Saturday, July 20, 2013

Kisah Kita - Bab 49

taken from here  

Iqram mengeluarkan baju-baju dari bagasinya. Kepulangannya tidak dimaklumkan kepada Mia dengan niat mahu mengejutkan isterinya. Hadiah untuk Mia telah pun dia sorokkan di dalam almari baju mereka.  Iqram meletakkan baju-baju kotornya ke dalam bakul dengan siulan riang. Gembira dapat pulang awal dan petang nanti dia akan ke Teratak Damai untuk membuat kejutan kepada isterinya. Dia sudah pun mengajak Muiz untuk berkomplot dengannya dan semestinya abang ipar merangkap sahabat baiknya memang senang sahaja memberi kerjasama.

Iqram mengangkat bakul yang berisi pakaian kotor itu ke bilik membasuh di tingkat bawah. Puan Risa yang kebetulan bercuti tersenyum melihat gelagat anak lelakinya yang bakal menjadi seorang ayah.

“Seronok nampak Qayyum?” Puan Risa mendekati Iqram yang sedang memasukkan baju-baju kotornya ke dalam mesin baju.

“Mestilah seronok nak buat surprise kat Mia” Iqram tersengih lalu menutup penutup mesin baju setelah dia menyelesaikan tugasnya.

“Hmm yela..yela..malam ni kamu tidur sana ke?” tanya Puan Risa lalu bergerak menuju ke dapur. Dia ingin menyediakan kek untuk minum petang nanti.

“InsyaAllah. Lama tak jumpa dengan papa dan Muiz” Iqram membuka peti ais lalu mengeluarkan sekotak air soya. Puan Risa memandang pelik ke arah Iqram.

“Eh Qayyum, kamu bukan tak suka air soya ke?” soal Puan Risa lalu duduk bertentangan dengan Iqram yang sudah pun menuang air soya itu ke dalam gelas.

“Entah tekak Qayyum rasa nak minum soya sekarang. Mama buat kek apa tu?” Iqram meneguk air soya setelah membaca doa. Air soya memang bukan air yang disukainya sejak dahulu lagi. Lebih-lebih lagi dia membaca artikel yang lelaki tak elok meminum air soya kerana kandungan estrogen dari kekacang itu.

“Kek coklat. Hari tu ada staff mama bagi resepi Chocolate Cheesecake. Ni mama nak try buat la ni” jawab Puan Risa sambil tangannya cekap mengeluarkan bahan-bahan untuk membuat kek dari dalam kabinet dapur.

“Dengar macam sedap. Nanti mama simpankan sikit untuk Mia ye? Mia tu suka kek coklat” Iqram bangun mengangkat gelas yang sudah kosong ke sinki. Dari dahulu lagi dia dididik untuk membasuh pinggan dan cawannya sendiri. Sedangkan ayahnya sendiri membasuh pinggan sesudah makan.

“Ye nanti mama simpan untuk menantu kesayangan mama tu” balas Puan Risa dengan senyuman. Semalam dia sudah keluar membeli-belah bersama-sama Mia. Seronok membeli barang-barang persedian untuk ibu mengandung. Mereka turut melihat pakaian-pakaian bayi namun tidak membeli kerana masih awal.

“Okeylah mama, Qayyum naik atas dulu. Nak rehat sekejap sebelum Asar” Entah mengapa badannya cepat letih sejak kebelakangan ini. Kerjanya di Pulau Redang berjaya diselesaikan dengan cepat kerana tak tahan lama-lama berjauhan dengan isteri tercinta.

Tiba di bilik tidur, Iqram merebahkan tubuhnya diatas katil. Tadi dia sempat juga mengemas bilik tidur sebelum pergi mencuci baju. Bukan apa, dia mahu isterinya berasa gembira melihat bilik tidur yang telah dikemas rapi apabila Mia pulang ke sini. Tak sampai lima minit berbaring, dia sudah terlena.


Mia memandu keretanya masuk ke perkarangan Teratak Damai. Makcik Kartika yang sedang asyik berkebun dipandang nakal. Dengan perlahan Mia mendekati Makcik Kartika dan..

“Ahai..cik mek molek!” Mia sudah ketawa terbahak-bahak melihat reaksi latah Makcik Kartika. Sebelum ini tidak pernah pula dia melihat Makcik Kartika melatah. Nasib baik Makcik Kartika tak bergelek macam M.Daud Kilau hehehe..

“Ya Allah bakal mak budak ni! Sempat lagi mengacau makcik” bebel Makcik Kartika dengan tangan yang sudah mencekak pinggang.

“Assalamualaikum makcik. Tadi Mia tengok makcik ralit sangat tu yang membuak-buak perasaan nak mengacau.hehe” Mia tersengih menayangkan barisan giginya yang putih suka dapat mengacau wanita yang setia bekerja dengan keluarganya sejak dia kecil.

“Waalaikumussalam. Hah baru nak bagi salam. Dah pergi masuk, Muiz dengan papa kamu baru je balik. Makcik ada buat karipap yang kamu nak tu, kejap lagi makcik goreng okey?” Mia sudah tersenyum lebar mendengarkan Makcik Kartika ada membuat karipap untuknya. Pagi tadi dia mengidam hendak makan karipap kentang. Malangnya Makcik Kartika hanya menyediakan donat dan kuih lapis untuk sarapan.

“Wah bestnya! Mia nak pergi mandi dulu. Nanti bila makcik dah goreng panggil Mia ye?” Makcik Kartika mengangguk dengan senyuman. Gelagat Mia yang teruja cukup menyenangkan hatinya. Sepanjang tujuh tahun Muiz dan Mia ke London, dia amat merindui mereka berdua. Dia cukup bertuah kerana setiap kali Datuk Muqri melawat mereka di London, Datuk Muqri akan membawanya sekali.

Mia mendaki tangga ke tingkat atas Teratak Damai dengan perasaan gembira. Tak sabar mahu menikmati karipap yang bakal digoreng oleh Makcik Kartika nanti. Cepat-cepat Mia menuju ke bilik tidurnya.

Surprise!” Ternganga mulut Mia apabila melihat suaminya berada di dalam bilik tidurnya. Iqram hampir ketawa apabila melihat gelagat tidak percaya Mia.

“Abang! Bila balik?” Mia segera mendapatkan Iqram yang masih tersenyum. Iqram memeluk Mia yang sudah hampir dengannya.

“Pagi tadi, rindu sangat dengan sayang tu yang abang balik cepat” Iqram mengetatkan pelukannya. Rasa macam tak mahu lepas je. Memang lepas ini dia tak mahu ambil projek jauh-jauh.

“Ye ke? Bukan seronok ke tengok aweks comel lote kat sana?” pertanyaan Mia yang berbaur cemburu itu membuatkan Iqram tersenyum.

“Sayang, apa yang ada kat depan abang ni pun dah terlebih comel buat apa abang nak tengok orang lain? Lagipun abang sibuk kerja dan tempat kerja abang tu seorang perempuan pun tak ada sayang” jelas Iqram. Matanya memandang tepat ke dalam kolam mata Mia. Sesungguhnya dia rindu pada isterinya.

Mia sudah mula tersenyum mendengarkan kata-kata Iqram. Dia mengemaskan pelukan pada suaminya.

“Abang, ingat tak Mia ada cakap yang Mia ada berita gembira untuk abang?” Iqram mengelus pipi Mia lalu menghadiahkan ciuman pada pipi isterinya.

“Hmm abang. Mia mengandung” Iqram terdiam seketika mendengarkan kata-kata Mia. Tidak sampai 10 saat dia sudah melompat kegirangan.

“Alhamdulillah! Dah berapa lama?” tanya Iqram lalu memeluk kembali isterinya.

Three weeks. Abang ni tadi buat Mia takut je” Mia menampar perlahan lengan Iqram. Tadi dia ingatkan suaminya tidak suka dengan berita gembiranya.

“Hehehe..tadi otak abang tengah proses maklumat tu yang slow sikit” balas Iqram lalu mencium pipi Mia bertalu-talu.

“Eii..abang ni. Dah, Mia nak mandi ni. Makcik Kartika ada buat karipap, sekejap lagi kita boleh turun makan”ujar Mia lalu melonggarkan pelukannya. Iqram hanya tersengih melihat Mia yang sudah masuk ke dalam bilik mandi.

“Sayang, abang turun bawah dulu ye” jerit Iqram di luar pintu bilik mandi.

Okay” balas Mia dari dalam bilik mandi. Bunyi pancuran air yang agak kuat membuatkan dia turut terjerit.


Iqram menuju ke ruang tamu Teratak Damai. Muiz yang sedang duduk berehat tersenyum dengan kehadiran Iqram.

“Assalamualaikum bakal bapak budak” ucap Muiz setelah Iqram duduk dihadapannya.

“Waalaikumussalam bakal bapak saudara” jawab Iqram lalu ketawa bersama-sama Muiz. Nakal sahabatnya itu memang tak pernah berkurangan.

“Suka la tu dapat balik awal. Nasib baik dah siap kerja kat sana kalau ada delay aku rasa mau kau dengan Mia sama-sama meroyan” kata Muiz lalu ketawa panjang berjela. Iqram turut ketawa mendengarkan ayatan sengal Muiz.

“Yela. Ala orang tak kahwin lagi mana tahu” balas Iqram dengan senyuman herot. Muiz membaling bantal kecil ke arah Iqram.

“Cis kurang ajar kamu Hang Jebat! Mahu sahaja beta pancung kepala tuan hamba!” ujar Muiz yang sudah berdiri diatas kerusi sambil mencekak pinggang.

“Tuanku, umur tuanku semakin lanjut. Patik sarankan tuanku mencari isteri secepat mungkin” balas Iqram sambil melutut ala-ala pendekar dihadapan Muiz.

“Jangan sampai beta murka Hang Jebat. Pantang beta jika ada yang cuba mengarah beta!” Muiz yang masih merasakan dirinya raja membuatkan Iqram hampir tergelak.

“Adakah tuanku akan mendengar kata ayahanda sultan?” Datuk Muqri yang muncul tiba-tiba mengejutkan Iqram dan Muiz. Malu apabila lakonan sengal mereka ditonton oleh Datuk Muqri.

“Err papa baru sampai ke?” Muiz dan Iqram segera mendapatkan Datuk Muqri untuk bersalaman.

“Apa papa papa? Ni ayahanda sultan nak bagi titah kat anakanda Putera Muiz Haikal Al-Shah, anakanda perlu membawa pulang bakal isteri anakanda secepat mungkin. Kalau tidak biar ayahanda yang carikan calon untuk anakanda” Muiz menelan liur mendengarkan titah ayahanda Sultan Muqri Hakim.

“Papa, jodoh pertemuan di tangan Allah” dengan selamba Muiz menuturkan ayat skema untuk melepaskan diri. Bukan apa, ada yang dia suka pun dia tidak pasti yang dia mencintai gadis itu atau tidak.

“Yela tu papa tahu tapi kita sebagai manusia ni pun kena berusaha lepas tu barulah tawakal. Dah jom makan, tadi papa nampak ada karipap kat dapur” ujar Datuk Muqri sambil berlalu menuju ke dapur.

“Tunggu!!!” jeritan Mia dari arah tangga mengejutkan mereka semua.

“Jangan makan tanpa Mia!” Mia berlari anak menuju ke arah mereka bertiga.

“Sayang apa lari-lari ni? Jatuh nanti macam mana?” marah Iqram. Tangannya sudah mencekak pinggang. Bukan apa, takut jika isterinya jatuh lalu tercedera dahlah tengah mengandung.

“Hehehe..baik” Mia memeluk lengan Iqram dengan manja. Tahu yang suaminya risaukan dirinya dan kandungan yang dibawanya.

“Hmm yela lain kali berhati-hati ye sayang” Iqram memimpin tangan Mia menuju ke dapur Teratak Damai. Muiz dan Datuk Muqri hanya tersenyum memerhatikan pasangan itu.

“Tak jealous ke Muiz?” soal Datuk Muqri tiba-tiba.


Jealous sikit” jawab Muiz lalu mereka ketawa berdekah-dekah. Iqram dan Mia menunduk malu apabila merasakan yang diri mereka sedang diketawakan. Makcik Kartika yang sedang menggoreng karipap hanya tersenyum dengan gelagat majikannya. Jiwanya berasa bahagia dengan suasana petang itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...