Friday, March 22, 2013

Kisah Kita - Bab 23

taken from here 


Sambutan Hari Guru tahun ini memang meriah. Banyak booth jualan yang dibuka oleh pelajar-pelajar yang menjual cenderamata untuk diberikan kepada guru-guru sebagai tanda penghargaan. Persembahan dari para pelajar juga amat dinanti-nantikan oleh guru-guru. Tahun lepas mereka cukup terhibur dengan persembahan dari pelajar-pelajar senior dan mereka harap tahun ini mereka dapat menyaksikan persembahan yang setara atau lebih hebat.

Para pelajar berkumpul didalam dewan upacara setelah menerima pengumuman. Upacara persembahan Hari Guru akan bermula. Mereka duduk mengikut kelas masing-masing dan diasingkan pelajar lelaki dan perempuan.

Setelah selesai bacaan doa dan  ucapan perasmian dari pengetua, pengerusi majlis memulakan majlis dengan menjemput guru-guru naik ke atas pentas. Guru-guru mula menyanyikan lagu ‘Guru Malaysia’ dengan penuh bersemangat lalu meraih tepukan gemuruh dan standing ovation dari para pelajar. Selesai persembahan dari guru-guru, persembahan dari pelajar terus bermula. Persembahan tarian tradisional dari pelbagai kaum yang dipersembahkan oleh pelajar tingkatan satu, dua dan tiga turut meraih tepukan gemuruh. Pelajar tingkatan empat pula mendeklamasikan sajak dan membuat sketsa komedi ala-ala rancangan Maharaja Lawak. Persembahan dari tingkatan empat itu tak lain tak bukan dikepalai oleh Emir dan disertai oleh beberapa pelajar dari kelas 4 Beta dan 4 Gamma.

Tiba-tiba lampu dewan dimatikan dan bunyi hilaian ketawa kedengaran. Para pelajar mula panik namun mereka berasa lega apabila lampu sorot dipasang dan dihalakan ditengah-tengah pentas. Muiz keluar dengan memakai T-shirt dan seluar jean. Ditangannya kanannya ada sejambak bunga mawar dan ditangan kirinya mikrofon.

Guys, are you ready to rock?!” laung Muiz tiba-tiba. Laungannya disambut dengan sorakan dari para pelajar. Lagaknya seperti bintang rock. Pengetua dan guru-guru lain hanya tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepala. Tahu sangat dengan perangai pelajar cemerlang tetapi nakal mereka itu.

Sebaik sahaja muzik dimainkan, pelajar-pelajar terus meledak ketawa. Mana tidaknya. Bukan lagu rock yang dimainkan tapi lagu pop yeh yeh ‘Bibir Mesra Jiwa Parah’. Muiz dengan selambanya terus menyanyikan lagu itu dengan penuh perasaan dengan tarian pop yeh yehnya. Belum sempat lagu itu dihabiskan, Mia meluru keatas pentas dan merampas mikrofon dari abangnya. Aksi Mia itu menarik perhatian ramai pelajar ada juga bunyi siulan nakal dari pelajar lelaki kedengaran. Sebaik sahaja mikrofon bertukar tangan, lagu ‘Fukai Mori’ dari Do As Infinity kedengaran. Mia mula menyanyi lagu berbahasa Jepun itu dengan fasih lantas membuatkan para pelajar dan guru-guru ternganga. Tak sangka Mia yang anti-sosial itu kini menyanyi dihadapan mereka. Habis korus pertama, Muiz pula merampas mikrofon dari Mia dan menyanyikan lagu ‘Same Direction’ dari Hoobastank. Sekali lagi para pelajar dan guru tergamam. Terdetik di hati mereka, adakah dua beradik ini sedang bergaduh?

Nyanyian bertenaga dari Muiz membuatkan para pelajar dan guru teruja. Selesai sahaja nyanyian Muiz. Mia mengambil satu lagi mikrofon dan menyanyikan lagu ‘Two is Better Than One’ bersama-sama Muiz. Para pelajar turut menyanyi bersama-sama dengan mereka. Tamat persembahan mereka. Muiz terus memberikan sejambak bunga mawar itu kepada guru kelasnya. Guru-guru yang lain turut diberikan bunga mawar dan sebatang pen Parker sebagai tanda penghargaan. Mia turut membantu Muiz mengagihkan bunga dan pen itu kepada semua guru. Perlakuan dua beradik itu sangat mengharukan guru-guru.

Iqram yang masih terkejut dengan persembahan Muiz dan Mia tak menyangka yang begitu hebat perancangan Muiz sehinggakan dia pun hampir ternganga apabila melihat Mia menyanyi. Tak pernah pun dia melihat Mia keluar membuat latihan seperti Emir dan rakan-rakannya yang lain. Tiba-tiba sahaja dikejutkan dengan nyanyian live dari Mia. Dia ternampak Firdaus dan Hamdan keluar dari dibelakang pentas. Dia yakin yang Firdaus dan Hamdan turut terlibat dalam rancangan Muiz.

‘Muiz..Muiz..” getus Iqram tersenyum sambil menggelengkan kepala.


Seminggu sebelum Hari Guru.
“Mia kena tolong abang juga! Abang nak persembahan tahun ni paling gempak yang abang pernah buat okay?” pujuk Muiz. Mia menyilangkan tangan memeluk tubuh sambil memandang geram kearah Muiz. Suka hati sahaja abangnya menyuruh dia menyanyi untuk persembahan Hari Guru. Dia memang tak suka berdiri dikhalayak ramai. Sebab itulah dia sering menolak untuk mewakili sekolah untuk apa-apa acara kecuali acara seni mempertahankan diri kerana dia hanya perlu menumpukan tumpuannya pada lawannya sahaja.

“Mia tak nak! Abang tahu kan Mia tak suka?” jawab Mia sambil menjeling kearah Muiz.

“Tolonglah abang Mia. Kalau Mia tolong abang, abang akan tunaikan apa saja permintaan Mia” rayu Muiz. Melihatkan Muiz yang sudah merayu membuatkan Mia tidak sampai hati untuk menolak permintaan abangnya. Tapi..dia memang malu dan tak mahu berdiri dikhalayak ramai.
               
“Mia tak suka berdiri didepan ramai orang. Mia takut” jelas Mia. Dia kasihan dengan abangnya tapi siapa pula yang nak kasihankan dia jika dia tiba-tiba kaku diatas pentas nanti? Pasti dia akan diketawakan.

“Jangan risau, abang ada sekali atas pentas tu masa Mia menyanyi. Mia anggap mereka tu patung-patung yang boleh bergerak sudah” kata Muiz yang cuba menyakinkan Mia.

“Patung yang  boleh bergerak?” Mia cuba membayangkan muka pelajar-pelajar versi patung yang akhirnya membuatkan dia tergelak sendiri. Muiz hanya tersenyum melihat perilaku adiknya.

“Baiklah Mia setuju. Tapi kali ni je okay?” Mia harap betul keputusannya kali ini.

“Macam inilah adik abang!” Muiz terus memaut bahu Mia. Muiz terus menerangkan tentang perancangannya pada Hari Guru nanti. Mia mendengar dengan teliti kerana dia tahu abangnya memang tak suka mengulang semula arahan yang diberikan.

“Jadi Firdaus dan Hamdan akan tolong kita kawal muzik” jelas Muiz. Mia menganggukkan kepala.

“Hadiah untuk semua cikgu tu abang dah siapkan?” tanya Mia.

“Dah. Bunga tu abang dah tempah sejak dari sebulan lepas sebab takut nanti ada masalah dengan stok kedai. Pen pun baru sampai semalam. Abang nak balut je nanti. Mia tolong abang ye?” Mia terus mengangguk setuju. Abangnya memang ada ciri-ciri pemimpin yang baik dan sangat bijak dalam merancang terasa bangga pula mempunyai abang seperti Muiz walaupun Muiz suka mengusiknya.

“Boleh je tak ada masalah” jawab Mia.

“Tapi untuk pen ni rasanya tak payah balutlah sebab dah cukup cantik dah kotak dia” kata Mia sambil membelek-belek kotak pen Parker yang nampak elegan itu.

“Tapi abang rasa nak balut sebab takut nanti orang ingat abang menunjuk-nunjuk” balas Muiz. Wajah Muiz nampak gusar. Dia memang tak suka dilabel riak atau menunjuk-nunjuk.

“Abang, pedulikan apa orang nak kata. Bagi je macam ni. Lagi pun buat apa membazir beli pembalut hadiah yang lepas tu dibuang walaupun kita balut secantik mana” jelas Mia. Muiz mengangguk setuju.

“Baiklah tak payah balut. Kita bagi terus lepas persembahan jadi tak adalah murid lain sempat tengok dan nak jealous ke apa” ujar Muiz bersemangat. Dia sudah membayangkan betapa gempaknya Hari Guru tahun ini dimindanya.


Sambutan Hari Guru itu tamat pada pukul 12 tengahari. Mia dan Muiz menuju ke kantin untuk mengisi perut. Dari jauh kelihatan Firdaus, Hamdan dan Iqram sedang duduk di sebuah meja disitu.

“Muiz, Mia, marilah makan sekali” pelawa Firdaus.

“Sekejap ye. Kami pergi beli makanan dulu” jawab Muiz. Muiz dan Mia terus menuju ke kaunter kantin untuk membeli makanan. Mereka membeli nasi ayam dan kembali ke meja dimana tiga sahabat tadi menjamu selera.

“Muiz rancangan kau tahun ni memang gempaklah! Terkejut aku dengan Firdaus bila kau minta kitorang kawal muzik dan bawa hadiah belakang pentas hari ni” Hamdan memulakan bicara sebaik sahaja dua beradik itu melabuhkan punggung setelah mencuci tangan.

“Biasalah. Mia ni pun aku baru beritahu minggu lepas. Nasib baik dia setuju kalau tak mesti tak gempak” balas Muiz sambil menyuapkan nasi ayam kedalam mulutnya. Terasa lapar sebab dia bersarapan sedikit sahaja pagi  tadi kerana terlalu gementar.

“Tapi tak boleh blah lah idea kau main rampas-rampas mikrofon atas pentas dengan Mia. Kitorang ingat korang ni nak bergaduh ke apa atas pentas tu” kata Firdaus sambil tergelak mengingatkan acara rampas merampas dua beradik ini tadi.

“Tu lah kita terkejut gila bila tengok Mia tiba-tiba naik atas pentas siap menyanyi lagi lepas tu” Iqram berkata sambil memandang kearah Mia yang sudah menunduk malu tetapi masih menyuap nasi ayam kedalam mulut. Lapar sangatlah tu..

“Saja aku buat gempak tahun ni sebab ni persembahan terakhir aku untuk cikgu-cikgu kat sini.” Muiz menghabiskan suapan nasi ayamnya. Gara-gara lapar, laju benar dia makan hari ini.

Kata-kata Muiz itu mengingatkan Mia yang abangnya akan meninggalkan dia tak lama lagi. Hatinya berasa sayu namun dia terpaksa melepaskan abangnya pergi kerana itu merupakankehendak Muiz sendiri. Muiz bagaikan faham dengan kegusaran dihati Mia. Dia menepuk-nepuk bahu adiknya sambil mengangkat pinggan makanannya yang kosong lalu diletakkan kedalam besen yang tersedia.

‘Mia kau kena kuat!’ pujuk hati Mia sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...