Sunday, March 31, 2013

Kisah Kita - Bab 25

taken from here  


Encik Aqif mendapatkan Iqram yang masih setia menunggu di pintu bilik kecemasan. Dia hanya meninggalkan tempat duduknya bila tiba waktu solat dan untuk membersihkan diri.

“Qayyum, mari balik.” Ajakan Encik Aqif hanya dibalas dengan gelengan dari Iqram.

“Iqram, kamu baliklah. Biar uncle sahaja yang tunggu disini” pujuk Encik Muqri apabila Iqram masih enggan meninggalkan tempat duduknya. Mia sudah disuruhnya pulang tadi bersama Hamdan dan Firdaus. Anak gadisnya itu masih dalam keadaan marah dan tak boleh langsung bertentang mata dengan Iqram.

“Tak. Selagi Muiz tak keluar selagi itu Qayyum nak tunggu” jawab Iqram sambil memandang ayah dan Encik Muqri. Matanya merah kerana terlalu banyak menangis.

“Baiklah. Ayah balik dulu” kata Encik Aqif. Iqram bangun lalu menyalami tangan ayahnya.

“Muqri, kalau ada apa-apa jangan lupa telefon saya” pesan Encik Aqif kepada Encik Muqri. Encik Muqri hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum tawar dia mengiringi Encik Aqif ke kereta.

“Saya minta maaf sangat-sangat. Disebabkan kecuaian anak saya, anak Muqri yang terima padahnya” kata Encik Aqif setelah jauh mereka tinggalkan Iqram.

“Dah takdir Allah, Aqif. Kita doakan sahaja yang Muiz selamat” Encik Muqri menepuk-nepuk bahu Encik Aqif. Tak henti-henti dia berdoa didalam hati supaya anaknya selamat.

“Muqri, biar saya tanggung kos perubatan Muiz untuk kurangkan sedikit rasa bersalah yang membebankan saya ni” Encik Muqri hanya menganggukkan kepala. Dia tahu yang Encik Aqif berasa bersalah dengan apa yang menimpa Muiz.

“Baiklah. Tapi kalau itu yang Aqif mahukan” jawab Encik Muqri. Encik Aqif hanya tersenyum tawar. Muqri bukan orang sembarangan dan memang tak akan menuntut ganti rugi dari keluarganya kerana dia memang terlebih mampu untuk membayar kos perubatan Muiz. Tetapi Encik Aqif berasa itu adalah tanggungjawabnya dan dia patut menanggung kos perubatan Muiz kerana Muiz kemalangan dek kecuaian anaknya.

“Baiklah kirim salam saya kat Risa. Kesian dia balik seorang diri tadi” kata Encik Muqri.

“InsyaAllah. Nanti saya sampaikan” balas Encik Aqif lalu masuk kedalam keretanya. Enjin dihidupkan dan dia mengangkat tangan kepada Encik Muqri  lalu meninggalkan perkarangan hospital. Encik Muqri masuk semula ke kawasan bilik kecemasan setelah kereta Encik Aqif hilang dari pandangan.

Setibanya didepan bilik kecemasan, kelihatan doktor dan beberapa orang jururawat keluar dari bilik dimana Muiz dimasukkan tadi. Iqram terus berdiri untuk mendapatkan doktor yang merawat Muiz.

“Doktor macam mana dengan anak saya?” tanya Encik Muqri yang sudah berada ditepi Iqram.

“Alhamdulillah. Anak encik kini stabil dan kami akan menjalankan peperiksaan lanjutan  untuk memastikan tiada kesan-kesan sampingan yang lain” ujar doktor itu sambil tersenyum kearah Encik Muqri.

“Alhamdulillah” ucap Encik Muqri. Iqram mengucapkan syukur. Dia berasa lega kerana Muiz kini selamat.

“Terima kasih doktor.” Doktor yang bernama Hariz itu hanya tersenyum dan menganggukkan kepala.

“Sama-sama. Ini kehendak Allah, saya cuma jalankan tugas saya sahaja” kata Doktor Hariz. Encik Muqri mengangguk faham.

“Baiklah saya minta diri dulu ya encik” kata Doktor Hariz sambil berlalu meninggalkan Encik Muqri dan Iqram.

“Alhamdulillah. Iqram, Muiz dah selamat. Kamu jangan risau lagi ya?” Encik Muqri senyum sambil menepuk-nepuk bahu Iqram.

Iqram yang masih menangis hanya mengangguk-anggukkan kepala. Dia berasa lega tapi dalam masa yang sama dia berasa bersalah kerana mengakibatkan sahabat baiknya cedera. Mia pula masih marah kepadanya. Dia tidak tahu bila masa yang sesuai untuk dia meminta maaf dengan Mia.

I’m going to London with Muiz” tegas Mia sambil memandang papanya yang sedang mengelap badan Muiz.  Encik Muqri tersentak lalu memandang tepat kearah Mia.

What? How about your SPM?” tanya Encik Muqri. Mia hanya diam sambil menundukkan kepala.

“Mia nak ambil SPM sebagai calon luar” jawab Mia. Dia terus duduk disisi katil Muiz sambil meraih tangan abangnya dan diletakkan dipipinya.

“Mia nak jaga abang” jelas Mia lagi. Matanya sudah mula bergenang. Encik Muqri berasa serba salah sama ada untuk mengikut kemahuan anaknya atau tidak.

“Mia, grandpa dan grandma kan ada untuk jaga abang? Mia nak tinggalkan papa seorang diri kat Malaysia ni ke?” pujuk Encik Muqri lagi. Mia hanya tunduk sambil menangis tersedu sedan disebelah Muiz.

“Mia?” Muiz terjaga apabila terasa tangannya basah. Mia mengangkat muka memandang kearah abangnya yang kelihatan lemah. Tangan dan kaki kiri Muiz patah dan kepalanya berjahit lima belas jahitan.

“Abang dah sedar? Papa abang dah sedar!” Mia terjerit gembira apabila melihat abangnya mula sedarkan diri. Dia terus menekan butang memanggil doktor untuk melihat keadaan abangnya.

“Iqram macam mana?” tanya Muiz kepada Mia. Muka Mia berubah apabila nama Iqram keluar dari mulut Muiz. Muiz cuba untuk bangun. Encik Muqri terus mengucapkan syukur apabila Muiz sudah mula sedar.

“Tak payah tanya pasal dia” kata Mia sambil membantu Muiz untuk duduk. Dia menaikkan sedikit katil abangnya. Encik Muqri memandang tajam kearah Mia yang masih berdendam.

“Mia kenapa cakap macam tu?” marah Encik Muqri. Mia hanya mencebik sambil duduk disebelah Muiz.

“Haah Mia. Kenapa marah sangat dengan Iqram ni?” tanya Muiz yang masih bingung.

“Dialah punca abang accident! Kalau ikut cakap Mia hari tu mesti tak jadi macam ni kan?” balas Mia. Encik Muqri hanya menggelengkan kepala. Tak sangka anaknya itu keras hati.

“Mia, salah abang juga sebab abang yang ajak dia hari tu” terang Muiz. Mia hanya mendiamkan diri. Baginya Iqram tetap bersalah dan memang Iqram punca abangnya kini terlantar dihospital.

Tiba-tiba pintu bilik itu dikuak.
“Maaf, saya nak buat sedikit pemeriksaan keatas anak encik” kata Doktor Hariz sambil tersenyum. Jururawat yang masuk bersamanya terus memeriksa tekanan darah Muiz. Mia berundur memberi ruang kepada Doktor Hariz dan jururawat itu memeriksa abangnya.

“Doktor Hariz, abang saya macam mana?” tanya Mia kepada Doktor Hariz. Tag nama doktor itu dilihatnya sebelum menyebut nama doktor muda itu.

“Alhamdulillah keadaan Muiz semakin baik. InsyaAllah petang ni kita jalankan ujian MRI untuk memastikan tiada kecederaan dalaman lain didalam otak Muiz” jawab Doktor Hariz sambil tersenyum memandang Mia. Mia hanya mengangguk.

“Encik Muqri, setujukan kami jalankan MRI scan pada Muiz?” tanya Doktor Hariz. Jururawat lelaki yang bernama Fahmi itu memaklumkan tekanan darah Muiz kepada Doktor Hariz dan Doktor Hariz hanya tersenyum.

“Tentu sahaja saya setuju” balas Encik Muqri sambil mengiringi Doktor Hariz yang sudah selesai memeriksa keadaan anaknya. Jururawat itu turut mengekori Doktor Hariz keluar dari bilik Muiz.

“Abang, Mia nak ikut abang ke London” Mia membuka bicara setelah hanya dia dan Muiz didalam bilik itu.

“Eh Mia, buat apa? Tunggu la sampai habis SPM dulu okay?” kata Muiz sambil memandang kearah adiknya.

“Mia tak nak! Mia nak ikut abang. Nak jaga abang!” balas Mia yang sudah mula menangis. Muiz mengusap perlahan kepala adiknya yang sudah menangis dan menyembamkan muka dikatil Muiz.

“Abang tahu tak masa abang accident semalam Mia rasa dunia macam nak kiamat dah? Mia rasa macam nak bunuh Iqram bila dapat tahu yang dia sebabkan abang accident tapi Mia masih ingat Allah dan dosa pahala. Mia ada abang je dalam dunia ni. Lupa ke dulu waktu abang tinggalkan Mia dan pergi London? Mia rasa dah tak mahu hidup lagi sebab mama dah tak ada, papa pun tak pedulikan kita dan abang pula tinggalkan Mia sorang dengan datuk dan nenek. Abang rasa abang adil ke dengan Mia bila abang tak nak bagi Mia nak ikut abang sekarang?” Mia menghamburkan apa yang tersimpan rapi didalam hatinya sejak dulu lagi. Mukanya sudah basah dengan air matanya.

Muiz terkedu apabila melihat keadaan Mia yang sangat tertekan. Tak sangka adiknya masih terluka dengan tindakan Puan Rose yang membawanya ke London dahulu. Dia mencapai tangan adiknya memaksa Mia memandang kearahnya.

“Baiklah Mia ikut abang okay? Abang pun tak sanggup nak tinggalkan Mia kat Malaysia ni tanpa abang sebenarnya” kata Muiz sambil tersenyum kearah Mia. Mia pada mulanya kurang percaya apabila abangnya memberikan persetujuan namun setelah Muiz mengangguk dia terus memeluk kuat abangnya.

“Err Mia, abang sakit ni” tegur Muiz. Badannya terasa sengal apabila dipeluk kuat oleh Mia.

“Sorry..” Mia terus tersenyum sambil meleraikan pelukannya.
“Mia, abang laparlah” rengek Muiz kepada adiknya. Memang dia terasa lapar sejak dia sedar tadi.

“Abang nak makan apa?” tanya Mia sambil memandang Muiz yang sudah tersengih.

“Abang tak nak makanan hospital, Mia belikan KFC boleh?” ujar Muiz sambil menayangkan gigi.

“KFC? Buat penatlah makcik masak untuk Muiz ni” kata Makcik Kartika yang tiba-tiba muncul dimuka pintu bilik Muiz.

“Makcik Tika! Masak apa untuk Muiz?” tanya Muiz sebaik sahaja Makcik Kartika menutup pintu bilik.

“Makcik masak sup ayam dan sayur campur je. Kamu tu kan orang sakit” kata Makcik Kartika sambil tersenyum kearah Muiz.

“Alah, nak ayam goreng” rajuk Muiz sambil memuncungkan bibir. Mia tersenyum melihat telatah abangnya yang seperti kanak-kanak kecil.

“Kejap ye, Mia pergi beli” Muiz terus tersenyum gembira apabila adiknya bersetuju untuk membelikannya ayam goreng.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...