Sunday, April 14, 2013

Kisah Kita - Bab 29

taken from here 


Mia tiba di lapangan terbang KLIA dengan perasaan berbaur. Berbeza benar dengan Muiz yang kelihatan tenang sambil meletakkan bagasi-bagasi mereka ke dalam troli. Mia tidak pasti sama ada keputusannya untuk pulang ke Malaysia merupakan keputusan yang tepat atau tidak.

“Jom” ajak Muiz sambil menolak troli. Mia hanya mengekor dari belakang. Dari jauh kelihatan papa mereka dan makcik Kartika bersama dengan Puan Risa dan Encik Aqif sedang menunggu mereka sambil tersenyum. Muiz dan Mia terus mendapatkan mereka. Tangan mereka diraih dan disalami. Terdapat juga aksi peluk memeluk diantara mereka. Biasalah dah bertahun tak jumpa kan?

“Mana Iqram mama?” tanya Muiz sambil mengerling kearah Mia. Mia berpura-pura tidak mendengar soalan abangnya itu.

“Qayyum ada urusan kerja hari ni tu yang tak dapat jemput kamu” jawab Puan Risa sambil tersenyum. Muiz kini semakin segak dimatanya. Dengan ketinggian lebih 180cm, menyebabkan Puan Risa terpaksa mendongak sedikit apabila bercakap dengannya.

“Ye ke? Hmm malam ni jela saya cari dia” kata Muiz sambil tersenyum.

“Kamu ni tak penat ke Muiz?” tanya Encik Aqif sambil mengusap kepala Muiz. Anak angkatnya itu dipandang dengan penuh kasih. Dulu pernah juga dia pergi melawat Muiz apabila dia ada urusan di London tapi ketika itu Muiz masih belajar di University of Oxford bersama-sama Mia jadi tak banyak masa yang dapat mereka luangkan bersama.

“Orang-orang muda ni kalau nak jumpa kawan, penat pun tak kisah Aqif oii” kata Datuk Muqri sambil ketawa. Dia berasa sungguh gembira kerana kini kedua-dua anaknya ada didepan matanya. Muiz hanya tersengih memandang papanya yang nampak gembira.

“Aih makcik Tika, apasal senyap je? Ada masak apa-apa tak untuk kami ni?” usik Muiz apabila melihat Makcik Kartika yang hanya tersenyum dari tadi.

“Mestilah ada. Makcik masak nasi tomato untuk kamu” Mata Muiz terus bersinar-sinar apabila Makcik Kartika menyebut menu makanan yang disukai sejak dulu. Nasi tomato spesial Makcik Kartika, tak akan dapat ditandingi oleh sesiapa pun. Air tangan wanita itu yang menjamu dia dan Mia sejak kecil. Dahulu mereka ingin mengajak Makcik Kartika untuk berhijrah bersama mereka namun wanita itu menolak dek terlalu sayang untuk meninggalkan rumah yang menjadi tempatnya berlindung sejak berpisah dengan suaminya. Papanya turut mengupah tiga orang lagi orang gaji dirumah mereka untuk membantu Makcik Kartika dan untuk mengelakkan fitnah.

“Esok malam papa cadang nak buat kenduri kesyukuran, Risa dengan Aqif datanglah. Bawa sekali mak Risa” kata Datuk Muqri. Dah lama rumahnya tidak mengadakan sebarang kenduri sejak anak-anaknya terbang ke London.

“InsyaAllah kami akan datang.” Encik Aqif dan Puan Risa tersenyum memandang Datuk Muqri. Datuk Muqri usahawan yang berjaya namun tidak pernah meninggikan diri. Sifat Datuk Muqri inilah yang menbuatkan mereka selesa berkawan dengannya. Apabila Muiz dan Mia ke London, Datuk Muqri sering berkunjung ke rumah mereka untuk berbual kerana kesunyian. Apabila Iqram balik untuk cuti semester, Datuk Muqri tidak kedekut membawa mereka semua pergi bercuti. Hubungan Iqram dengan Datuk Muqri juga semakin baik sejak Iqram bekerja membantu Datuk Muqri disalah sebuah syarikat miliknya.

Iqram menilik jam Solvi et titus 06-1995 dipergelangan tangannya.

‘Hmm mesti mereka dah sampai’ bisik hatinya. Entah apa malang nasibnya hari ini. Dek ingin mengelakkan kesesakan lalulintas, kini dia terpaksa bersesak-sesak dengan manusia didalam tren Komuter. Sedang dia berdiri di pengantara koc bersebelahan dengan koc wanita, dia terlihat seorang lelaki yang dengan selambanya duduk di bangku didalam koc wanita. Dihadapan lelaki itu terdapat seorang wanita tua. Lelaki itu hanya membuat muka selamba dan bergurau dengan teman wanitanya. Baru sahaja dia hendak menegur tiba-tiba..

“Kau kalau dah hilang kelakian sekalipun takkan dah hilang sekali dengan sikap berperikemanusiaan?!” bentak seorang wanita yang bertubuh kecil sambil mencekak pinggang dihadapan lelaki itu. Merah muka lelaki itu menahan marah dan malu.

“Yang kau sibuk-sibuk ni kenapa?” marah teman wanita lelaki itu. Wanita yang bertubuh kecil itu mencerlung kearah teman wanita lelaki itu.

“Kau pun sama! Suka sangat ke dengan pondan yang tak ada sifat prihatin? Kau tak nampak ke nenek ni dah sampai terketar-ketar lutut berdiri? Tak reti-reti nak bagi duduk ke?” gertak wanita itu lagi.

“Kau memang nak kena!” teman wanita lelaki itu mula mengangkat tangan, Iqram dengan pantas menahan tangan wanita itu. Teman lelakinya hanya membisu. Mungkin berasa terkejut dengan aksi berani teman wanitanya.

“Cik kak, beragak-agak sikitlah. Kenapa nak sampai pukul-pukul orang ni? Kamu berdua yang bersalah jadi kenapa nak pukul orang bila orang menegur?” ujar Iqram sambil melepaskan tangan wanita itu.

‘Nasib baik berlapik’ getus Iqram dalam hati.

“Kau! Apasal kau nak masuk campur!” jerit teman wanita lelaki itu.

Honey, dah la jom kita pergi koc lain, lagipun kita dah nak sampai” pujuk si teman lelaki sambil menarik tangan teman wanitanya. Mungkin dia berasa malu dengan tindakan teman wanitanya itu atau malu dengan dirinya yang kini menjadi perhatian mata-mata manusia didalam tren itu.

“Bie! Diorang ni yang melampau!” ternyata si teman wanita masih tidak berpuas hati namun hanya menurut apabila teman lelakinya yang sudah keluar dari koc wanita.

“Nenek duduklah. Tak sangka ada juga orang takde kepala otak macam diorang tu” kata wanita bertubuh kecil itu sambil memimpin tangan nenek tua itu ke tempat duduk tinggalan pasangan kekasih itu.

“Err terima kasih ye encik” kata wanita itu sambil memandang kearah Iqram. Iqram hanya mengangguk lalu beredar semula ke tempat dia berdiri tadi. Tak sanggup rasanya berdiri lama-lama di koc wanita kerana dia bukan pondan!

Setibanya dia dia hentian Bank Negara, Iqram terus keluar dari tren. Sedang dia berjalan menuju ke lane keluar tiba-tiba di terlihat susuk tubuh yang amat dikenalinya.

“Hamdan! Bro apa buat kat sini?” tanya Iqram sambil bersalam dan memeluk rakan baiknya.

“Oii Iqram lama gila tak jumpa kau!” balas Hamdan.  Iqram memerhatikan rakannya yang segak berpakaian seragam Polis Diraja Malaysia itu. Hamdan memang sesuai sangat menjadi anggota polis.

“Abang Dan!” kelihatan wanita yang bertubuh kecil itu tadi berjalan menuju ke arah Hamdan.

“Eh Abang Dan kenal ke dengan dia ni?” kata wanita itu sambil memandang dengan penuh hairan kearah Hamdan dan Iqram.

“Apa pula tak kenal? Ni kawan abang la Rin, nama dia Iqram Qayyum” balas Hamdan sambil tersenyum. Iqram hanya tersenyum sambil memandang wanita yang kini hanya diketahui namanya Rin.

“Bro ni adik sepupu aku Syazrina, dia ni baru je abis belajar kat UKM. Ni mak long aku yang suruh aku jemput budak ni kalau tak, takdelah aku terpacak kat sini.” Hamdan menjelaskan panjang lebar kepada Iqram.

‘Hihi patutlah garang rupanya family Hamdan’ bisik Iqram dalam hati.

“Alah kalau tidak, tak adalah kita jumpa” kata Iqram sambil tersengih memandang Hamdan.

“Haah kan. Weh Muiz balik kan hari ni? Malam ni dia ajak kita semua keluar. Kau jangan tak datang pula. Firdaus yang busy kalah PM tu pun turun tau.”

“InsyaAllah datang” balas Iqram.

“Okaylah Iqram aku kena hantar budak ni balik dulu. Jumpa malam ni ye? Assalamualaikum”

“Waalaikumussalam” jawab Iqram. Hamdan berlalu setelah bersalaman dengannya. Beg adik sepupunya diangkat masuk kedalam boot keretanya.

“Eh kejap, kau balik ni naik apa? Nak tumpang tak?” tanya Hamdan tiba-tiba. Risau pula jika Iqram tiada kenderaan untuk pulang.

“Kereta tadi kita park kat dalam Sogo” jawab Iqram.

“Okay-okay, aku gerak dululah. Assalamualaikum”

Iqram menjawab dalam hati. Kereta Mazda 6 milik Hamdan meluncur laju meninggalkan stesen Bank Negara. Iqram terus berjalan menuju ke kompleks beli belah Sogo dimana keretanya diparkir. Dalam hatinya, dia gembira kerana malam ini dia akan dapat bertemu dengan rakan-rakan baiknya yang sudah lama tidak diketemuinya.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...