Monday, July 8, 2013

Kisah Kita - Bab 45

taken from here  

Hampir seminggu sejak Mia kehilangan Einstein, kini keadaan emosinya semakin pulih. Jika sebelum ini dia akan menangis setiap kali melihat akan sangkar tempat tidur Einstein tapi kini dia sudah boleh membiasakan diri. Mujur ada Iqram yang sering memberikan nasihat dan kata-kata semangat. Sangkar Einstein telah pun dia hadiahkan kepada anak jirannya yang baru berjinak-jinak untuk membela kucing.

Mia membaca buku novel bertemakan Islam kesukaannya sambil ditemani alunan ayat-ayat suci Al-Quran. Jiwanya berasa tenang dan dia suka dengan suasana sebegini. Sedang dia khusyuk membaca, telefon pintarnya miliknya berbunyi minta diangkat. Bibir Mia mengukir senyum apabila melihat nama pemanggil yang tertera diskrin telefon.

“Assalamualaikum Rin, sihat?” Rindunya kepada gadis kasar itu sememangnya tak tergambar dek kata-kata. Sudah lama dia tidak bertemu dengan Syazrina.

“Waalaikumussalam, Mia. Alhamdulillah sihat. Weh lama gila kita tak jumpa, jom keluar!” Mahu sahaja Mia bersetuju namun apa-apa pun dia harus meminta izin suaminya. Sudah menjadi kewajipannya sebagai isteri untuk meminta izin suami sebelum melangkah keluar dari rumah. Kebetulan Iqram tiada dirumah kerana terpaksa bekerja pada hari Sabtu.

“Rin, saya tanya Iqram dulu ye? Apa-apa saya call awak balik” balas Mia dengan lembut, tidak mahu sahabatnya itu terluka jika dia tidak berjumpa dengan Syazrina.

“Okey..okey. Apa-apa kau call aku balik ye Mia. Assalamualaikum” Mia meletakkan telefon setelah menjawab salam Syazrina. Dengan kadar segera, Mia mendial nombor telefon Iqram. Senyumannya makin lebar apabila Iqram memberikan keizinan untuk dia keluar bertemu dengan Syazrina. Lagipun Iqram mungkin pulang lewat petang.

Setelah memaklumkan kepada Syazrina yang dia mendapat keizinan, Mia lekas menukar pakaian. Jubah longgar berwarna hitam dipadankan dengan tudung berwarna turqoise lembut menjadi pilihan Mia. Bersederhanalah ketika berpakaian, nasihat ketua usrahnya dahulu sering bermain didalam mindanya. Jam baru menunjukkan pukul 10 pagi, sudah menjadi tabiatnya untuk keluar awal dan balik awal. Kunci keretanya dicapai dan dimasukkan ke dalam tas tangan.

“Eh Mia, nak pergi mana?” tegur Puan Risa yang sedang menonton televisyen bersama Encik Aqif dan Hajah Suraya.

“Mia nak keluar dengan Rin mama. Mia dah beritahu abang tadi. Mama, ayah dengan nenek tak keluar ke hari ni?” Mia mengatur langkah menuju ke tempat istirehat mereka.

“Sekejap nanti mungkin. Nenek ada kelas tadarus, mama dengan ayah pula nak keluar pergi beli barang dapur. Mia nak pesan apa-apa?” jawab Encik Aqif dengan senyum yang tersunging dibibir. Duit belanja untuk beli barang dapur telah diberi oleh Iqram pagi tadi. Anaknya memang seorang yang bertanggungjawab dan tidak lokek. Puas dia menolak namun Iqram tetap memberi duit belanja kepadanya tiap-tiap bulan.

“Tak ada kot. Baiklah mama, ayah, nenek. Mia pergi dulu ye? InsyaAllah Mia balik sebelum Asar” Mia mengapai tangan Puan Risa, Encik Aqif dan Hajah Suraya untuk bersalaman.

“Jaga diri baik-baik ye sayang?” Sempat Hajah Suraya memberi nasihat kepada Mia.

“InsyaAllah nenek. Nenek pun jaga diri ye” lantas Mia mengucup kedua-dua belah pipi Hajah Suraya. Nenek Iqram sudah dianggap seperti neneknya sendiri. Rindunya pada Puan Rose mula menebal. Sudah lama dia tidak berhubung dengan orang tua itu.

Tiba dirumah Syazrina, Mia memberi salam. Syazrina yang sudah bersiap menjawab salam dan terus masuk ke dalam kereta Mia.

“Kita nak pergi mana ni?” tanya Mia setelah keretanya meninggalkan perkarangan rumah teres dua tingkat itu.

“Midvalley tak pun Pavilion. Kau pilihlah aku tak kisah. Oh ye ada sorang lagi nak join kita ni” Wajah Syazrina yang teruja dipandang pelik oleh Mia.

“Dah tak payah nak pandang semacam. Nabila nak join kita. Kau okey kan?” Mia segera menguntum senyum. Tunang Hamdan merangkap bekas rakan sekelas yang dahulunya kurang disenanginya tapi kini dia gembira dengan perubahan Nabila.

“Okey je. Lagipun Nabila kan kawan saya juga. Dia tunggu mana?” Syazrina melepaskan nafas lega. Haru juga jika Mia tidak menyenangi Nabila.

“Kat stesen LRT depan tu. Kita ambil dia dulu ye?” Mia mengangguk setuju lalu membelok masuk ke persimpangan stesen LRT. Kelihatan Nabila sudah pun menunggu mereka.

“Adik manis, sini! Sini!” Syazrina menjengukkan kepalanya dari tingkap kereta memanggil Nabila dengan gaya abangla. Mia hanya menepuk dahi dengan gelagat sahabatnya yang sememangnya agak memalukan kerana terdapat ramai manusia yang sedang menunggu di stesen itu.

“Oit adik masam! Awak ni la memalukan sungguh” Nabila yang sudah mendekati mereka mencubit pipi Syazrina geram. Malu pun ada.

“Hehehe..kau tunggu apa lagi masuklah” Nabila membuka pintu belakang kereta Jaguar merah milik Mia.

“Maaflah menyusahkan Mia kena jemput saya” Nabila memulakan bicara sebaik sahaja melabuhkan punggung di tempat duduk belakang.

“Eh tak susah la. Kebetulan saya jemput si Rin jadi angkutlah sekali..hehe” tutur Mia sopan. Nabila tampak manis dengan blaus labuh berwarna pink dan seluar slack berwarna putih dipadankan pula dengan tudung berwarna krim.

“So kita pergi Pavi jela, dari sini ke Pavi dekat sikit” ujar Syazrina memberi cadangan.

“Okey” jawab Mia dan Nabila serentak.

Tiba di Pavilion, mereka bertiga mengambil tempat di cafe Subway. Syazrina memesan steak and cheese manakala Nabila dan Mia memesan chicken teriyaki dan Subway melt.

“Oh ye Rin, nampak macam penting sangat hal yang awak nak cakap sampai pagi-pagi lagi dah telefon. Cer cerita sikit” Nabila memulakan bicara, pelik juga kerana selalunya Syazrina hanya menghantar SMS tapi hari ini siap terus telefon. Mia yang tidak tahu hujung pangkal menumpukan perhatiannya kepada Syazrina dan Nabila.

“Err..macam ni. Hari Sabtu lepas aku pergi jumpa mak ayah si Hazeem. Hazeem nak hubungan serius dengan aku tapi dengan serius aku tak tahu perasaan aku kat mamat tu. Bagi aku perasaan aku kat dia tu macam biasa-biasa je” Syazrina meluahkan segala yang terbuku didada.

“Oh dah sampai jumpa mak ayah ni gerenti Hazeem serius dengan awak Rin. Awak ada buat solat istikharah?” tanya Mia lalu memandang wajah Syazrina. Syazrina hanya mengangguk.

“Dah dua hari aku buat tapi aku tak dapat apa-apa petunjuk. Tak apa nanti aku buat lagi. Tapi aku dapat rasakan yang dia bukan untuk aku” tambah Syazrina dengan wajah yang agak kusut.

“Baiklah, kalau macam tu awak beritahu elok-elok dekat Hazeem yang awak tak boleh nak serius dengan dia” Nabila sudah mula memberi nasihat. Dahulu dia pernah juga mahu putus asa dengan cintanya kepada Hamdan namun setelah solat isytikarah, dia pasti Hamdan memang untuknya.

“Saya rasa awak cuba istikharah seminggu dulu. Walaupun tak dapat petunjuk, tapi kalau keputusan yang kita buat tu betul, hati kita akan tenang selepas itu” Mia menepuk perlahan bahu Syazrina. Tak pernah dia melihat gadis itu kusut sehingga sebegitu.

“Okey, thanks. InsyaAllah aku usahakan. Oh ye Mia macam mana honeymoon? Ada berita baik tak?” Mia sudah menunduk malu. Syazrina sudah menayangkan sengihan nakalnya. Eh mana budak yang bermuram durja tadi?

“Alhamdulillah best. Masih kami usahakan. Sila doakan ye sahabat-sahabat sekalian” Mia menguntum senyum. Sudah banyak kali soal anak ditanya oleh mereka-mereka disekelilingnya. Paling kerap bertanya tak lain tak bukan abangnya, Muiz sehinggakan Mia menyuruh Muiz kahwin.

“Persiapan kahwin awak pula macam mana Nabila?” Sengaja Mia mengalih topik. Nabila yang bakal disatukan dengan Hamdan tampak makin berseri-seri.

“Alhamdulillah okey. Thanks sebab kenalkan Jah dengan Jemah dekat saya. Mereka sangat proffesional dan saya suka dengan cara mereka walaupun agak sadis” Nabila melemparkan senyuman kepada Mia. Jah dan Jemah yang sering bergaduh memang memeningkan kepala namun apabila bab kerja, mereka sangat proffesional dan hasilnya sangat memukau.

“Sadis sebab tengok Jemah kena tampar ke Nabila? Diorang memang macam tu tapi kerja bagus” Mia hampir tergelak mengingatkan gelagat Jah dan Jemah.

Wedding planner yang hari tu ke Mia? Diorang memang lawak gila. Aku yang kasar ni pun terkedu tengok keganasan si Jah tu..hahaha” Syazrina menambah. Gelagat perancang perkahwinan yang sangat kelakar tapi proffesional itu menjadi topik bualan mereka sehingga makanan yang dipesan sampai.


Syazrina berjalan-jalan di Tokyo Street dengan perasaan berbaur. Tadi Mia meminta izin untuk pulang awal setelah Iqram menelefonnya. Tiba-tiba pula Iqram balik awal jadi mahu tak mahu Mia terpaksa pulang kerana ingin keluar bersama Iqram. Nabila pula sudah berjanji dengan Hamdan untuk mencari barang-barang untuk dijadikan hantaran. Kini tinggallah dia seorang diri di pusat beli-belah yang kononnya paling mewah di Malaysia.

Puas berjalan di Tokyo Street dan membeli mochi, Syazrina turun ke tingkat bawah. Matanya tertancap pada seorang lelaki yang asyik memerhatikan kemeja yang diperagakan di luar kedai.

“Muiz! Buat apa kat sini” Syazrina berjalan mendekati Muiz yang turut terkejut dengan kehadirannya.

Shopping la apa lagi! Kau?” Muiz membelek koleksi tali leher yang dipamerkan di kedai itu.

“Tadi baru lepas sesi girl’s talk dengan Mia dan Nabila. Sekarang dua-dua dah balik. Tinggal aku jela” Syazrina baru perasan yang terdapat dua beg kertas ditangan Muiz. Satu beg kertas Padini dan satu lagi Giorgio Armani dan sekarang mereka berada betul-betul di kedai Ovadia & Sons. Tak sangka abang Mia ini merupakan jejaka metroseksual.

“Dah puas membelek aku? Kau tak shopping ke?” Muiz tersengih melihat muka Syazrina yang bagaikan tersedar dari lamunan.

“Gila perasan! Taklah aku saja jalan-jalan tenangkan fikiran. Banyak kau shopping Muiz” Syazrina pasti yang mukanya memerah. Sengaja dia menukar topik. Entah kenapa debaran didalam dadanya semakin kuat apabila mata Muiz merenung tajam ke dalam kolam matanya sambil tersenyum.

“Biasa je. Mana lagi lawa?” tanya Muiz sambil menunjukkan dua helai tali leher yang dipilihnya.

“Warna biru ni” jawab Syazrina dengan yakin. Muiz mengangguk dan terus menyerahkan tali leher yang dipilih Syazrina kepada jurujual yang setia menanti.

“Muiz, macam mana tolak cinta seorang lelaki?” Ringan benar mulut Syazrina bertanyakan tentang halnya kepada Muiz. Muiz yang baru lepas membayar harga tali leher tersentak dengan pertanyaan tiba-tiba gadis dihadapannya ini.

“Kenapa? Ada yang cakap sukakan kau ke? Nak tolak senang tapi nak menjaga hati tu yang payah Rin” Muiz berjalan perlahan disamping Syazrina yang tampak gusar. Mungkin gadis itu memerlukan pandangan seorang lelaki.

“Berterus teranglah walaupun kenyataan ini akan melukakan lelaki yang suka kat kau tapi lebih baik daripada kau berpura-pura suka dekat dia” Muiz melabuhkan punggung di bangku yang terletak di hadapan kedai menjual anak patung. Syazrina hanya tegak berdiri memandang Muiz yang menayangkan muka serius.

“Aku pun rasa macam tu tapi aku sebenarnya pun tak pasti perasaan aku kat dia” Syazrina melepaskan pandangan kepada beberapa orang remaja yang hanyut dengan dunia mereka. Bergaya kalah model diatas pentas peragaan.

“Istikharah dan tawakal” Muiz bangun dari duduknya dan meneruskan perjalanannya.

Thanks Muiz” Syazrina berjalan beriringan dengan Muiz namun masih terdapat jarak diantara mereka.

“Kau dah nak balik dah ke?” tanya Muiz dengan muka selamba.

“Haah. Kang lambat kang mau kena lesing dengan bonda aku” balas Syazrina dengan senyuman.

“Aku hantar kau jela. Kau okey tak?” Risau pula Muiz memikirkan yang Syazrina pulang ke rumah seorang diri. Apa gunanya lelaki jika tidak melindungi kaum wanita.

“Err tak menyusahkan kau ke?” tanda Syazrina serba salah, dia bukannya rapat sangat dengan abang Mia dan dia berasa seperti telah menyusahkan dua beradik itu.

“Susah apa? Bukan aku kayuh basikal pun” Muiz membalas dengan ketawa kecil. Syazrina sudah mula menguntum senyum. Hatinya berasa tenang disamping Muiz dan dia dapat rasakan yang ada perasaan lain mula berputik untuk abang Mia ini.

“Okey, thanks Muiz. Dahlah tadi pun Mia yang jemput aku. Sekarang kau pulak yang hantar aku balik. Segan la pula”

“Nak segan apa? Bukan aku tak kenal kau. Dahlah asyik berborak sampai esok pun kita tak bergerak dari sini” Muiz mengatur langkah ke tempat parkir kenderaan diikuti oleh Syazrina.


Sampai sahaja di kereta, Porsche 911 GT3 hadiah dari Mr Russel dihidupkan dengan bacaan bismillah. Syazrina yang hanya memerhati sejak tadi kagum dengan Muiz yang sempat membaca doa naik kenderaan sebelum kereta itu laju meninggalkan ruang parkir kenderaan. Dalam diam dia amat menyenangi tingkahlaku Muiz.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...