Sunday, April 14, 2013

Kisah Kita - Bab 30

taken from here 

Malam itu empat sahabat itu memilih untuk bertemu di restoran Nando’s, Pavilion. Sengaja mereka memilih tempat yang tidak sesak dan bising untuk keselesaan bercerita. Firdaus sampai dahulu, diikuti dengan Iqram dan Hamdan. Sudah 15 minit mereka menunggu namun Muiz masih belum sampai.

“Eh Muiz ni sesat ke apa?” gumam Hamdan sambil menilik jam tangannya.

“Takkanlah sampai sesat kot. Jap eh aku call dia” Firdaus terus mengeluarkan telefon bimbit. Sedang dia hendak mendial nombor Muiz, bahunya ditepuk dari belakang.

“Assalamualaikum kawan-kawan!” Muiz memberi salam dengan gaya kanak-kanak Ribena. Mereka menjawab salam Muiz sambil tersengih.

“Sengal alam kau ni Muiz! Apasal kau lambat?” tanya Hamdan sambil bersalam dengan Muiz.

“Hehehe..aku sesat dalam Pavilion ni. Tak ingatlah. Dah lama sangat aku tak datang sini” balas Muiz sambil mengambil tempat duduk disebelah Iqram.

“Fuiyo bro rambut pacak-pacak kau sekarang” usik Muiz kepada Iqram yang hanya tersenyum dari tadi.

“Kena renjatan elektrik la bro. Sampai sekarang tak nak turun-turun rambut ni” gurau Iqram sambil menepuk bahu Muiz.

“Ah sudah, mana budak innocent yang aku kenal dulu?” kata Muiz sambil mencari-cari dibawah meja.

“Tak payah nak buat drama la Muiz. Budak innocent tu dah jadi engineer nombor satu kot dalam Morse Holding” ujar Firdaus sambil tersenyum memandang gelagat dua sahabatnya.

“Huhu tau. Asal papa call aku je ada je nama budak ni papa sebut” balas Muiz sambil tersengih menayang gigi.

“Apasal Mia tak ikut Muiz?” tanya Hamdan tiba-tiba. Pertanyaan Hamdan itu membuatkan Iqram menoleh kearahnya.

“Ek eleh kau ni kot rindu kat adik aku tu pun agak-agaklah. Mia tu kan perempuan, takkan lah dia nak join geng-geng macho kita ni? Lagipun tadi aku dengar Dr Hariz nak ajak dia keluar malam ni” jawab Muiz sambil memanggil pelayan. Jawapan Muiz itu membuatkan Iqram terkedu.

“Korang ni apasal la tak order lagi? Nak makan apa?” getus Muiz sambil membelek menu.

“Kita ambil Jumbo Platter jela” cadang Hamdan sambil menutup menu. Dia malas nak memilih baginya asal kenyang sudah.

“Bagus juga. Hehe okay kami nak Jumbo Platter, ayam tu nak Hot satu dan Mild peri peri satu. Side dishes pula nak Mediterranean rice empat dan sweet potato. Korang okay tak?” Mereka bertiga hanya mengangguk setuju. Sejak dari dahulu lagi Muiz memang sentiasa bertindak sebagai ketua dalam apa-apa situasi dan mempunyai sifat kepimpinan yang tinggi. Namun itu tidak menjadikan kawannya itu gila kuasa dan tidak mendengar pendapat orang lain.

“Air pula korang nak minum apa?” tanya Muiz lagi.

“Aku nak cappucinno” jawab Hamdan pendek.

“Aku nak ice lemon tea je” Firdaus memberitahu sambil membelek-belek menu.

“Kita nak iced chocolate. Nak gak Caramel Cheesecake.” Iqram menjawab sambil berkira-kira untuk memesan makanan lain.

“Dahsyat kau Iqram hahaha..okay saya pula nak orange juice” pesan Muiz sambil memandang kearah pelayan lelaki yang tekun mendengar pesanan mereka.Pelayan itu terus mencatitkan pesanan dari Muiz dan mengulang semula pesanan supaya tidak silap. Setelah itu, pelayan itu beredar dari tempat mereka.

“Kau cakap Mia nak keluar dengan Hariz tadi? Diorang tu ada apa-apa ke?” soal Firdaus sambil memandang tepat ke wajah Muiz. Daru dulu lagi dia perasan yang doktor itu seperti menaruh perasaan kepada Mia namun dia hanya mendiamkannya kerana takut dua orang sahabatnya kecewa.

“Mia cakap dia anggap Doktor Hariz tu sebagai kawan je. Tapi aku tengok boleh kata hari-hari jugalah diorang ber’Skype’ masa kitorang kat London” jawab Muiz selamba. Sempat juga dia mengerling pada Iqram dan Hamdan. Berubah wajah Iqram namun Hamdan hanya menunjukkan muka selamba.

“Hmm padan benarlah diorang tu. Dua-dua pun doktor” kata-kata Hamdan itu mengejutkan tiga sahabat itu.

“Eh kejap. Kau bukan suka kat Mia ke?” tanya Firdaus sambil memandang pelik kearah Hamdan.

“Suka tapi aku redha je kalau dia bukan jodoh aku” jawab Hamdan sambil tersenyum. Perasaaannya pada Mia sudah berkurangan sejak gadis itu semakin jauh darinya.

“Ke kau dah ada yang lain?” soal Muiz sambil menjungkitkan sebelah kening kepada Hamdan. Hamdan hanya tersenyum dan menjungkitkan bahunya.

“Kau pula Iqram macam mana?” pertanyaan Muiz itu menyebabkan Firdaus dan Hamdan memandangnya dengan pandangan nakal.

“Kita masih macam dulu.” Jawapan Iqram itu membuatkan Muiz tersenyum nakal.

“Eh makanan dah sampai. Jom makan.” Muiz terus membantu pelayan lelaki itu meletakkan makanan diatas meja mereka. Mereka makan sambil berbual-bual tentang kerja dan kehidupan mereka. Malam itu F4 bergabung semula.



“Hana, Hariz nak ajak keluar malam ni” panggilan telefon dari Doktor Hariz itu membuatkan Mia Hana tak senang duduk. Hendak menolak tak sampai hati tapi kalau keluar pula dia rasa tak sedap hati. Mereka bukan mahram dan jika keluar berdua-duaan tambahan pula hari sudah lewat sememangnya akan menimbulkan fitnah.

“Maaf nanti Hana beri jawapan lepas Asar nanti ye?” jawab Mia. Dia mahu mengajak Muiz atau makcik Kartika untuk menemaninya berjumpa Hariz. Mia mematikan panggilan setelah memberi salam kepada Hariz. Dia terus menuju ke bilik abangnya. Kelihatan Muiz sedang sibuk mengemas pakaiannya masuk kedalam almari. Sifat abangnya yang sentiasa kemas itu kadangkala membuatkan dia termalu sendiri.

“Hah! Apa tercegat kat pintu bilik abang ni?” sergah Muiz sambil mencekak pinggang memandang Mia yang terkejut dengan sergahannya.

“Abang ni saja je buat Mia terkejut. Rajinnya abang, dah siap kemas.” Mia memuji sambil duduk dibirai katil Muiz. Dia terus berbaring mengiring menghadap muka Muiz.

“Amboi sedapnya dia landing atas katil abang! Abang dah kemas tau tak?” sengaja Muiz berpura-pura memarahi Mia. Tangannya cekap mengemas baju-baju dan barangannya yang lain. Dia memang mementingkan kekemasan. Mia masih tidak berganjak dari katil Muiz. Suka sangat dia baring diatas katil abangnya yang sentiasa kemas.

“Abang, malam ni teman Mia jumpa Hariz boleh?” tanya Mia sambil memandang abangnya yang masih sibuk mengemas.

“Buat apa?” Muiz masih menyusun barang-barangnya. Lagaknya seperti dia tidak mempedulikan permintaan Mia.

“Saja, Hariz nak jumpa” Mia memerhatikan riak muka abangnya yang tampak berkerut-kerut seperti memikirkan sesuatu.

“Malam ni abang nak jumpa kawan-kawan abang jadi memang abang tak boleh teman Mia” jelas Muiz sambil memandang wajah polos adiknya.

“Abang tak benarkan Mia keluar berdua dengan Doktor Hariz okay” tegas Muiz sambil menyambung mengemas barang-barangnya.

“Baiklah. Mia ajak Makcik Tika. Kalau tak Mia tak jumpa dia” jawab Mia sambil bangun dan ingin keluar dari bilik Muiz. Belum sempat Mia melangkah keluar, Muiz memanggilnya semula.

“Mia marah abang?” tanya Muiz sambil memegang bahu adiknya.

“Tak lah. Sebenarnya  Mia memang tak selesa kalau keluar berdua dengan dia.” Mia tersenyum memandang abangnya yang tampak risau. Dia tahu abangnya melarang kerana takut perkara buruk terjadi kepadanya. Muiz mengangguk dan melepaskan bahu Mia. Mia terus turun ke tingkat bawah untuk mendapatkan Makcik Kartika.



“Maaflah Mia, makcik memang tak boleh temankan kamu. Makcik sibuk nak sediakan bahan untuk kenduri esok” jawapan dari Makcik Kartika itu membulatkan keputusan Mia untuk tidak keluar bersama Hariz hari ini. Dia terus menelefon Hariz untuk memaklumkan yang dia tidak boleh keluar dengan Hariz.

“Maaf Hana tak boleh keluar dengan Hariz. Tak ada siapa yang boleh temankan. InsyaAllah esok rumah Hana ada buat kenduri, jemputlah datang ye Hariz?” Mia berhati-hati menuturkan kata kepada Doktor Hariz kerana takut lelaki itu berkecil hati dengannya.

“Tak mengapalah Hariz faham. Oh siang tadi Datuk Muqri dah telefon Hariz beritahu pasal kenduri tu. InsyaAllah kalau tak ada aral melintang, Hariz akan sampai” jawab Doktor Hariz. Mia melepaskan nafas lega. Lega kerana doktor itu tak berkecil hati dan lega kerana Hariz faham dengan situasinya.





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...