.

“Boleh saya duduk?” tanya Doktor Hariz. Mia menganggukkan kepala sambil memberi ruang kepada doktor muda itu untuk duduk.

“Apa nama adik?” tanya Doktor Hariz lagi. Mia Hana memandang doktor muda itu sambil tersenyum.

“Mia Hana” jawab Mia pendek.

“Saya panggil Hana boleh?” tanya Doktor Hariz. Mia memandang pelik kearah doktor muda itu. Selalunya orang lain akan terus memanggilnya dengan panggilan ‘Mia’.

“Kenapa bukan Mia?” tanya Mia. Doktor Hariz hanya tersenyum.

“Sebab maksud nama Hana itukan kebahagiaan dan rezeki tanpa kepayahan? Setiap kali orang menyebutnya bagaikan satu doa buat Hana” terang Doktor Hariz sambil tersenyum lagi kearah Mia.

‘Doktor ni murah sungguh dengan senyuman’ getus hati Mia sambil memandang kearah doktor muda itu.

“Oh macam tu. Terima kasih ye Doktor Hariz” kata Mia sambil membalas senyuman Doktor Haris.
               
“Panggil saya Hariz sajalah. Saya pun nak panggil awak Hana” Doktor Hariz memberi cadangan kepada Mia Hana. Dia memang lebih senang apabila orang lain memanggilnya dengan namanya sahaja.

“Apa pula maksud Hariz tu?” tanya Mia dengan rasa ingin tahu. Dia berasa seronok apabila berborak dengan doktor ni. Hilang perasaan marahnya tadi.

“Maksud Hariz adalah pemelihara” jawab Doktor Hariz sambil memandang kearah Mia. Sempat dia mengagumi ciptaan Allah disebelahnya. Jaraknya dengan Mia memang agak jauh namun tidak menghalangnya dari melihat kesempurnaan Mia. Mia yang sedang leka melihat pesakit menjalani fisioterapi tidak sedar yang dirinya diperhatikan oleh doktor muda itu.

“Baiklah Hana saya nak masuk periksa keadaan abang awak sekejap. Nak ikut saya sekali?” ajak Doktor Hariz. Mia menganggukkan kepala.

“Berapa umur Hana?” tanya Doktor Hariz ketika mereka sedang berjalan menuju ke bilik Muiz.

“16 tahun. Hariz?”

“Saya dah tua dah, 24 tahun” jawab Doktor Hariz sambil ketawa kecil. Mia turut ketawa memikirkan yang doktor itu terasa dirinya tua walaupun baharu berumur 24 tahun.

“Beza lapan tahun dengan Hana kan?” kata Doktor Hariz lagi. Mia hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum kearah doktor muda itu.

“Selagi tak lebih 10 tahun saya rasa okay kot” Doktor Hariz tiba-tiba mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan Mia.

“Err apa yang okay nya Hariz?” tanya Mia sambil memandang kearah Doktor Hariz yang hanya tersengih.

“Tak ada apalah” kata Doktor Hariz sambil membuka pintu bilik Muiz sebaik sahaja tiba dibilik Muiz. Dia mempelawa Mia masuk dulu. Lagak Doktor Hariz itu membuatkan Muiz dan sahabat-sahabatnya terkejut. Pertama terkejut macam mana Mia boleh masuk sekali dengan Doktor Hariz. Kedua terkejut dengan keadaan Mia yang semakin ceria.
“Abang, Hariz nak periksa abang sekejap” kata Mia sambil mengambil tempat ditepi abangnya. Muiz ternganga apabila adiknya membahasakan doktor muda itu dengan nama sahaja.

“Hariz?” soal Muiz sambil memandang pelik kearah Mia.

“Oh Hana dah jadi kawan saya sekarang. Jadi dia boleh panggil saya Hariz” jawab Doktor Hariz sambil memeriksa keadaan Muiz.

“Hana?” soal Muiz lagi. Terasa pening kepala apabila disumbatkan dengan maklumat-maklumat yang agak pelik baginya.

“Maksud nama Hana itu baik jadi saya cadang nak panggil Hana dengan panggilan tu” jawab Doktor Hariz lagi. Dia mencatatkan sesuatu didalam buku notanya dan terus memasukkan buku itu kedalam lab coatnya.

Keadaan Iqram, Firdaus dan Hamdan sama seperti Muiz yang pening dengan maklumat-maklumat pelik. Mereka yang sudah lama kenal dengan Mia Hana pun tak boleh begitu senang rapat dengan Mia inikan pula doktor yang baharu sahaja Mia kenal dalam masa sehari.

Mia tersenyum senang dengan penjelasan Doktor Hariz kepada abangnya.

“Baiklah Muiz. Esok kalau selepas MRI scan dan keadaan kamu okay, dalam dua, tiga hari macam tu kamu dah boleh balik dah” jelas Doktor Hariz. Muiz hanya mengangguk. Dia sebenarnya masih bingung dengan hubungan adiknya dan doktor muda dihadapannya kini.

“Hana, ikut saya sekejap” arah Doktor Hariz sambil melangkah menuju ke muka pintu bilik Muiz. Mia terus mengikut doktor muda itu.

“Nah nombor telefon saya. Kalau rasa nak cerita apa-apa ke, bosan ke telefon la saya” kata Doktor Hariz sambil menghulurkan nombornya kepada Mia. Mia turut mengeluarkan kertas dan menulis nombor telefonnya dan memberikannya kepada doktor itu. Doktor Hariz tersenyum gembira apabila mendapat nombor telefon gadis itu. Mia terus masuk ke bilik abangnya setelah Doktor Hariz hilang dalam pandangan.

‘Doktor yang baik’ getus hati Mia sambil tersenyum. Dia tidak sedar yang banyak mata-mata yang memandang pelik kearahnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...