Tuesday, July 2, 2013

Kisah Kita - Bab 43

taken from here  

Sepanjang perjalanan ke Port Dickson, Mia dan Iqram rancak berborak. Ada sahaja topik yang dibincang oleh pasangan suami isteri ini sehinggakan mereka hanya berhenti bercakap apabila sudah tiba di destinasi yang dituju.

Grand Lexis Port Dickson yang terletak berhampiran dengan Pekan Lukut merupakan tempat penginapan yang dipilih oleh Iqram. Resort atas laut yang menyajikan permandangan yang indah itu cukup memikat hati Mia. Sampai sahaja di resort, Iqram terus mendaftar di meja penyambut tetamu. Iqram memilih Sky Pool Villa bilik jenis Sky Living sebagai bilik penginapan mereka sepanjang bercuti. Apa yang membuat Iqram tertarik dengan resort ini adalah mereka menyediakan kolam renang peribadi dalam setiap bilik. Mia menunduk malu apabila terlihat kolam renang peribadi yang tersedia didalam bilik.

‘Aish, nak jugak tengok aku pakai bikini’ getus Mia didalam hati. Iqram hanya tersengih apabila melihat rupa isterinya yang sudah memerah. Mia berdiri tegak dihadapan kolam renang peribadi yang cukup ekslusif itu. Kolam renang yang bersaiz sederhana itu sesuai untuk mereka bersantai dan sememangnya tertutup sepenuhnya.

“Hah, fikir apa tu?” Sengaja Iqram mengusik Mia yang ralit memerhatikan kolam renang didalam bilik mereka.

“Err..tak ada apa. Cantik private pool ni” Mia memandang sekilas wajah Iqram yang masih tersengih dari tadi.

“Yup dan tertutup. Maka...” Iqram memandang Mia dengan pandangan nakal. Sengaja dia membiarkan ayatnya tergantung. Suka sangat apabila melihat muka Mia yang sudah memerah.

“Maka abang boleh mandi pakai swimming trunks je” sambung Iqram dengan selamba. Hampir meletus ketawanya apabila melihat Mia yang sudah tak tentu arah tadi.

“Oh..boleh je kalau nak bogel pun” balas Mia geram. Tahu sangat Iqram sengaja mengacaunya.

“Eh betul juga. Bukan ada orang nampak sebab tertutup kan? Oh ye sekejap ye?” Iqram berlari menuju kearah beg pakaiannya dan mengeluarkan satu beg kertas dari dalam beg.

“Nah. Abang beli masa sayang pergi tandas kat shopping mall  tadi” Iqram menghulurkan beg kertas itu kepada Mia yang nampak teruja. Suka apabila menerima hadiah dari suaminya tak kisahlah apa jenis hadiah sekalipun.

“Abang! Ya Allah, gatalnya suami Mia!” Mia mencubit geram pipi Iqram apabila melihat ‘hadiah’ dari Iqram. Mahu taknya, lima jenis bikini pelbagai warna dan rekaan dibeli oleh suaminya hanya untuk melihatnya berbikini.

“Tak apalah gatal dengan isteri sendiri je. Orang lain abang tak nak tengok” jawab Iqram sambil ketawa mengekeh sehinggakan Mia terasa ingin menyekeh kepala suaminya.

“Rasa macam nak sekeh je abang ni. Nasib baik cantik” Mia memerhatikan bikini-bikini yang dibeli oleh Iqram dengan penuh minat. Kagum juga dengan citarasa dan kegigihan Iqram membeli bikini sebanyak ini.

“Tapi sempat ke Mia nak pakai semua? Kita kat sini dua hari je” Mia memasukkan semula bikini-bikini itu ke dalam beg kertas.

“Kalau tak sempat pakai pun tak apa. Mia boleh pakai lain kali bila kita pergi bercuti lagi dan abang akan pastikan ada private pool dalam bilik kita” jawab Iqram dengan sengihan yang tak lekang dari wajahnya.

“Abang cuba pergi cermin muka tu sekejap. Muka gatal tak boleh blah” Mia mencubit kedua-dua belah pipi Iqram dengan geram. Dia sendiri tak tahu sama ada dia sanggup atau tidak hendak memakai bikini yang dibeli oleh Iqram.

“Hehehe..apa-apa pun dengan muka ni la Mia akan hadap seumur hidup dan insyaAllah sampai ke Jannah” Iqram merangkul pinggang Mia lantas mendekatkan antara jarak mereka. Mia turut memeluk pinggang suaminya. Rasa bahagia meresap kedalam hati pasangan suami isteri ini.

“Kita kemas dulu beg-beg ni lepas tu kita pergi makan ye? Mesti sayang dah lapar kan?” Iqram mengucup pipi Mia dengan penuh kasih.

“Tak lapar sangat. Kita pergi lepas Zohor boleh? Lagi setengah jam lagi nak masuk Zohor. Ke abang dah lapar?” dengan lembut Mia melepaskan diri dari pelukan suaminya dan menarik tangan suaminya untuk duduk dibirai katil bersamanya.

“Tak sebab waktu sarapan tadikan abang tambah dua kali kuehteow goreng yang sayang masak tu” jawab Iqram lalu merebahkan diri diatas katil bersaiz king diikuti dengan Mia. Seronok juga berbaring-baring sebelum masuk waktu Zohor. Lagipun mengikut sunnah nabi tidur siang sebelum Zohor atau qailulah memang digalakkan asalkan tak tidur mati sampai terlepas waktu Zohor.

Mia mengunci jam supaya mereka berdua tidak terbabas sehingga Asar. Dia memeluk tubuh Iqram yang sudah memejamkan mata. Mungkin penat kerana malam tadi Iqram bersengkang mata menyiapkan kerja yang dibawa pulang dari pejabat semata-mata untuk pergi bercuti bersamanya hari ini. Iqram yang masih belum tidur turut membalas pelukan Mia.

“Tidur sekejap ye? Kejap karang abang bawa sayang makan sedap-sedap?” kata Iqram dengan mata yang sudah terpejam.

“Ye..”Mia menjawab pendek lalu menghadiahkan kucupan dipipi Iqram. Iqram yang masih sedar hanya tersenyum tanpa membuka mata. Bahagia apabila diperlakukan begitu oleh isteri kesayangannya.

Selepas solat berjemaah, Iqram membawa Mia menjamu selera di Kim’s Seafood Palace yang terletak di Persiaran Water Front. Restoren makanan Cina itu menghidangkan makanan laut yang halal dan mendapat ulasan yang baik dari pengunjung. Iqram membawa Mia ke sini setelah rakan sekerjanya mencadangkan tempat makan ini kepadanya.

“Sayang okey tak kita makan kat sini?” tanya Iqram setelah mereka mendapatkan tempat duduk.

“Okey je asalkan halal” Mia membelek menu yang terdapat di restoren itu.

Sir, may I take your order?” tanya seorang pelayan lelaki yang mendekati Iqram untuk mendapatkan pesanan.

Buttermilk lobster, Kim’s singnature tilapia, claypot bean curd and stuffed chicken wing. Two coconut juice for the drinks” pesan Iqram setelah membelek menu. Pelayan itu dengan cekap mencatit setiap pesanan Iqram.

“Sayang nak tambah apa-apa?” tanya Iqram kepada Mia yang sibuk membelek bahagian pencuci mulut didalam menu.

Yeah, I want durian rolls for the desert” jawab Mia sambil menghulurkan buku menu kepada pelayan restoren itu. Pelayan itu meninggalkan mereka setelah mengulang semula pesanan.

“Lepas ni kita jalan-jalan tepi pantai okey?” cadang Iqram sambil memegang tangan Mia. Mia membalas pegangan Iqram dengan mengenggam sedikit tangan suaminya itu. Mia mengangguk tanda setuju dengan cadangan suaminya itu.

Sedang mereka berbual, tiba-tiba telefon pintar milik Mia berbunyi. Mia hanya tersenyum apabila melihat nama yang terpapar diskrin telefonnya.

“Assalamualaikum, ye sayang nak apa?” Berubah terus wajah Iqram apabila mendengar Mia bersayang-sayang dengan pemanggil itu.

“Ye, Mia tengah lunch dengan boyfriend nombor satu. Kenapa kacau?” Mia yang perasan akan perubahan wajah Iqram hanya tersenyum memandang suaminya. Iqram yang dibakar api cemburu cuba menarik semula tangannya dari pegangan Mia namun Mia menguatkan pegangannya. Iqram memuncungkan mulutnya tanda protes. Cemburunya semakin membara melihatkan isterinya melayan pemanggil misteri tu dengan mesra.

“Best cuti kat PD ni. Nak souvenir? Okey nanti Mia belikan ye. Oh nak cakap dengan boyfriend nombor satu? Okey sekejap” Mia menghulurkan telefon pintarnya kepada Iqram yang sudah bermasam muka. Iqram menyambut huluran Mia dengan perasaan yang sebal. Geram kerana dipermainkan oleh isterinya.

“Assalamualaikum bro! Kau mesti jealous gila kan Mia bersayang-sayang dengan aku” Iqram segera tersenyum apabila mendengar suara pemanggil misteri itu.

“Waalaikumussalam abang iparku. Muiz tau tak sikit lagi je kita nak tinggalkan Mia kat restoren ni sebab jealous?” Mia hanya ketawa apabila mendengarkan yang Iqram cemburu.

“Lawaklah kau. Jealous tu pun agak-agaklah. Aku nak souvenir!” Iqram hanya tersenyum melayan abang iparnya yang masih keanak-anakan itu. Di syarikat, ramai sahaja staff wanita yang menunjukkan minat pada Muiz namun tidak seorang pun berjaya memikat hati Muiz sehinggakan mereka menyangkakan yang Muiz seorang yang songsang.

“Yelah. Nanti kita belikan keychain” Muiz hanya ketawa apabila mendengar jawapan Iqram.

“Okeylah tak nak kacau korang honeymoon. Oh ye semoga aku dapat jumpa Iqram dan Mia junior sembilan bulan dari sekarang. Assalamualaikum” Muiz meletakkan telefon sebaik sahaja Iqram membalas salam.

“Sayang, Muiz nak jumpa Iqram dan Mia junior sembilan bulan dari sekarang” Mia ketawa kecil apabila melihat muka suaminya yang nampak kudus.

“Setiap hari dia telefon Mia cakap benda yang sama la abang. Mia dah lali. Kita dah usaha jadi sekarang ni doa dan tawakal jela abang oii” Iqram mengukirkan senyuman yang paling manis untuk isterinya. Gembira apabila isterinya tidak berasa tertekan malahan redha dengan ketentuan Allah.

“InsyaAllah. Nanti balik resort, kita usaha lebih sikit ye sayang?” ucap Iqram lalu mengenyitan mata kepada Mia. Merah muka Mia apabila melihat pandangan nakal suaminya itu. Meletus ketawa Iqram melihatkan isterinya yang sudah malu-malu kucing.

Selepas makan, mereka berjalan-jalan di pantai Port Dickson. Ramai pengunjung yang datang bersama-sama ahli keluarga mereka. Al-maklumlah hari Sabtu. Terdapat juga beberapa keluarga yang sedang mengadakan aktviti sukaneka dipinggir pantai. Sorakan hebat dari pengunjung-pengunjung lain menyebabkan aktiviti itu tampak meriah.

“Nak pergi tengok ke?” tanya Iqram apabila melihat Mia yang seronok memerhatikan kumpulan itu.

“Tak. Jom beli aiskrim!” Mia menarik tangan Iqram membawanya ke tapak gerai makanan. Iqram hanya menurut sahaja langkah Mia dengan senyuman.

“Abang nak aiskrim apa?” Mia seronok melihat pelbagai aiskrim yang dijual digerai aiskrim itu. Selain itu terdapat beberapa jenis puding dan kek turut dijual digerai itu.

“Hmm nak aiskrim jagung ada?” Iqram membalas sambil mencari-cari perisa yang diingininya.

“Ada ni” Mia mengambil aiskrim potong berperisa jagung lalu dihulurkan kepada Iqram. Dia turut mengambil aiskrim berjenama Drumstick perisa classic chocolate. Iqram membayar harga aiskrim itu lalu mengambil tempat dibawah pokok untuk duduk dan menikmati aiskrim yang baru dibeli mereka.

Sedang mereka menikmati aiskrim, Iqram tiba-tiba ketawa. Mia yang terkejut memandang pelik kearah suaminya.

“Tengok aiskrim ni pun rasa lawak. Rasa macam antara dua darjat pun ada” kata Iqram yang masih bersisa ketawanya.

“Apasal pula?” tanya Mia yang kebingungan.

“Yela abang punya aiskrim potong biasa, Mia pula jenama Drumstick lagi. Ekslusif sangat” Iqram ketawa lalu mencubit pipi isterinya.

“Haah baru perasan. Ala apa la sangat, bagi Mia sama je. Janji kita happy sudah” jawab Mia sambil meneruskan upacara makan aiskrimnya.

“Sayang ni comotlah. Meh sini abang lap” Iqram mengeluarkan sapu tangannya lalu mengesat mulut Mia yang agak comot.

‘Alolo comel betul la bini aku ni’ bisik Iqram dalam hati. Mia hanya membiarkan Iqram mengesat mulutnya.

“Malam ni ada pertunjukan bunga api kat pantai ni. Nak datang tengok tak?”tanya Iqram sambil membuang batang aiskrim ke dalam tong sampah yang terletak berdekatan dengan tempat duduk mereka.

“Boleh juga. Kita datang lepas Maghrib nantilah” Mia menghabiskan aiskrimnya. Mia memang laju kalau bab makan aiskrim.

“Okey, sekarang kita balik resort dulu. Tak lama lagi dah nak masuk Asar dah.” Mia mengangguk dan bingkas bangun dari tempat duduk mereka.


Malam itu selepas Maghrib, mereka menyaksikan pertunjukan bunga api di pantai Port Dickson dan makan malam di gerai berdekatan dengan pantai itu. Mereka pulang ke resort setelah makan malam memandangkan tiada aktiviti menarik dipantai itu. Malam itu juga Iqram menuntut acara pertunjukan bikini dari Mia. Mia yang malu-malu nak tak nak terpaksa memakai bikini yang dibeli oleh suaminya untuknya. Mereka bersantai di kolam renang peribadi yang terdapat didalam bilik mereka selepas solat Isyak. Suasana malam yang tenang dan romantik itu dinikmati sehabis baik oleh pasangan suami isteri ini. Bagi Mia inilah percutian bulan madu yang terbaik baginya, walaupun singkat namun memberikan kenangan manis untuk mereka suami isteri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...