Saturday, July 27, 2013

Kisah Kita - Bab 50

taken from here  

Mia mendapatkan Syazrina yang sedang menunggunya di bangku pusat membeli belah. Wajah sahabatnya yang keletihan akibat menemaninya membeli belah dipandang simpati. Dia bukan selalu membeli belah tapi sekali membeli mahu penuh bonet kereta.

“Maaf ye Rin penat temankan Mia.” Mia menghulurkan air mineral kepada sahabatnya itu. Syazrina menyambut huluran Mia dengan senyuman penat.

“Tak apalah Mia bukan selalu pun aku dapat temankan kau. Ada apa-apa lagi nak beli ke?” tanya Syazrina sebelum meneguk air mineral.

“Tinggal kasut je Rin. Rasanya nak beli 10 pasang” kata Mia selamba. Tersedak Syazrina mendengarkan kuantiti kasut yang ingin dibeli oleh Mia. Mia ketawa besar melihatkan reaksi Syazrina sambil mengurut-urut belakang sahabatnya itu.

“Rin, Mia gurau je. Dah habis shopping dah pun. Jom, Mia belanja makan” pelawa Mia lalu menarik tangan Syazrina yang memandang geram ke arahnya.

“Isy bakal mak budak ni main-main pula! Nasib baik mengandung, kalau tak mau je aku lesing” Mia hanya tersengih menayang gigi apabila melihat Syazrina membuat aksi mahu melesingnya.

“Hehe macam boleh je budak kecik ni” Syazrina memandang pelik ke arah Mia. Sejak akhir-akhir ini sahabatnya ini suka sangat menyakatnya dan kuat bergurau.

“Mia, pelik betul aku dengan gejala mengandung kau ni. Makin sengal perangai.” Meletus ketawa Mia dengan kenyataan Syazrina tadi.

“Entah la Rin. Jom makan, saya laparlah” rengek Mia sambil menarik tangan Syazrina masuk ke dalam restoren di dalam pusat beli-belah itu. Syazrina hanya menggelengkan kepala dan menurut langkah Mia.

Setelah mengambil tempat duduk dan membuat pesanan. Mia mengeluarkan sebuah kotak dari dalam beg tangannya lalu menghulurkannya kepada Syazrina. Syazrina yang terkejut hanya terkaku, langsung tidak menyambut huluran Mia itu.

“Rin, ni untuk awak” Mia menarik tangan Syazrina. Memaksa Syazrina untuk mengambil kotak itu darinya. Mahu tak mahu, Syazrina terpaksa mengambil kotak tersebut.

“Apa ni? Birthday aku lambat lagi.” Syazrina membelek-belek kotak empat segi yang berbalut cantik itu dengan perasaan berbaur. Gembira tapi dalam masa yang sama, dia serba salah untuk menerima hadiah tanpa sebab.

“Ni hadiah sebab selalu ada bila saya perlukan awak. Hadiah kecil je Rin, saya harap awak suka.”

Syazrina hanya memandang kotak hadiah itu dengan pandangan kosong. “Mia, aku temankan kau sebab aku ikhlas nak jadi sahabat kau dunia akhirat. Aku tak perlukan hadiah atau apa-apa untuk balas jasa aku ke apa.”

Mia terdiam mendengarkan kata-kata Syazrina. Sungguh, dia berasa terharu dan bersyukur kerana Allah memberikannya seorang sahabat yang baik. Tambahan pula Syazrina sanggup menjadi sahabatnya dunia dan akhirat. Mia meraih tangan Syazrina lalu mengenggam tangan sahabatnya itu. Matanya sudah mula bergenang. Syazrina yang perasan akan perubahan wajah Mia mula kaget.

“Rin, hadiah ni saya memang ikhlas nak bagi kat awak. Dah lama saya beli benda ni tapi saya tak ada sesiapa yang nak saya hadiahkan sebab saya tak ada kawan. Sekarang saya dah ada awak sebagai sahabat, jadi saya harap awak terima hadiah dari saya ni.”

Mata Syazrina mula bergenang. Hatinya yang keras mula lembut setelah mendengar kata-kata Mia. Perlahan dia memegang lembut tangan Mia.

“Baiklah aku terima. Terima kasih Mia” Syazrina menghadiahkan senyuman manis buat Mia.

“Eh, Mia! Rin!” Syazrina dan Mia pantas menoleh ke arah suara yang teruja menyebut nama mereka itu.

“Oh Nabila ingatkan siapa tadi.” Mia dan Syazrina bangun dari duduk mereka lalu mempelawa Nabila menyertai mereka. Nabila tersenyum lebar setelah mengambil tempat disebelah Mia. Nasib baik Mia dan Syazrina memilih tempat yang boleh memuatkan empat orang.

“Korang shopping ke? Sampai hati tak ajak” ujar Nabila pura-pura merajuk. Syazrina menjongketkan sebelah kening ala-ala Ziana Zain mendengarkan kenyataan sengal Nabila.

“Eh, apasal nak salahkan kitorang? Bukan kau cakap kau ada appointment dengan wedding planner ke hari ni? Tu yang aku tak ajak” balas Syazrina. Nabila ketawa mengekeh melihatkan muka cemberut Syazrina.

“Hehehe..saje je gurau. Ni aku baru lepas abis jumpa dengan si Jah dengan Jemah la ni. Kebetulan aku rasa bosan, tu yang aku masuk sini jalan-jalan. Seronok gila terserempak dengan korang kat sini” Nabila memesan makanan apabila pelayan restoren itu menghantar pesanan Mia dan Syazrina.

“Oh macam mana progress?” tanya Mia sambil menghulurkan airnya kepada Nabila. Agaknya Nabila mesti kehausan. Nabila menyambut huluran Mia dengan senyuman. Dia menyedut sedikit air Mia lalu menghulurkan semula air itu kepada Mia.

So far, okey je.”

“Kalau dahaga lagi ambil jela air Mia ni. Jangan segan-segan ye Nabila?” Mia meletakkan gelas airnya ditengah-tengah antara dia dan Nabila supaya Nabila tidak kekok untuk mengambil airnya jika Nabila berasa dahaga.

“Terima kasih Mia.”

Selepas beberapa minit, makanan yang dipesan Nabila sampai. Mereka bertiga galak berbual tentang kehamilan Mia dan majlis perkahwinan Nabila yang bakal menjelang disamping menikmati makanan yang dipesan. Perbualan mereka turut berselang-seli dengan gelak ketawa. Perangai gila-gila Nabila dan Mia makin terserlah setelah mereka semakin selesa berbual bersama-sama. Syazrina hanya menggelengkan kepala dan sekali-sekala turut ketawa melihatkan gelagat kedua-dua sahabatnya itu.

“Hai seronok nampak?” Dengan pantas Syazrina menoleh ke arah suara sumbang yang menganggu perbualan mereka bertiga.

‘Siapa pula barbie doll ni?’ fikir Syazrina dalam hati.

“Hai dah lupa dekat I ke? Mentang-mentang dok berulit dengan jantan-jantan kaya! I Tanya, girlfriend Jim!” Dengan muka bongkak Tanya memperkenalkan dirinya kepada Syazrina yang memandang selamba ke arahnya.

“Hmm rasanya aku ingat kot. Kau nak apa?” tanya Syazrina dengan muka malas. Memang dia malas pun nak melayan perempuan yang pakai baju sendat macam sarung nangka. Nasib baik kurus kalau tak mahu tersembul lemak-lemak.

“You boleh tanya I nak apa? You sepatutnya dah tahu apa yang I nak dari you!” bentak Tanya dengan suara yang sudah naik satu oktaf.

“Bingit telinga aku. The hell you want from me Tanya?!” Pantang Syazrina apabila ada yang menengkingnya sesuka hati. Hatinya sudah mula dirasuk amarah.

“Rin, sabar,” pantas Mia menenangkan Syazrina yang sudah mula berdiri berdepan dengan Tanya.

“Rin, siapa perempuan gila ni?” sinis Nabila bertanya. Matanya memandang Tanya dari atas ke bawah. Menyampah dengan perangai tak semengah mana perempuan dihadapannya ini.

“You ni pula siapa? Suka hati panggil I perempuan gila!” Meluru Tanya menolak bahu Nabila yang berdiri berhadapan dengannya. Makin menyirap darah Syazrina melihatkan Nabila yang terdorong ke belakang dek tolakan Tanya. Argh kasihan sahabatku!

“Tanya! Aku tanya kau dari tadi. Apa yang kau nak dari aku??!” jerit Syazrina. Matanya sudah memerah menahan marah yang semakin membuak-buak. Lagi sedikit sahaja dia sudah mahu mempraktikkan ilmu mempertahankan yang dipelajarinya dulu kepada perempuan sombong itu.

Tanya mula kecut perut. Wajah Syazrina yang berang cukup membuatkan dia berasa terancam. Namun misinya harus diteruskan juga. Tengku Hazeem mesti dipisahkan dari perempuan tomboy ini!

“I nak you lupakan Tengku Hazeem! Dia milik I dan you tak layak untuk dia!” Syazrina hampir terlopong. Kerana Tengku Hazeem, perempuan ini dengan suka hati memarahinya dan memalukannya di hadapan Mia dan Nabila.

“Dia bukan milik kau ataupun aku. Jadi kenapa kau nak bising kat sini? Kalau kau nak sangat dengan dia, pergi jumpa dengan dia bukan aku faham!” tengking Syazrina. Dia sudah tak peduli akan mata-mata manusia yang memandang ke arah mereka kini. Pucat lesi muka Tanya setelah ditengking Syazrina. Gadis itu nampak sahaja kecil tapi bila marah kalah singa.

“A..apa-apa pun I tak mahu nampak dengan Jim lagi. Kalau I nampak, siap you!” Tanya dengan tergesa-gesa meninggalkan Syazrina. Tak mahu dia berlama-lama dengan perempuan tomboy itu.

Syazrina memerhatikan Tanya yang makin jauh dari mereka dengan geram. Sakit hati dengan perangai berlagak perempuan itu.

“Hmm macam-macamlah perempuan tu Rin, kacau je” marah Nabila sambil menyedut straw minumannya.

“Nampaknya Hazeem ni kira hot stuff jugalah sebab ada perempuan sanggup gaduh nak kan dia” gurau Mia. Sengaja Mia mahu menghidupkan suasana ceria semula.

“Lantaklah dia hot stuff ke apa. Aku kawan je dengan mamat tu. Apasal perempuan histeria tu nak warning bagai kat aku. Tak faham aku!” keluh Syazrina. Setelah solat istikharah, dia yakin yang Hazeem bukan untuknya tapi lelaki itu tidak mahu mengalah dan masih mencuba untuk memikatnya.

“Rin, manusia ni memang susah nak duga. Apa-apa pun Rin sabar ye? Kalau dia kacau Rin lagi, beritahu kami. Biar kami lesing dia okey?” pujuk Mia dengan gurauan. Syazrina mula tersenyum membayang Mia yang sedang memboyot melesing Tanya si Kerempeng.

“Hah, budak ni bayangkan apa tu?” tegur Nabila. Syazrina hanya tersengih lalu menggeleng-gelengkan kepala.

“Baiklah jomlah kita balik. Nabila datang dengan apa ni?” tanya Mia prihatin.

“Oh saya nak tunggu Hamdan. Lepas Asar nanti dia datang jemput” jawab Nabila. Merah mukanya apabila Mia dan Syazrina sudah memandangnya dengan wajah nakal. Meletus ketawa Mia dan Syazrina melihatkan reaksi malu-malu Nabila.

“Baiklah. Kami balik dulu la ye. Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.”

Nabila tersenyum melihat Mia dan Nabila yang penuh kedua-dua tangannya dengan beg kertas. Shopping sakan rupanya kedua-dua sahabatnya itu. Dia menghantar pesanan ringkas kepada Hamdan mengingatkan tunangnya untuk menjemputnya nanti. Risau jika Hamdan terlupa yang mereka ingin ke klinik untuk membuat ujian HIV petang ini. Bibirnya menguntum senyum memikirkan yang mereka bakal disatukan tak lama lagi. Kini layanan Hamdan terhadapnya juga semakin baik. Rasa bahagia meresap masuk ke jiwanya setiap kali mengingatkan lelaki itu.


Keesokan harinya, Syazrina yang sudah tidak tidur selepas Subuh mengemas halaman rumahnya. Rutin paginya sejak dia duduk dirumah. Bukan apa, dia tidak suka jika bondanya yang penat bekerja terpaksa mengemas rumah. Tiba di kotak peti surat dihadapan rumahnya, Syazrina mengeluarkan kunci peti surat dari dalam poket seluarnya. Surat-surat dibawa keluar dari peti itu sebelum dia mengunci semula peti surat rumahnya dan dia terus melangkah masuk ke dalam rumahnya.

Syazrina meletakkan surat-surat itu diatas meja lalu mengasing-asingkan surat abang-abangnya dan bil-bil. Sampul surat bersaiz A4 tanpa alamat diantara timbunan surat-surat lain mengamit perhatian Syazrina. Segera dia membuka sampul surat tersebut untuk mengetahui isi kandungan sampul surat misteri itu.

“Astaghfirullahalazim!” Tanpa sedar Syazrina mencampak isi kandungan sampul surat misteri itu. Tindakan refleks itu terjadi apabila dia terlihat gambar-gambar tidak senonoh Hazeem. Syazrina mengutip semula gambar-gambar itu dengan berhati-hati. Dia menyelak satu-satu gambar yang menampilkan aksi-aksi mesra Hazeem dengan beberapa orang perempuan dengan perasaan berbaur. Cepat-cepat dia beristighfar untuk mengusir prasangka. Mungkin ada yang cuba mengenakan Hazeem dengan menghantar gambar-gambar sebegini kepadanya. Pantas dia mencapai telefon pintarnya dan mendial nombor Hazeem. Perkara sebegini bukan boleh dibuat main kerana ianya melibatkan maruah lelaki itu.

“Assalamualaikum Hazeem, kau free tak petang ni? Kita jumpa?” Syazrina meletakkan telefon setelah Hazeem bersetuju untuk berjumpa dengannya. Gambar-gambar tadi dimasukkan semula ke dalam sampul surat tidak beralamat itu dengan penuh tanda tanya. Siapa yang mahu memperdajalkan Hazeem? Sebelum ini gambarnya dan Muiz, kini gambar Hazeem dalam keadaan yang sangat memalukan. Syazrina mengemas semula surat-surat yang berselerak dan memasukkannya ke dalam bekas meletakkan surat mengikut nama pemilik surat. Hasil kerja pertukangan Alangnya ketika tingkatan empat masih digunakan sehingga kini. Setiap daripada mereka mempunyai pigeon hole dengan tag nama dari kayu. Walaupun sudah lama, namun bekas tersebut tetap utuh dan masih cantik.


Petang itu, Hazeem menjemput Syazrina setelah pulang dari kerja. Gadis itu hanya mendiamkan dan hanya menjawab sepatah apabila dia memulakan prbualan cukup menyeksakan jiwanya. Tiba di taman permainan berdekatan dengan kawasan perumahan Syazrina, Hazeem memberhentikan kereta. Syazrina turun lalu melangkah menuju ke bangku yang berdekatan. Hazeem hanya mengekor Syazrina dengan penuh tanda tanya. Pelik dengan perangai Syazrina hari ini.

“Hazeem, aku tak tahu nak cakap macam mana. Baik kau tengok sendiri” Syazrina mengeluarkan sampul surat itu lalu menghulurkannya kepada Hazeem. Hazeem menerimanya dengan muka yang penuh tanda tanya.

“Astaghfirullalalazim” Hazeem melepaskan dengusan kasar. Mukanya diraup berkali-kali untuk menenangkan dirinya.
               
“Aku tak tahu siapa yang hantar kat aku. Aku rasa orang yang sama hantar gambar aku dengan Muiz kat kau dulu” ujar Syazrina dengan tenang. Wajah Hazeem dipandang sekilas. Simpati dengan dugaan yang menimpa lelaki ini.

“Jadi mesti kau ingat aku ni lelaki yang teruk kan? Memang tak layak untuk gadis baik-baik macam kau. Macam tu?” soal Hazeem sinis. Gambar-gambar zaman kegelapannya dipandang geram. Hazeem mengoyakkan gambar-gambar yang cukup memalukannya dihadapan gadis yang dicintainya. Argh gadis itu tak mungkin akan menyukainya, lelaki yang terpalit dengan dosa!

“Apa kau cakap ni Hazeem? Relaks dulu. Aku tak cakap apa-apa lagi yang kau melenting kenapa? Sekarang ni aku rasa baik kau siasat siapa yang dajalkan kau ni bukan marah aku faham?” keluh Syazrina.

“Lagi satu, aku ikhlas kawan dengan kau. Jika kau masih buat hal yang macam dalam gambar tu, aku harap kau bertaubat. Jika kau perlukan pertolongan, aku sedia nak tolong kau Hazeem.” Ikhlas Syazrina menuturkan kata-kata sehingga membuatkan Hazeem tergamam. Reaksi gadis itu cukup tenang dan langsung tidak merendah-rendahkan dirinya.

“Terima kasih Rin. Aku sangka kau mesti bencikan aku bila tahu pasal kisah silam yang aku sendiri nak lupakan tapi alhamdulillah kau tak begitu. Tak apalah nanti aku akan uruskan hal ni. Terima kasih sebab percayakan aku” ucap Hazeem dengan wajah yang mendung.


“Tak ada apalah. Tadi aku pun pening tak tahu macam mana nak cakap dengan kau sebab takut kau marah. Fuh lega..dah hantar aku balik. Kau kang mau stuck dalam jammed petang-petang macam ni” Syazrina bangun dari duduknya lalu menuju ke kereta Hazeem. Hazeem hanya menggelengkan kepala dengan telatah Syazrina. Dalam hatinya, dia nekad untuk menawan hati gadis selamba ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...