Monday, April 15, 2013

Kisah Kita - Bab 31

taken from here 

Suasana perkarangan rumah Datuk Muqri meriah dengan kehadiran tetamu-tetamu yang hadir meraikan kepulangan Muiz dan Mia. Teratak Damai yang selalunya sunyi kini riuh dengan suara jemputan majlis.

“Mia dah siap?” tanya Muiz sambil membetulkan butang baju Melayunya. Muiz tampak segak dengan baju Melayu berwarna merah hati. Kulit Muiz yang putih melepak itu menambahkan lagi seri baju Melayu itu.

“Dah. Abang ni dah nampak macam vampire pula” gurau Mia sambil ketawa kecil. Mia memakai jubah dua lapis berwarna merah jambu dipadankan dengan tudung labuh berwarna putih. Dia menyarungkan telekung putihnya kerana sebentar lagi mereka akan bersolat hajat berjemaah. Dia sudah pun mengambil wuduk tadi.

“Hehehe..abang tahu abang hensem” kata Muiz sambil tersengih memandang Mia.

“Dah jom turun. Diorang pun dah sampai rasanya” kata Muiz lalu beredar meninggalkan Mia yang sedang membetulkan telekungnya. Setelah rasa puas hati dengan penampilannya, Mia keluar dari biliknya.

“Assalamualaikum Hana” ucap Hariz sebaik sahaja melihat gadis itu sampai di ruang tamu.

“Waalaikumussalam. Oh Hariz! Dah lama sampai?” tanya Mia sambil berjalan kearah Doktor Hariz yang segak berpakaian baju Melayu berwarna merah jambu.

‘Macam dah berjanji pula dengan dia ni’ getus Mia dalam hati. Nasib baik dia memakai telekung diluar kalau tak mesti Doktor Hariz semakin perasan hehe..

“Baru je sampai. Hana, mana bilik air? Hariz nak ambil wuduk.” Mia mengangguk lalu menunjukkan arah bilik air yang terletak dibahagian dapur. Dia terus meninggalkan Doktor Hariz sebaik sahaja lelaki itu masuk ke dalam bilik air.

Sedang dia berjalan menuju ke ruang tamu dia terlihat sahabat-sahabat abangnya, Firdaus, Hamdan dan Iqram yang baharu sampai. Kelihatan seorang wanita yang bertubuh kecil berdiri diantara Iqram dan Hamdan. Iqram nampak ralit berborak dengan wanita itu sehinggakan tidak perasan yang dia berada kurang satu meter dari tempat mereka berdiri. Puan Risa dan Encik Aqif pula sibuk berborak bersama dengan papanya disatu sudut yang lain.

“Eh Mia? Lama tak jumpa. Apa khabar?” Firdaus terus menegur adik sahabat baiknya itu sebaik sahaja terpandang kelibat Mia.

“Alhamdulillah Mia sihat. Marilah masuk. Kalau nak ambil wuduk pergilah bilik air kat dapur tu ye?” jawab Mia sambil tersenyum kearah Firdaus. Firdaus dan Hamdan memang selalu melawat rumah mereka sewaktu dizaman sekolah menengah mereka dulu. Sememangnya mereka sudah mahir dengan selok belok rumah sahabat mereka itu.

Firdaus yang terpaku dengan senyuman Mia hanya tersedar apabila Hamdan menepuk bahunya. Terkejut kerana Mia yang dikenali dulu cukup kedekut dengan senyuman.

“Jom ambil wuduk,” tegur Hamdan. Lantas ketiga-tiga sahabat itu menuju ke bilik air untuk berwuduk.

“Err boleh saya tahu apa nama awak?” tanya Mia kepada wanita bertubuh kecil itu.

“Nama aku Syazrina. Panggil aku Rin. Maaflah ye aku tak biasa la nak bersaya-awak. Nama kau Mia kan?” kata Syazrina sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman. Mia menyambut tangan Syazrina sambil tersenyum.

“Oh Rin, ye nama saya Mia. Rin datang dengan Iqram ke?” tanya Mia. Kuat sungguh perasaan ingin tahunya tentang hubungan Iqram dengan Syazrina.

“Eh taklah. Aku datang dengan abang sepupu aku, Hamdan” jawab Syazrina. Mia hanya mengangguk faham. Dalam hatinya dia berasa lega. Lega kerana Iqram bukan datang bersama-sama Syazrina.

“Mari saya bawakan Rin ke bilik air di bilik saya. Kat bawah ni dah penuh dengan orang.” Mia terus menarik tangan Syazrina naik ke tingkat atas. Syazrina hanya mengekor Mia dengan hati yang gembira. Seronok sebab ada yang sudi berkawan dengannya walaupun dia bersikap kasar ala-ala tomboy.

Sebelum solat berjemaah, Datuk Muqri memberitahu jemaah tujuan kenduri hari ini. Solat hajat itu diimamkan oleh Imam Firash, imam masjid berhampiran rumah mereka. Selesai solat hajat, mereka membaca surah Yasin beramai-ramai. Majlis turut diserikan dengan bacaan tahlil dan doa selamat. Jamuan kecil turut disediakan untuk tetamu untuk menghargai kehadiran mereka. Pelbagai jenis makanan disediakan oleh Makcik Kartika dan dibantu oleh pekerja-pekerja lain. Mia dan Muiz turut membantu dalam penyediaan makanan pada malam itu.

Hariz yang berada disisi Mia menyebabkan sukar untuk Iqram mendekati Mia. Iqram melayan perasaannya sendiri di meja bulat ditaman dengan ditemani oleh ketiga-tiga orang sahabatnya dan Syazrina yang rancak berborak sesama mereka.

“Eh Iqram, senyap je kau malam ni?” tegur Hamdan yang pelik apabila melihat Iqram yang senyap sejak tadi.

“Hahaha aku tahu kenapa” kata Muiz sambil tergelak memandang Iqram. Lalu dia mengisyaratkan matanya kearah Doktor Hariz dan Mia yang sedang berborak di tepi kolam ikan koi milik Datuk Muqri.

“Ala diorang berborak sajelah. Kau tak nampak ke Makcik Tika pun ada kat situ sekali?” ujar Firdaus untuk menenangkan hati Iqram yang gundah-gulana. Tampak jelas diwajah yang sahabatnya itu sedang berduka.

“Ek eleh touching la mamat ni. Iqram relaks la. Kalau suka Mia tu cakap jela terus-terang. Kalau lagi berani terus je hantar angkatan meminang” cadangan selamba dari Syazrina itu membuatkan Iqram tersenyum sendiri.

“Boleh je. Tapi kita risau Mia tolak je. Tak sanggup rasanya nak terima penolakkan macam tu” jelas Iqram sambil tersenyum nipis.

“Kau takut apa? Pinang ajelah. Aku dah bagi green light dan aku sure giler yang papa aku pun setuju. Kau je yang tak berani bertindak.” Muiz tahu yang adiknya juga berkongsi perasaan yang sama dengan sahabatnya itu. Dia rasakan yang sudah tiba masanya untuk Iqram bertindak sebelum Doktor Hariz merampas Mia dari Iqram.

“Tapi korang berdua kan baru je balik? Mia pun baru nak mula kerja di IJN kan? Takkan dia nak terima pinangan aku sekarang?” Iqram menjelaskan perkara yang menyerabutkan kepala otaknya sekarang.

So kau nak tunggu Doktor Hariz masuk pinang Mia dulu baru kau nak gigit jari ke kawan?” Hamdan sudah mula geram dengan Iqram yang baginya terlalu banyak berfikir.

“Sabar. Aku faham apa yang buat Iqram serabut dan aku rasa sekarang ni mungkin terlalu awal untuk kawan kita ni hantar rombongan meminang. Mia dengan Iqram pun masih belum bertegur sapa sejak korang balik dari London kan? Biarlah mereka slow-slow dulu buat masa sekarang. Kalau dah tertulis jodoh Iqram dengan Mia, tak ade sesiapa pun yang dapat menghalang”  kata Firdaus sambil memandang tepat kearah wajah rakan-rakannya. Kata-kata Firdaus itu berjaya melegakan hati Iqram.

“Betul juga. Baiklah Iqram aku harap kau berusaha tawan balik hati adik au tu. Mia tu nampak je keras tapi sebenarnya dia lembut hati juga kalau kena gaya.” Muiz memberikan kata-kata semangat kepada Iqram.

“Okay kalau nak aku tolong, kau cakap je. InsyaAllah aku tolong” tambah Hamdan pula sambil menepuk-nepuk bahu Iqram.

Thanks korang memang sahabat terbaik.” Terharu sungguh Iqram dengan sahabat-sahabatnya yang sering memberi sokongan kepadanya.

“Adoi touching bebenor korang ni. Naik geli aku.  Abang Dan, nak balik kang bagitahu” kata Syazrina sambil berlalu menuju kearah Mia dan Doktor Hariz.

“Gila ganas adik sepupu kau Hamdan” kata Muiz sambil memerhati Syazrina yang sudah mendapatkan Mia.

“Dia tu memang macam tu. Abang-abang dia yang lima orang tu yang buat budak tu jadi ganas semacam dari kecil” jelas Hamdan.

“Anak bongsu perempuan la ni ye?” tanya Firdaus. Hamdan hanya mengangguk.

“Haah dia anak bongsu mak long dan satu-satunya cucu perempuan dalam keluarga aku” tambah Hamdan lagi.

“Mesti manja gila” teka Muiz.

“Tak la. Dia jenis berdikari dan ganas dari perempuan biasa jadi kami pun layan dia macam lelaki” Muiz, Iqram dan Firdaus hanya mengangguk faham. Terdengar gelak ketawa dari arah dimana Mia,Doktor Hariz dan Syazrina berdiri. Seronok benar nampaknya mereka bercerita. Sesekali terlihat Mia memekupkan tangannya ke mulut menahan tawa.

‘Makin comel dan sopan’ bisik Iqram dalam hati. Dia bingkas bangun dan terus menuju kearah kumpulan itu.

“Seronok nampak?” tegur Iqram sambil tersenyum kearah Mia.

“Borak biasa je. Ni Iqram kan? Lama tak jumpa. Kerja mana sekarang?” tanya Doktor Hariz sambil menghulurkan salam.

“Ye saya, Doktor Hariz. Kerja jurutera di Morse Holding dengan papa Mia” balas Iqram sambil menyambut salam Doktor Hariz.

“Alhamdulillah dah berjaya kamu sekarang.”

“Alhamdulillah. Doktor pun apa kurangnya? Sekarang dah ada klinik sendiri siap jadi klinik panel untuk Morse Holding lagi” puji Iqram ikhlas. Reputasi baik Doktor Hariz sememangnya menjadi pembakar semangatnya untuk menjadi lebih berjaya. Dia mahu dirinya setanding dengan Doktor Hariz supaya Mia tidak memandang rendah kepadanya.

“Baiklah Hana. Hariz dah nak balik ni. InsyaAllah ada masa nanti kita jumpa ye?” Doktor Hariz meminta diri untuk pulang. Terdapat beberapa rekod pesakit yang perlu dia semak. Dia meninggalkan kerjanya sebentar semata-mata ingin menghadiri kenduri di rumah Datuk Muqri ini.

“Okay. Hati-hati ye?” balas Mia sambil tersenyum. Setelah Doktor Hariz beredar, Syazrina dengan senyap-senyap meninggalkan Iqram dan Mia. Dia tahu pasangan itu perlu berbincang.

“Jom duduk sana” Iqram terus berlalu menuju ke bangku yang terletak ditepi kolam ikan koi.

‘Serius pulak dia ni’ getus Mia geram namun dia tetap melangkah membontoti Iqram.
Iqram duduk sambil matanya tertumpu kedalam kolam ikan koi. Iqram benar-benar berharap agar hubungannya dengan Mia semakin baik selepas malam ini. Hatinya berdoa yang baik-baik sahaja untuk dia dan Mia Hana.






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...