Wednesday, March 20, 2013

Kisah Kita - Bab 22

taken from here 

“Mia, jom!” ajak Emir setelah tamat waktu persekolahan.

“Jom mana Emir?” Tanya Iqram. Hatinya kurang senang apabila Emir mengajak Mia entah ke mana.

“Oh kami nak pergi beli barang untuk projek Fizik. Sementara tu boleh pergi dating sekali” kata Emir sambil tersengih.

“Mengarut. Dah jom” Mia terus mengangkat begnya. Dia sudah memaklumkan kepada abangnya yang dia akan keluar membeli barang bersama Emir. Walaupun Muiz seperti tidak suka namun dia terpaksa melepaskan Mia pergi demi tugasan Fizik Mia.

“Kau nak pergi beli kat mana?” tanya Iqram lagi.

“AEON Jusco. Senang banyak kedai dalam tu.” Emir sudah mula mengatur langkah untuk pergi.

“Tunggu. Biar aku dengan Jun Hong ikut sekali. Kebetulan kami pun nak cari bahan-bahan juga” kata Iqram. Dia terus memanggil Jun Hong dan memberitahu tentang rancangannya. Nasib baik Jun Hong tiada perancangan lain kalau tidak mahu buntu Iqram mencari idea untuk mengikut Mia dan Emir.

“Bagus juga pergi ramai-ramai” kata Mia sambil melangkah keluar dari kelas.

“Kacau orang nak dating je kau ni” Emir berkata sambil memuncungkan mulut.

Dating? Since when Mia setuju nak dating dengan kau?” kata Jun Hong sambil ketawa mengejek kepada Emir.

Emir menunjukkan muka tidak puas hati kepada Jun Hong.

‘Haih apek ni kang ada juga yang makan kasut saiz 9’ getus Emir dalam hati.


Mereka berempat menaiki bas untuk ke AEON. Sebaik sahaja naik ke dalam bas, Iqram cepat-cepat mencari tempat duduk. Mia mengambil tempat disebelah Iqram setelah Iqram menepuk-nepuk tempat duduk yang kosong disebelahnya sambil memandang kearah Mia. Kebetulan sudah tiada tempat kosong yang lain.

“Haih kat luar pun Mia kena duduk sebelah kau ke?” sindir Emir apabila melihat perlakuan Iqram.

“Habis tu? Dah kata bini kita. Betul tak cakap abang?” gurau Iqram sambil tersengih kearah Mia. Emir menayangkan muka geli-geleman apabila mendengar Iqram membahasakan dirinya abang. Mia hanya menjeling geram kepada Iqram.

‘Datang dah virus nakal dia’ bisik Mia didalam hati.

“Okaylah Abang Iqram, disebabkan kau gelarkan diri kau abang, sila bayar tambang untuk kami semua” kata Emir sambil ketawa. Jun Hong turut mengangguk tanda setuju.

“Tak ada hal. Meh kita bayarkan” Iqram mengeluarkan dompetnya apabila konduktor bas menghampiri mereka.

“AEON empat orang” kata Iqram kepada konduktor tersebut lalu membayar tambang mereka semua.

“Weh kami bergurau sahajalah Iqram. Biar kami ganti semula duit tu” kata Jun Hong. Dia sudah tidak sedap hati apabila Iqram membayar tambang untuk mereka. Sesungguhnya dia hanya bermain-main setuju dengan cadangan Emir tadi.

“Eh tak apalah. Kita ikhlas nak bayarkan” Iqram tersenyum apabila melihat muka gelabah Jun Hong. Emir hanya tersengih.

“Terima kasih ye Abang Iqram” ucap Emir dan Jun Hong sambil menayang gigi konon comel.

“Sama-sama adik-adik. Ni bini abang tak ucap terima kasih ke?” usik Iqram kepada Mia yang sedang termenung memandang jauh ke luar tingkap.

“Huh? Terima kasih” jawab Mia spontan yang terkejut dengan teguran Iqram.

“Hah..mengaku pun bini abang” kata Iqram sambil ketawa berdekah-dekah. Seronok dapat mengenakan Mia. Baharu dia tahu perasaan seronok mengusik Mia yang selalu dinikmati oleh Muiz selama ini. Serentak itu dia juga dapat merasakan jurusan tangan ketam yang berbisa yang ditakuti oleh Muiz.


 Suasana kelas 4 Alpha sangat sunyi pagi ini. Masing-masing menumpukan perhatian kepada soalan harian Matematik Tambahan yang tersedia dipapan putih kelas mereka.

“Assalamualaikum.” Iqram memberi salam sambil duduk ditempatnya. Mia menjawab salam sambil tersenyum kearah Iqram.

“Aik senyum semacam je pagi ni? Ada apa-apa ke?” tanya Iqram. Mia masih tersenyum sambil menggelengkan kepala. Dia kemudiannya menyiapkan latihan Matematik Tambahan hariannya. Sekejap lagi masa Matematik Tambahan dan cabutan undi yang mengerunkan pelajar 4 Alpha akan berlaku sebentar sahaja lagi..jeng..jeng..jeng.

“Okay nombor 10, 20 dan 40! Sila keluar selesaikan soalan di papan putih sekarang!” arah Mr. Teh sambil memeluk tubuh selepas mencabut undi. Cabutan undi ini memang tidak dinanti-nantikan oleh sesiapa pun kerana ianya sangat menakutkan. Siapa yang silap akan disuruh berdiri sehingga tamat satu masa pembelajaran. Ini merupakan peraturan Mr. Teh yang mahukan pelajarnya sentiasa bersedia dan cekap dalam matapelajaran yang diajarnya.

“Baik masa dah tamat! Sila duduk.” Mr. Teh memeriksa jalan kerja dan jawapan murid-muridnya dipapan putih itu.

“Siapa yang buat soalan nombor dua?” tanya Mr. Teh dengan suara yang garang.

“Saya cikgu.” Emir menjawab sambil berdiri tegak menghadap Mr.Teh.

“Ini sudah salah! Sila buat pembetulan dan jumpa saya waktu rehat nanti!” Mr. Teh yang sememangnya ditakuti oleh ramai pelajar dan ayat ‘sila jumpa saya’ bagaikan satu sumpahan kepada sesiapa yang menerimanya baik di depannya ataupun di dalam buku latihan. Setiap kali pelajar 4 Alpha menerima buku latihan yang sudah diperiksa oleh Mr. Teh, mereka akan memeriksa sama ada mereka menerima ayat sumpahan itu atau tidak.

Muka Emir sudah bertukar warna dan dia terpaksa berdiri sehingga tamat satu masa. Iqram dan Mia memandang Emir dengan pandangan simpati tetapi tak boleh memandang lama. Mr. Teh tak suka jika ada pelajar yang tak menumpukan perhatian, menguap ataupun bercakap ketika dia mengajar. Waktu subjuk Matematik Tambahan memang merupakan waktu seksaan untuk kelas 4 Alpha.

Tamat sahaja masa Matematik Tambahan, Iqram terus mendekati Emir.

“Emir okay tak ni?” tanya Iqram. Dihulurnya sekotak air laici kepada Emir. Kebetulan dia membeli sekotak air laici di koperasi sebelum waktu Mr. Teh tadi.

“Okay je. Aku ni lemah sikit subjek ni jadi aku dah biasa dah tapi macam mana pun masih terasa gerun nak jumpa Mr. Teh waktu rehat nanti” jawab Emir sambil tersenyum tawar.

“Emir, awak duduk sebelah dengan best student Add Math tahu? Kenapa tak ada tanya?” kata Jun Hong sambil menepuk bahu Emir.

“Bila masanya aku nak tanya? Kau tu busy memanjang. Kalah PM!” balas Emir sambil menyiku lengan Jun Hong.

“Oh ya ka?” Jun Hong hanya tersengih menayang gigi.

“Alah kalau Jun Hong tak ada tanya je la kat Mia dengan kita. Kitorang pun okay juga dalam subjek ni” kata Iqram. Dia memang ikhlas mahu menolong Emir.

“Okaylah kawan. Lain kali aku tanya korang ye? Harapkan PM ni tunggu PRU tahun depanlah gamaknya” sengaja Emir menyindir Jun Hong. Jun Hong memang sibuk. Disamping menjadi ketua kelas, Jun Hong juga menjawat jawatan presiden untuk semua kelab yang disertainya. Namun pelajarannya tidak pernah terabai. Jun Hong merupakan saingan hebat Mia dalam merebut takhta pelajar cemerlang sekolah.

Waktu rehat sudah tiba, Emir keluar setelah meninggalkan ‘wasiat’ kepada Jun Hong dan rakan-rakan lain. Drama sebabak oleh Emir membuatkan kelas 4 Alpha bergegar dengan gelak ketawa sehingga pelajar dari kelas 4 Beta menjenguk ke kelas mereka.

“Iqram” panggil Mia sambil melambaikan tangan kearah Iqram.

‘Hihi bini ajak makan sekali ke?’ bisik hati Iqram sambil tersenyum nakal kearah Mia.

“Ye Mia. Kenapa panggil kita ni? Kita nak pergi makan dengan Muiz lah” kata Iqram sambil menayangkan muka mengejar masa.

“Oh ye ke? Tak apalah” kata Mia sambil beredar menuju kearah perpustakaan.

“Eh sekejap. Kita gurau jela. Kenapa Mia”

‘Tahu pun menggelabah’ bisik hati Mia.

“Jom pergi kat tempat Einstein.” Iqram terus mengikut Mia. Tahu sangat tempat Einstein yang dimaksudkan Mia. Tak lain tak bukan belakang bangunan sekolah, tempat dimana dia dan Mia menjaga Einstein dulu.

“Happy birthday kawan!” ucap Muiz, Hamdan dan Firdaus yang sudah sedia menunggu disitu. Iqram tersenyum melihat muka teruja rakan-rakannya. Muiz dengan penuh semangat menyanyikan lagu hari jadi seorang diri. Yang lain hanya menggelengkan kepala melihat gelagat Muiz yang terlebih teruja.

“Nah tadi aku siap minta kebenaran makcik kantin untuk simpan kek kau dalam peti ais diorang. Tak tahu la kot-kot ada bau ikan” gurau Muiz sambil menghulurkan sekotak Strawberry cheesecake kepada Iqram. Mulanya dia ingin membeli kek coklat tetapi setelah diterangkan oleh Mia yang Iqram tak suka coklat, Muiz menukarkannya dengan kek keju.

Iqram menyambut huluran kek itu dengan berhati-hati. Dia meletakkan kotak kek itu diatas meja yang sudah dilapik dengan kertas surat khabar. Dibukanya kotak kek yang lutsinar itu dan dia memotongkan kek itu kepada beberapa bahagian dan dibahagi-bahagikan kepada rakan-rakannya.

“Eh, eh birthday boy pula yang kena buat kerja. Nasib kau lah Iqram” gelak Muiz sambil mengambil kek yang sudah dipotong itu. Strawberry cheesecake memang kek yang paling digemari oleh Muiz.

Mereka berempat duduk makan kek dibelakang bangunan sekolah itu sambil memandang jauh kearah padang sekolah.

“Lagi berapa bulan lagi kami kat sini. Lepas ni tinggal Iqram dengan Mia je” kata Firdaus sambil menyuap kek ke dalam mulutnya. Matanya masih tertancap kearah padang bola yang hijau lagi mendamaikan.

“Lepas ni korang nak sambung belajar di mana?” tanya Iqram. Dia ingin tahu juga perancangan masa depan rakan-rakannya.

“Aku nak sambung belajar dan balik ke London” jawab Muiz sambil tersenyum kearah Mia.Dia tahu adiknya pasti terkejut dengan keputusannya. Dia sebenarnya sudah lama merancang untuk sambung belajar dan tinggal sementara di London setelah dia tamat sekolah menengah.

“Aku pula tunggu tawaran dulu. Kalau ada peluang, aku pun nak sambung di luar negara” jawab Hamdan.

“Aku pun sama macam Hamdan. InsyaAllah kalau ada rezeki, aku ke luar negara” Firdaus menjawab sambil tersenyum.

“Iqram dah merancang nak ke mana selepas ini?” tanya Firdaus.

“Kita nak sambung belajar tapi tak pasti lagi dalam bidang apa. Mungkin kejuruteraan ataupun arkeologi” terang Iqram. Dia sememang masih tidak tahu bidang yang patut dipilih selepas tamat sekolah menengah.

“Mia macam mana?” tanya Iqram kepada Mia yang senyap sejak tadi.

“Mia pun tak tahu lagi” Mia terus bangun dan mengambil sesuatu dari begnya.

“Nah ni hadiah hari jadi untuk Iqram. Harap Iqram suka” kata Mia sambil menghulurkan sebuah kotak putih yang berbalut reben merah. Iqram menyambut huluran Mia dengan senyuman lebar. Ini merupakan hadiah kedua dari Mia kepadanya.

“Ni pula hadiah dari kami bertiga. Kitorang tak tahu nak beri apa jadi ambil jela. Ikhlas dari senior kau!” sengaja Muiz menekankan perkataan senior itu tadi. Iqram menyambut pemberian seniornya itu dengan gembira.

‘Ah mesti rindukan diorang ni nanti’ getus Iqram dalam hati.

“Haah, tahun ni kau join tak persembahan Hari Guru, Muiz?” tanya Hamdan kepada Muiz.

“Hei acara wajib aku kot. Mengumpul peminat-peminat baru dan tunjuk bakat” seloroh Muiz. Dia memang sering diminta oleh guru-gurunya untuk membuat persembahan tetapi tahun ni dia ada rancangan baik punya. Nak tahu? Tunggu Hari Guru~




2 comments:

Unknown said...

maaf ... kenapa bab 23 x bolh nk bce??? sedih ;( tpaksa skip bab 23!

Norlyana Nasrin said...

Eh pelik juga sebab saya boleh baca..xpe nanti saya try fix.
(^-^)v

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...