Monday, July 15, 2013

Kisah Kita - Bab 47

taken from here  

Iqram yang baru pulang dari kerja segera naik ke tingkat atas banglo untuk bertemu dengan isterinya. Hari ini dia menerima perkhabaran yang kurang indah dari orang atasannya. Dia perlu ke Pulau Redang selama dua minggu untuk memantau dan menyelesaikan beberapa kerja di sana. Tiba di bilik mereka,  Mia yang baru sahaja menamatkan bacaan Al-Qurannya menghadiahkan senyuman manis kepadanya.

“Sayang, abang ada hal nak cakap ni” tutur Iqram setelah Mia bersalam dan mengucup tangannya. Intonasi suara Iqram yang agak serius itu sedikit sebanyak membuatkan Mia risau. Mia mengambil tempat disebelah Iqram yang sudah duduk di sofa.

“Abang kena pergi Pulau Redang lagi Sabtu minggu ni” Wajah Mia mula keruh. Sudah lama dia tidak berenggang dengan suaminya dan kini suaminya bakal meninggalkannya lagi untuk satu tempoh masa.

“Berapa lama kena pergi abang? Seminggu ke?” tanya Mia lalu memeluk lengan Iqram. Sejak akhir-akhir ini dia selalu ingin bermanja dengan suaminya sehinggakan dia sendiri pun berasa pelik dengan perubahan dirinya. Nasib baik Iqram suka dengan perubahannya dan memanjakannya mengalahkan kanak-kanak pun ada.

“Dua minggu, sayang” Mia segera melepaskan lengan Iqram. Mukanya mula membahang menahan marah.

“What?! Two weeks!” Mia segera bangun dari tempat duduknya dan mengambil telefon pintarnya yang terletak di meja tepi katil mereka. Iqram yang risau dengan reaksi Mia hanya mengekori Mia dari belakang. Sebaik sahaja Mia mahu mendial nombor Datuk Muqri, Iqram terus merampas telefon pintar milik Mia.

“Sayang kenapa call papa ?” cemas Iqram merampas telefon pintar Mia. Entah apa yang merasuk Mia sehinggakan isterinya memberi reaksi sebegini.

“Mia nak cakap dengan papa! Nak tanya kenapa suruh suami Mia outstation lama-lama?! Mia tak suka!” bentak Mia sambil cuba merampas kembali telefon pintarnya dari tangan Iqram namun segera Iqram menghalang. Air matanya mula bergenang di kolam matanya.

“Sayang, abang pergi kerja. Projek ni penting untuk syarikat papa jadi nak tak nak abang kena pergi sana juga” Iqram cuba menerangkan dengan cara lembut. Mia yang sudah basah dengan air mata segera ditarik ke dalam pelukannya. Mia yang tidak rela dipeluk menolak tubuh Iqram sehingga suaminya terdorong kebelakang .

                “Sayang janganlah macam ni. Abang janji lepas ni abang minta papa jangan hantar abang outstation lama-lama ye? Dah jangan nangis” Iqram mendekati semula isterinya dan mengesat air mata Mia dengan jarinya. Mia masih menangis hanya membiarkan perlakuan suaminya. Hatinya masih sakit dan tidak rela ditinggalkan.

“Abang nak mandi dan solat. Tadi abang tak sempat solat kat office” Iqram meninggalkan Mia setelah menghadiahkan kucupan di pipi Mia. Sebaik sahaja Iqram masuk ke dalam bilik mandi, Mia menulis nota pendek dan melekatkannya di cermin meja soleknya. Dia segera menukar pakaian dan mengenakan tudung. Selepas lima minit, Mia keluar meninggalkan banglo keluarga Iqram.


Kereta Jaguar milik Mia meluncur laju masuk ke perkarangan Teratak Damai. Muiz yang sedang memandikan ‘honey’ dan ‘baby’ miliknya turut terkejut dengan kedatangan mengejut Mia. Makin risau apabila melihat wajah adiknya basah dengan air mata.

“Mia kenapa ni” Muiz segera mendapatkan adiknya yang lenjun dengan air mata.

“Abang..Iqram nak tinggalkan Mia” Mia memeluk tubuh Muiz yang tidak berbaju. Sudah menjadi kebiasaan abangnya untuk membasuh motor-motornya tanpa pakaian. Tabiat yang tak boleh diubah sejak dahulu lagi. Naik juling mata anak dara Uncle Ravi yang suka mengendap Muiz ketika zaman persekolahan dahulu.

Muiz mula dikuasai perasaan marah. Tangannya mengepal penumbuk, mahu sahaja dia membelasah Iqram jika Iqram berada didepannya sekarang. Suka-suka hati nak tinggalkan adik kesayangan dia!

“Iqram nak tinggalkan Mia dua minggu” Muiz mula memandang pelik ke arah Mia. Dia cuba memproses kata-kata Mia yang agak terbelit-belit.

“Mia cuba cerita elok-elok kat abang. Meh masuk dalam dulu” Muiz menarik tangan Mia masuk ke dalam rumah mereka. Makcik Kartika agak panik apabila melihat wajah Mia yang basah dengan air mata namun hanya mendiamkan diri apabila Muiz memberikan isyarat mata.

“Okey sekarang cerita kat abang apa yang dah jadi ni” Muiz memeluk bahu Mia yang masih menangis. Terhenjut-henjut bahu Mia menahan tangis yang macam tak reti-reti nak berhenti.

“Iqram kena pergi outstation kat Pulau Redang. Dah la dua minggu! Mia nak ikut pun tak boleh sebab kerja. Abang suruh la papa hantar orang lain. Mia tak nak tidur sorang-sorang” selesai sahaja menuturkan apa yang terbuku di hati, Mia menyambung sesi menangisnya. Muiz menepuk dahi apabila mendengarkan cerita sebenar. Mahu sahaja dia ketawa namun segera ditahan kerana takut adiknya semakin kuat pula menangisnya.

“Ya Allah, abang ingatkan apa la tadi. Mia, Iqram pergi sana sebab projek tu memerlukan Iqram untuk berada di sana. Projek ni penting untuk syarikat kita dan Iqram merupakan orang kepercayaan papa untuk projek ni. Sepatutnya Mia bangga sebab papa percaya pada kebolehan Iqram untuk handle projek yang menelan belanja berjuta-juta ringgit ni. InsyaAllah projek ni akan menaikkan nama syarikat kita di mata dunia sebab ini merupakan projek usahasama dengan beberapa buah syarikat dari luar negara” terang Muiz panjang lebar. Pipi mulus adiknya diusap lembut. Mia memeluk pinggang Muiz dan menganggukkan kepalanya tanda faham dengan penjelasan Muiz.

“Tapi dua minggu tu lama sangat. Mia tinggal sini dengan abang dengan papa boleh?” Wajah Mia yang mengharap itu membuatkan Muiz serba-salah.

“Mia, abang memang suka kalau Mia tinggal kat sini tapi apa-apa pun kena minta izin Iqram. Kalau Iqram benarkan baru Mia boleh tinggal kat sini selama dia outstation tu nanti” Mia mengangguk namun masih memeluk pinggang Muiz. Sudah lama dia tidak bermanja dengan abangnya ini.

Bunyi kereta yang memasuki perkarangan Teratak Damai mengejutkan dua beradik ini. Muiz segera bangun untuk menyambut tetamu yang hadir.

“Assalamualaikum. Muiz, Mia menangis lagi ke?” tanya Iqram sebaik sahaja keluar dari keretanya. Muiz menyambut kedatangan sahabatnya itu dengan sengihan.

“Waalaikumussalam. Baru je berhenti. Kau ni la adik aku pun tak boleh handle” Muiz memeluk bahu Iqram yang nampak kusut itu.

“Bukan apa. Tadi ingatkan dah okey tu yang kita tinggalkan sekejap sebab nak mandi dan solat. Sekali lepas solat baru perasan Mia tinggalkan note cakap balik sini siap warning jangan menyibuk nak jemput dia tu yang kita panik tu” terang Iqram sambil mengikut Muiz masuk ke dalam rumah. Kelihatan isterinya yang sedang membelek majalah motor milik Muiz langsung tidak memalingkan muka ke arahnya. Merajuk sangatlah tu.

“Ek eleh Mia, tadi bukan dah okey ke? Iqram datang ni, Mia tak reti nak sambut suami ke apa?” tegur Muiz setelah melihat Mia buat tidak tahu dengan kehadiran Iqram. Mia meletakkan semula majalah diatas meja lalu menjeling tajam ke arah abangnya.

“Dah, tak payah nak jeling abang. Pergilah buat air untuk Iqram ni” Mia bangun dari duduknya dan terus menuju ke dapur. Geram abangnya tidak menyebelahinya yang ingin merajuk dengan Iqram sekarang.

“Hmm budak tu nak merajuk dengan kau la tu. Pepandailah kau pujuk” kata Muiz setelah kelibat Mia hilang dari pandangan. Bukan dia tidak mahu menyebelahi adiknya tapi baginya masalah rumahtangga lebih baik diselesaikan oleh pasangan itu sendiri.

“Tak apa nanti kita pujuk” balas Iqram lalu duduk setelah dijemput oleh Muiz. Tidak sampai lima minit, Mia kembali dengan menatang gelas dan satu jag jus mangga. Dia meletakkan dulang itu diatas meja lantas berlalu meninggalkan Iqram dan abangnya.

Iqram hanya memandang isterinya yang sudah berlari menaiki tangga dengan pandangan sayu. Namun dia sudah memasang tekad untuk memujuk isterinya hari ini juga. Muiz hanya menggeleng kepala dengan gelagat pasangan ini.

Setelah berborak ala kadar dengan Muiz, Iqram meminta izin untuk bertemu Mia di tingkat atas. Muiz hanya ketawa dengan gelagat Iqram yang kadangkala sopan tak tentu hala. Buat apa nak minta izin sedangkan mereka kini sudah satu keluarga?

Iqram membuka pintu bilik Mia dengan perasaan bedebar-debar. Bimbang isterinya itu masih marah dengannya. Mia yang sedang menggunakan laptop untuk melayari internet hanya memandang sekilas ke arah Iqram.

“Sayang marah lagi ke?” Iqram mendekati Mia yang masih tidak mempedulikannya. Iqram melabuhkan punggung disebelah Mia lalu mencapai tangan isterinya. Mia hanya diam tak terkutik apabila tangannya sudah berada didalam genggaman Iqram.

“Sayang, abang minta maaf okey? InsyaAllah lain kali abang minta uruskan projek yang dekat-dekat sini tak pun projek yang tak perlukan abang outstation lama-lama okey? Janganlah merajuk lagi” Kedua-dua tangan Mia dikucup dan dibawa ke dadanya. Mia yang pada mulanya hanya mendiamkan diri memandang tepat ke arah Iqram.

“Janji?” Mia memandang terus ke kolam mata Iqram. Iqram membalas pandangan isterinya dengan senyuman manis.

“InsyaAllah, abang janji” balas Iqram lalu memeluk isterinya. Lega apabila Mia turut membalas pelukannya.

“Abang, Mia nak minta izin tinggal kat sini bila abang pergi outstation nanti boleh? Mia dah lama tak balik sini” Mia mengelus lengan suaminya. Iqram mengangguk memberikan persetujuan. Dia tahu isterinya berasa sunyi kerana mama, ayah dan neneknya bukan selalu ada dirumah.

“Okey, abang nanti kat sana selalu-selalu la call Mia ye?” Iqram mengetatkan pelukannya menarik Mia rapat kepadanya.

“InsyaAllah, abang akan selalu call. Kalau rindu tahap max, abang buat video call, kalau tahap tak tahan abang terbang balik sini..hehehe” ujar Iqram sambil mencium ubun-ubun Mia. Dia menarik nafas lega kerana rajuk isterinya tidak berpanjangan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...