Monday, July 1, 2013

Kisah Kita - Bab 42

taken from here  

Hazeem memarkirkan keretanya diruang meletakkan kereta di perkarangan kondominiumnya. Jam menunjukkan sudah pukul enam petang. Tadi dia sempat berhenti untuk menunaikan solat Asar di sebuah masjid. Hazeem menekan butang lif untuk naik ke tingkat lima. Setibanya dia di tingkat rumahnya ,dia terlihat kelibat manusia yang paling tak ingin dijumpainya.

“Hai Jim, miss me?” Tanya mendekati Hazeem lalu memaut lengan jejaka tinggi lampai itu.

Not even for a second” balas Hazeem dengan muka tanpa perasaan lalu menepis tangan Tanya.

“Kau nak apa datang sini?” tanya Hazeem sambil membuka pintu grill rumahnya tanpa memandang muka Tanya.

Nothing, I ingat you rindukan I jadi I datanglah sini untuk menjenguk boyfriend I ni” Tanya dengan selamba memegang pipi Hazeem yang sudah menjengilkan matanya kepada Tanya.

Boyfriend? Kau hilang ingatan ke apa? Aku dah tak ada apa-apa hubungan dengan kau la Tanya. Baik kau lupakan aku je” Hazeem meloloskan diri masuk ke dalam rumah dan terus menutup pintu grill di depan muka Tanya. Perbuatannya nampak seperti kurang ajar namun itu sahaja cara yang ada untuk mengelakkan Tanya dari masuk ke dalam rumahnya. Sebelum ini, Tanya sudah banyak kali memintanya untuk membenarkan dia masuk ke dalam rumah Hazeem namun tidak sekali pun Hazeem menghiraukannya.

“Jim! You tinggalkan I macam ni je kat depan rumah you?” Ternganga Tanya dengan tindakan Hazeem yang dianggap kurang sopan baginya.

“Habis tu kau nak aku pelawa kau masuk dan kena tangkap khalwat ke apa? Aku belum gila lagi la Tanya. Mati balik hidup pun aku tak akan bagi perempuan bukan mahram aku masuk dalam rumah aku faham?!” Hazeem mengetap gigi. Geram betul dengan si Tanya yang tak habis-habis menganggunya.

“Mahram? Apa tu?” Tanya bertanya dengan muka berkerut seribu.

“Maksudnya yang ada pertalian darah dengan aku atau isteri aku. Nak tau lebih-lebih sila google sendiri. Apa guna handphone mahal tapi tak nak guna kan? Dah, baik kau balik je dari dok menempek depan rumah aku ni. Bye Tanya..oh ye baik kau jangan datang terus kat sini. Aku tak suka” Hazeem menutup terus pintu rumahnya. Malas nak menatap muka Tanya yang bermekap lebih tiga inci itu.

“Jim!!!” Tanya menendang pintu grill rumah Hazeem dek geram. Sakit hati apabila diperlakukan begitu oleh Hazeem. Setahunya dahulu Hazeem seorang playboy yang sering keluar masuk hotel dengan berlainan gadis saban malam. Kenapa sekarang Hazeem sudah berubah laku?

“Tak apa Jim, aku akan kejar kau sampai dapat kalau tak aku bukan anak Gerald Tan!” Tanya meninggalkan perkarangan kondominium Hazeem dengan dendam yang sarat didada.

Sementelah pemergian Tanya, Hazeem duduk di sofa melepaskan lelah. Remote control televisyennya dicapai dan televisyen dihidupkan. Rancangan kartun Pucca yang sedang ditayangkan di layar televisyen sedikit sebanyak menenangkan kepala otaknya yang berserabut. Gelagat Pucca yang gigih mengejar Garu cukup menghiburkan hatinya.

Tiba-tiba dia teringatkan tentang Syazrina. Gadis yang kasar namun ada tarikannya tersendiri. Pelbagai cara digunakan oleh Hazeem untuk menguji Syazrina dan ternyata Syazrina memang gadis yang sesuai buatnya. Gadis itu kasar namun baik dengan orang tua dan kanak-kanak. Gadis itu tak kisah langsung apabila dia cuma membawa gadis itu makan di warung. Gadis itu langsung tak pernah meminta apa-apa darinya. Sedangkan ketika makan diwarung pun, Syazrina akan membayar bilnya sendiri. Pernah dia membawa kereta Volvo lama ketika keluar dengan Syazrina namun gadis itu masih menayangkan muka tidak kisah dan tidak bertanya langsung tentang Lamborghini yang biasa dibawa olehnya.

‘Tapi nak ke Rin kat aku kalau dia tahu kisah silam aku?’ Hazeem terus menggelengkan kepala sambil tersenyum. Kisah silamnya yang gelap sering menjerat dirinya. Dahulu dia seorang yang kufur nikmat kerana dilahirkan didalam keluarga yang kaya dan berstatus tinggi membuatkan Hazeem lupa diri, lupa agama dan terlalu cinta pada dunia. Dia bersyukur bertemu dengan seorang sahabat yang telah membantunya kembali ke pangkal jalan.

“Uish dah nak Maghrib! Boleh pula aku berangan lama-lama” Hazeem terus bangun menuju ke tingkat atas rumahnya untuk membersihkan diri. Kondominium pemberian ayahnya ini merupakan hadiah sempena dia menamatkan pelajarannya dengan cemerlang dahulu. Ayah dan ibunya sememangnya suka melimpahkan kemewahan kepadanya sejak kecil lagi. Dia terima pun kerana kondominium ini terletak dekat dengan tempat dia bekerja.

‘Hmm tak sabar nak tunggu Sabtu’ bisik hati Hazeem. Bibirnya sudah mengukir senyum apabila memikirkan yang dia akan memperkenalkan gadis pilihannya kepada ayah dan ibunya. Selesai membersihkan diri, Hazeem duduk berteleku diatas sejadah membaca kitab suci Al-Quran sementara menunggu waktu Maghrib. Walaupun bacaannya kurang lancar namun dia tetap berusaha untuk membaca mengikut tajwid dan tertib yang betul sepertimana yang diajar oleh sahabatnya dahulu.



Mia duduk berehat di kerusi Cleopatra yang terletak di tepi tingkap besar bilik peraduan dia dan Iqram. Dia membuka buku novel yang baru dibelinya. Sudah lama dia tidak membaca novel sejak mula bekerja dan berkahwin. Dengan suasana yang tenang diwaktu petang dia menghayati novel yang dikategorikan ‘best seller novel’ itu.

“Hah! Baca apa tu?” Iqram yang baru pulang dari kerja sengaja menyergah Mia yang khusyuk membaca sehingga tidak perasan akan kehadirannya. Mia terkejut sehingga tercampak novelnya di hujung kerusi.

“Abang! Tak baik tau buat Mia macam ni! Kalau ada sakit jantung ni mau menyesal tak sudah abang tau!” marah Mia sambil mencubit perut Iqram yang sudah mengekeh ketawa.

“Aish tak adalah sampai macam tu. Abang gurau jela. Dari tadi abang tengok Mia khusyuk sangat membaca sampai abang bagi salam pun Mia tak sedar. Tu yang abang sergah tu..hehehe”  Iqram memeluk isterinya yang sudah memuncung. Cubitan berbisa Mia kini sudah tiada kesan baginya sebab dah biasa sangat kena. Alah bisa tegal biasa orang kata.

“Abang baru balik ke? Nak air?” Mia memandang wajah suaminya yang tampak sedikit lesu.

“Nak la kalau isteri abang buatkan” Iqram mengapai tangan Mia lalu dikucup kedua-dua belah tangan isterinya.

“Okey, jom turun” Mia meletakkan novel yang dibacanya di rak buku dan bingkas bangun dari kerusi Cleopatra. Ditariknya tangan Iqram supaya mengikutnya ke dapur. Iqram hanya mengikut dengan senyuman yang tak lekang dibibir. Terasa comel pula bila Mia menariknya begini.

“Abang nak milo ais kan?” Iqram hanya mengangguk sambil memerhatikan Mia yang sedang sibuk membancuh air milo ais untuknya. Minuman kegemarannya itu sememangnya sudah diketahui oleh isterinya. Pelik bukan, seorang yang tidak begitu suka akan coklat tapi minuman kegemarannya ialah milo ais.

Mia meletakkan gelas berisi milo ais dihadapan suaminya. Banglo itu terasa sunyi dengan ketiadaan Encik Aqif, Puan Risa dan Hajah Suraya yang pergi bercuti  di Pulau Pangkor. Dia dan Iqram tidak dapat mengikut kerana terikat dengan jadual kerja yang agak padat.

“Sedap air ni. Thanks sayang” Iqram meneguk air milo ais setelah membaca doa.

“Biasa je. Sama-sama” Mia mengambil tempat duduk di sebelah Iqram. Teringat petua-petua yang dipelajarinya dahulu untuk menjamin kesejahteraan rumahtangga. Isteri hendaklah menemani suami ketika makan minum walaupun diri dia tak makan. Sekadar meneman sudah cukup untuk membuat suami terasa tidak terabai.

“Mia nak sikit?” Iqram menyuakan gelas berisi milo ais itu kepada isterinya. Mia menyambut huluran gelas itu dan meneguk sedikit air. Tadi dia sudah minum petang jadi dia minum sedikit untuk menjaga hati Iqram. Lagipun minum dari bekas suami juga antara tip kebahagiaan rumahtangga yang dipelajarinya melalui buku dahulu.

Sesudah minum bersama, Mia dan Iqram bersantai di taman kecil diperkarangan banglo. Taman yang ditanam dengan pelbagai jenis bunga itu cukup mendamaikan mata yang memandang. Hasil tangan Hajah Suraya dan Encik Aqif memang menjadi. Puan Risa pula kurang berminat dengan berkebun maka dia hanya tolong menyiram dan meletakkan baja apabila Hajah Suraya atau Encik Aqif tiada masa untuk melakukan tugas itu.

“Abang dah solat Asar?” tanya Mia.

“Dah tadi kat ofis. Berjemaah dengan papa dan staf-staf lain” jawab Iqram sambil mengelus tangan isterinya. Mia melentokkan kepalanya di bahu Iqram. Seronok pula berdating ditaman dan lebih seronok memikirkan yang mereka memang halal bersentuhan.

Sayang, esok cuti kan? Kita pergi jalan-jalan nak?” cadang Iqram sambil mengucup ubun-ubun Mia.

“Boleh juga. Nak pergi mana? Bestnya dapat dating dengan abang!” Mia teruja apabila mendengar rancangan Iqram. Selama ini mereka berdua agak sibuk dan boleh kata jarang menghabiskan masa bersama di luar.

“Kita pergi tempat dekat-dekat jela. What about Port Dickson?” Iqram teringat akan rakan sekerjanya yang baru lepas balik bercuti di Port Dickson. Dari penceritaan, Port Dickson makin menarik dan berbaloi bercuti disana.

“PD? Okey Mia tak kisah je asalkan dengan abang” jawab Mia sambil tangannya memeluk pinggang Iqram.

Oh yeah? Kalau macam tu kita duduk rumah jela. Berdua juga sebab mama, ayah dengan nenek tak ada” usik Iqram sambil mencubit pipi Mia.

Yeah sure, why not? Jimat duit kan?” balas Mia selamba. Usik mengusik diantara suami isteri memang digalakkan tapi jangan sampai bergaduh sudah.

“Hehe..gurau jela sayang. Malam ni abang try search hotel dan uruskan semua okay? Esok kita pergi bercuti yahoo!” Mia hanya ketawa melihatkan gelagat Iqram yang agak keanak-anakan. Seronok sangat dapat pergi bercuti agaknya.

“Abang nak cari yang ada private pool la” kata Iqram tiba-tiba dengan sengihan yang lebar.

“Err kenapa?” Mia yang agak bingung dengan kata-kata Iqram terus memandang tepat ke wajah Iqram.

“Bolehlah sayang pakai bikini depan abang” jawab Iqram dengan senyuman nakal. Mia ternganga apabila mendengar jawapan Iqram. Mukanya sudah mula memerah apabila melihat lirikan nakal dari mata Iqram. Meletus ketawa Iqram apabila terlihat reaksi Mia yang malu-malu. Mana taknya, Mia yang tak pernah hayat pakai bikini, sekarang kena pakai bikini hanya kerana permintaan sengalnya.

“Abang!” Mia mencubit lengan Iqram yang galak mengetawakannya. Kalau dulu, Muiz yang sering mengacaunya tapi kini Iqram bagaikan sudah bertukar tempat dengan abangnya mengambil tugas mengusiknya hari-hari.


Muiz pun boleh tahan juga, setiap hari ada sahaja panggilan atau mesej dari abangnya itu yang asyik bertanyakan tentang Iqram dan Mia junior. Bukan dia tak mahukan anak, namun belum mendapat rezeki lagi untuk menimang cahaya mata. Setiap hari dia berdoa agar dikurniakan cahaya mata yang dapat menyerikan perkahwinan mereka. Setelah usaha dan berdoa, kini dia hanya bertawakal kepada Allah. Allah pastinya ada perancangan yang terbaik untuk mereka suami isteri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...