Tuesday, July 16, 2013

Kisah Kita - Bab 48

taken from here  

Sudah lapan hari Iqram di Pulau Redang dan selama Iqram disana, Mia tinggal bersama-sama Datuk Muqri dan Muiz di Teratak Damai. Datuk Muqri yang pada mulanya agak terkejut dengan kehadiran Mia di Teratak Damai ternyata gembira dengan kedatangan Mia lebih-lebih lagi Iqram membenarkan anaknya tinggal di situ sementara Iqram bertugas di Pulau Redang.

Telefon pintar yang berbunyi dibiarkan oleh Mia seketika sebelum menjawabnya. Sengaja dia ingin mengusik pemanggil yang sudah diketahui identitinya.

“Assalamualaikum, sayang? Kenapa lambat angkat telefon?” panggilan video yang dibuat oleh Iqram diangkat Mia dengan sengihan.

“Waalaikumussalam, saje je nak usik abang...hehe” Iqram sudah menayangkan muka cemberut setelah mendengar jawapan nakal isterinya itu. Bukan senang dia mahu menghubungi Mia dek kesibukannya di Pulau Redang. Mia pula kadangkala tidak dapat menjawab panggilannya apabila berada di bilik pembedahan atau masa konsultansi bersama pesakit.

“Ala, abang janganlah merajuk dengan Mia” Mia mula risau setelah agak lama Iqram mendiamkan diri. Wajah Iqram yang kelat membuatkan Mia tidak senang duduk.

“Abang? Jangan macam ni, nak Mia terbang pergi Redang ke apa?” Iqram sudah mula tersenyum apabila terdengar Mia mahu ke Pulau Redang. Alangkah bagusnya jika isterinya berada disampingnya sekarang.

“Kalau Mia betul-betul datang sini kan best” Mia menghadiahkan senyuman manis buat suaminya. Dia juga kalau boleh tidak mahu berjauhan dengan Iqram namun urusan kerjanya tidak membenarkannya untuk bercuti sekarang.

“Tu la, nak je duduk kat sana dua,tiga hari dengan abang tapi tak boleh cuti sekarang. Jadual Mia agak padat minggu ni” tutur Mia hampa, air mata sudah mula bergenang di kolam mata Mia. Iqram mula panik melihatkan Mia yang sudah mula mahu menangis. Sejak akhir-akhir ini isterinya terlalu sensitif dan mudah menitiskan air mata.

“Eh sayang jangan nangis-nangis. Lagi enam hari insyaAllah abang balik, abang ada beli hadiah untuk Mia” ujar Iqram dengan nada ceria. Iqram cuba menukar mood namun ternyata gagal apabila melihat Mia sudah basah dengan air mata. Aduilah bini..

“Sayang, dah la tu. Susah hati abang bila tengok sayang asyik nangis je bila abang telefon. Kalau tak berhenti nangis, abang tak mahu call la macam ni” ugut Iqram dengan harapan Mia berhenti menangis. Namun percaturannya gagal apabila semakin kuat esakan tangis isterinya.

“Abang tak sayang Mia!” Mia sudah meraung hiba mendengarkan kata-kata Iqram yang tidak mahu menghubunginya lagi. Nasib baik di berada di dalam bilik pejabat yang tertutup kalau tak mahu haru juga kakitangan IJN menyaksikan drama hibanya.

“Ah sudah. Astagfirullahalazim sayang, abang cakap je tadi. Mia tahukan abang rindu Mia? Tu yang abang call dan buat video call hari-hari. Mia jangan nangis lagi ye? You know I love you right?” Tangisan Mia mula berkurang setelah dipujuk Iqram.  Bibirnya mula mengukir senyum apabila Iqram mengucapkan ayat-ayat cinta berulangkali untuk memujuknya.

“Ha..senyum pun isteri abang. Habis merah mata dengan hidung sayang sampai geram pula abang tengok..hehe” usik Iqram setelah Mia berhenti menangis. Mia ketawa kecil dengan usikan suaminya. Tahu sangat mesti wajahnya berserabai sekarang. Padan muka! Siapa suruh nangis?

“Mesti tak cantik kan muka Mia sekarang?” Iqram menggelengkan kepala tanda tidak bersetuju.

Nope, you’re always beauty. Okay sayang got to go. InsyaAllah malam nanti abang call lagi okey? I love you sayang, assalamualaikum” Iqram mematikan talian setelah Mia menjawab salamnya. Senyuman Mia makin melebar setelah mendapat panggilan video dari suaminya. Rindunya pada suaminya semakin sarat dari hari ke hari. Sebelum ini, Iqram tidak pernah berjauhan dengannya lebih dari seminggu.

Pintu biliknya yang diketuk menghentikan lamunannya. Seorang jururawat bernama Yuki masuk setelah dia memberikan kebenaran.

“Doktor Mia, doktor ada patient pukul 3 nanti” beritahu Yuki dengan senyuman tidak lekang dibibir. Dia menghulurkan rekod pesakit kepada Mia dengan cermat. Mia turut menghadiahkan senyuman buat Yuki yang sering membantunya.

Okay thanks Yuki. Anything else?” Mia membelek rekod pesakit yang dihulur oleh Yuki. Dia mencatatkan beberapa maklumat penting didalam buku notanya sebagai rujukan.

“Tak ada doktor” Yuki meminta diri meninggalkan bilik Mia setelah selesai urusannya. Mia meneruskan kerjanya dan hanya meninggalkan bilik apabila tiba masa konsultansi dengan pesakitnya.



Setelah tamat konsultansi, Mia mencapai telefon pintarnya lalu menghubungi Syazrina. Sudah seminggu juga dia tidak bertemu dengan sahabat baiknya itu. Setelah beberapa ketika, Syazrina menjawab panggilan Mia dengan suara yang lemah.

“Assalamualaikum Rin, awak sakit ke? Kenapa lain sangat suara awak ni” tanya Mia dengan perasaan bimbang. Risau juga kalau sahabat baiknya ini sakit.

“Waalaikumussalam, oh Mia. Entahlah, badan aku rasa seram sejuk dari pagi. Tadi aku dah makan dah Panadol tapi macam tak ada effect je kat badan aku” Syazrina yang mula batuk-batuk menambahkan lagi kerisauan Mia.

“Tak ada sesiapa kat rumah ke Rin?” tanya Mia lagi.

“Tak ada. Aku sorang-sorang je ni. Bonda aku balik kampung sebab ada sedara aku meninggal. Aku tak ikut sebab rasa lemah je badan ni” balas Syazrina lemah.

“Rin, lepas kerja saya datang rumah awak ye? Kita pergi klinik” cadangan yang berbentuk arahan daripada Mia itu dipersetujui oleh Syazrina. Mia segera menunaikan solat Asar setelah mematikan talian.

Mia mengemas barang-barangnya apabila sudah tamat waktu bekerjanya. Dia perlu bergegas ke rumah Syazrina. Perasaan risaunya semakin menebal memikirkan sahabatnya keseorangan di rumah.


Setengah jam kemudian, Mia tiba di perkarangan rumah Syazrina. Syazrina yang sedang menunggu di luar rumah, berjalan ke kereta Mia dengan lemah. Sebaik sahaja Syazrina duduk di kerusi penumpang, Mia melekapkan tangannya didahi Syazrina.

“Panasnya Rin. Awak dah makan Panadol berapa kali?” soal Mia dengan nada risau. Syazrina yang tampak pucat itu hanya tersenyum nipis dengan gelagat Mia.

“Aku makan dua kali dah” jawab Syazrina lalu memejamkan mata. Sakit kepalanya makin menjadi-jadi.

“Awak tidur dulu ye? Sampai klinik nanti saya kejutkan” Mia jatuh simpati melihatkan Syazrina yang selalunya ceria menjadi selemah ini. Keretanya dipandu dengan laju dengan harapan cepat sampai ke klinik. Nasibnya baik kerana tiada kesesakan lalulintas sepanjang perjalanan.

Tiba di klinik, Mia mendaftarkan nama Syazrina di kaunter. Keadaan klinik yang lengang itu melegakan Mia. Setelah menunggu lima minit, Syazrina dipanggil masuk dan Mia hanya menunggu di luar. Ketika menunggu, Mia berjalan-jalan di sekitar klinik dek kebosanan. Matanya tertancap pada iklan ujian kehamilan yang dilekatkan dipapan notis klinik.

“Err nurse, boleh tak saya nak buat pregnancy test sekarang?” tanya Mia kepada seorang jururawat di kaunter.

“Boleh puan, puan isi borang ni dulu” Mia mengisi borang yang diberi lalu memberikan semula kepada jururawat tadi. Setelah mengisi borang, Mia membuat ujian air kencing.

“Baiklah puan, sekejap lagi doktor akan panggil masuk” kata jururawat tadi setelah mengutip sample air kencingnya. Mia hanya mengangguk sambil berdoa yang hasilnya positif. Perubahan emosi dan haid yang sudah terlewat menguatkan sangkaan yang dia mengandung namun dia pasrah jika dia masih belum ada rezeki untuk menimang cahaya mata.

Syazrina yang sudah keluar dari bilik doktor duduk lesu disebelahnya. Wajah sahabatnya yang pucat amat merisaukan Mia. Tak sampai 15 minit, Mia dipanggil masuk ke bilik doktor.

“Assalamualaikum Puan Mia, datang seorang sahaja ke?” soal doktor muda yang bernama Asyraf itu.

“Waalaikumussalam, tak saya datang dengan kawan saya yang demam tadi tu” jawab Mia sambil tersenyum.

“Baiklah puan, alhamdulillah hasil ujian menunjukkan puan positif mengandung. Kandungan puan dah memasuki usia tiga minggu. Buat masa ni saya cadangkan puan tidak melakukan aktiviti lasak dan banyakkan berehat” terang Doktor Asyraf.

Mia mengucapkan syukur ke hadrat Illahi kerana doanya selama ini dimakbulkan Allah. Dia sudah tidak sabar untuk memaklumkan berita gembira ini kepada suaminya. Mia keluar dari bilik doktor dengan wajah yang berseri-seri. Sehinggakan Syazrina berasa pelik dengan perubahan wajah Mia tadi rasanya Mia nampak sugul.

“Mia, kenapa?” tanya Syazrina lalu bangun dari tempat duduknya. Tadi dia sudahpun mendapatkan ubat dari kaunter.

“Alhamdulillah Rin, saya mengandung” ujar Mia dengan gembira. Syazrina yang turut berasa gembira lantas memeluk tubuh Mia. Bersyukur kerana impian sahabatnya kini sudah tercapai.

“Alhamdulillah, dah berapa minggu?” Syazrina memegang perut Mia yang masih kempis.

“Dah tiga minggu Rin, patutlah emosi saya macam pelik-pelik sikit sejak akhir-akhir ni” jawab Mia dengan senyuman tidak lekang dibibir.

Perbualan mereka terhenti apabila nama Mia dipanggil oleh jururawat di kaunter. Mia dibekalkan beberapa jenis ubatan seperti asid folic, vitamin B Complex, vitamin C dan Feromed. Setelah membayar harga ubatan, Mia melangkah keluar dari klinik itu dengan perasaan yang gembira dan tak sabar untuk memaklumkan berita gembira ini kepada Iqram dan ahli keluarga yang lain.


Tiba di Teratak Damai, Mia segera memberi salam dan mencari abang dan papanya. Muiz dan Datuk Muqri yang sedang duduk beristirehat di ruang tamu terkejut apabila Mia berlari mendapatkan mereka.

“Abang!” Mia memeluk Muiz dengan erat sebaik sahaja dekat dengan abangnya itu.

“Eh Mia apasal ni?” tanya Muiz dengan muka cemas. Risau jika ada yang mengejar adiknya. Pelukan Mia dilonggar.

“Abang, papa..Mia mengandung!” ujar Mia dengan penuh teruja. Berita yang dibawa oleh Mia disambut gembira oleh Datuk Muqri dan Muiz. Serentak mereka mengucap syukur ke hadrat Illahi.

“Iqram dah tahu ke Mia?” tanya Datuk Muqri setelah anaknya itu duduk disebelahnya. Mia memeluk papanya dengan manja.

“Belum lagi, Mia nak bagi surprise dekat dia..hehehe” jawab Mia dengan sengihan lebar.Datuk Muqri menggeleng-gelengkan kepala dengan gelagat anaknya.

“Aduilah nak jadi mak orang pun manja semacam” usik Muiz lalu duduk disebelah adiknya. Patutlah adiknya sensitif sejak kebelakangan ini rupa-rupanya sudah ada isi. Mia menjelirkan lidah kepada Muiz tanda protes.

“Hmm Muiz, ni Mia dah nak ada baby. Bila lagi kamu ni?” soal Datuk Muqri tiba-tiba. Mia turut memandang abangnya dengan pandangan nakal.

“Sampai kucing bertanduk pun Muiz tak akan mengandung papa” jawab Muiz lalu ketawa berdekah-dekah. Seronok dapat mengenakan papanya dan Mia yang kononnya nak menjeratnya dengan soalan perkahwinan. Hehehe see the leg la!

“Ceh main-main pula budak ni. Haih janganlah anak kamu ikut perangai bapa saudara dia ni. Mengarut je kerjanya” bebel Datuk Muqri. Mia hanya tersenyum dengan gelagat papa dan abangnya.

“Mia naik atas dulu ye? Belum solat Maghrib lagi” Mia meminta diri meninggalkan Muiz dan Datuk Muqri di ruang tamu. Segera dia menaiki tangga ke tingkat atas Teratak Damai. Tiba sahaja di bilik, Mia menukar pakaian dan mengambil wuduk. Tanggungjawabnya pada Yang Esa ditunaikan dengan perasaan yang penuh bersyukur.


Iqram yang baru pulang dari masjid duduk merehatkan diri dibirai katil. Tangannya mencapai telefon pintar miliknya. Entah kenapa rindunya kepada isterinya semakin meluap-luap setelah mendengar tazkirah di masjid tentang keluarga bahagia.

“Assalamualaikum sayang” ucap Iqram sebaik sahaja Mia menjawab panggilannya. Seperti biasa dia membuat panggilan video kepada isterinya.

“Waalaikumussalam abang” Mia yang baru sahaja habis mengaji masih lagi bertelekung kelihatan sungguh cantik di mata Iqram.

“Cantiknya isteri abang. Baru lepas solat ke?” tanya Iqram dengan senyuman dibibir. Mia turut membalas senyuman suaminya.

“Taklah Mia baru lepas mengaji la abang sayang” balas Mia lalu membuka telekungnya.

“Mia, abang ada berita gembira ni. InsyaAllah abang boleh balik awal sebab kerja abang dah nak siap..hehehe” Iqram menyampaikan berita gembiranya itu dengan wajah yang cukup teruja. Tak sabar untuk pulang ke pangkuan isteri tercinta.

“Alhamdulillah. Bestnya..Mia pun ada berita gembira untuk abang tapi Mia tak nak beritahu sekarang..hehehe” Mia tersengih lalu menayangkan barisan giginya yang putih.

“Ala tak aci la macam ni! Abang dah beritahu berita gembira abang! Mia tak adil!” rajuk Iqram dengan mulut yang sudah memuncung kalah itik. Mia hanya ketawa dengan reaksi suaminya.

“Aci kat India. Hehehe..tak apa abang balik dulu baru Mia beritahu okay? Okaylah abang, papa dah panggil turun tu. We love you Iqram Qayyum, muah! Assalamualaikum” Mia menamatkan panggilan setelah Iqram menjawab salam. Tadi dia sudah pun menelefon memberitahu keluarga mertuanya tentang kehamilannya dan meminta mereka merahsiakan hal ini kepada Iqram. Nasib baik mereka sanggup berkomplot dengannya. Telekungnya tadi disangkut pada penyangkut di dinding. Segera dia turun ke tingkat bawah untuk turut sama makan malam bersama keluarganya yang tak lama lagi akan bertambah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...