Sunday, September 8, 2013

Kisah Kita - Bab 54

taken from here   

Mia mengusap perutnya yang semakin memboyot sambil menikmati suasana petang yang mendamaikan dari luar tingkap biliknya. Kandungannya yang sudah mencecah sembilan bulan hanya menunggu masa. Dijangka dia akan melahirkan anak sulung mereka dalam masa seminggu lagi. Iqram yang risau akan keadaannya, menasihatkannya untuk berehat dirumah sahaja sementara menunggu hari kelahiran.

Syazrina sudah selamat berlepas ke Korea Selatan dua minggu lepas. Malu apabila teringatkan yang mereka sempat membuat drama sedih di lapangan terbang disaksikan oleh keluarganya dan Syazrina.

“Rin, sampai sana jangan lupakan Mia tau? Jangan kahwin dengan orang sana nanti susah nak balik Malaysia,” dengan muka yang basah dengan air mata Mia menuturkan kata-kata itu. Nasib baik dia bukan seorang yang suka bermekap, kalau tidak mesti sudah cair maskara.

“InsyaAllah selagi aku tak hilang ingatan, aku akan ingat kat kau punya. Kau ni, jodoh tu kan rahsia Allah.” Sempat juga Syazrina melihat muka Hazeem berubah apabila Mia menyebut tentang jodoh. Namun dia hanya menayangkan muka selamba kepada jejaka itu.

“Kalau boleh, selalu-selalu la call Mia ye? Kalau tak pun kita Skype ok? Mia dah tak ada kawan lain.” Sayu hati mereka teringatkan sahabat mereka yang telah kembali menemui Allah. Syazrina yang berwajah tenang sejak awal mula menitiskan air mata. Sahabat yang sanggup berkorban nyawa demi menyelamatkannya. Hampir setiap hari dia melawat kubur Nabila dan kini dia sudah tidak dapat melakukannya lagi.

“Rin, jangan risau ye? InsyaAllah Mia akan selalu lawat kubur Nabila okey?” bagaikan faham apa yang bergelojak didalam jiwa Syazrina, Mia berkata sambil memeluk tubuh kecil sahabatnya itu.

Thanks Mia. Baiklah aku dah kena masuk dalam. Kau pun jaga diri dan baby kau ni ye? Bila dah bersalin nanti, kirimkan gambar kat aku ye?” Syazrina membalas pelukan Mia yang semakin berisi dari hari ke hari. Nasib baiklah sahabatnya itu tinggi sama seperti abangnya. Sebut pasal abang, Muiz tidak dapat mengikut menghantarnya kerana sibuk dengan urusan kerja. CEO muda seperti Muiz manalah ada masa untuk gadis biasa sepertinya.

Syazrina bersalaman dengan ahli keluarganya sebelum menarik begnya ke balai berlepas. Belum sempat dia masuk ke dalam balai berlepas, terdengar namanya dilaung.

“Rin!” kelihatan Muiz berlari-lari mendekatinya. Entah kepa bibirnya tak dapat menahan dari mengukirkan senyuman buat jejaka itu. Muiz menunduk sambil termengah-mengah dek penat berlari.

“Muiz! Ingatkan kau tak datang.” Syazrina tidak dapat menyembunyikan kegembiraannya apabila memikirkan CEO yang sibuk ini sanggup datang semata-mata menghantar pemergiannya ke Korea Selatan. Tambahan pula, entah bila pula dia akan bertemu lagi dengan Muiz.

“Nah ini untuk kau. Buka bila kau dah sampai nanti,” arah Muiz. Kotak empat segi itu dihulurkan kepada Syazrina yang terpinga-pinga menerima hadiah daripada Muiz.

“Ambil jela. Kau fikir apa?” tegur Muiz apabila gadis itu lambat-lambat menyambut hulurannya.

Thanks. Okey la aku masuk dulu. Assalamualaikum,” pamit Syazrina berura-ura meninggalkan Muiz. Dari jauh kelihatan Mia dan abang-abangnya yang sudah tersenyum-senyum memandang mereka. Hazeem? Hmm tak pula Syazrina nampak akan reaksi jejaka itu.

“Waalaikumussalam. Rindu aku tau?” Memerah muka Syazrina mendengarkan kata-kata Muiz yang tak terjangka olehnya. Kelihatan Muiz tersenyum nakal memandangnya. Makin lebar senyuman jejaka itu apabila melihatnya kelam-kabut menarik bagasinya.



Tajuk berita depan surat khabar hari ini sungguh menarik minat Mia. Mia duduk berlunjur diatas katilnya sambil mencapai surat khabar.
“Anak hartawan dihukum gantung sampai mati..” baca Mia perlahan. Gambar Tanya yang menundukkan mukanya dipandang tanpa sebarang perasaan. Dalam masa yang sama dia berasa lega kerana tiada sesiapa lagi yang akan mengancam keselamatan Syazrina baikpun Hazeem di masa depan.

“Sayang buat apa tu?” tegur Iqram lalu mencubit pipi isterinya. Mia segera menyalami tangan Iqram yang baharu sahaja pulang dari tempat kerja.

“Baca paper la. Tarak nampak ka?” gurau Mia sambil menayang gigi kepada Iqram yang sudah membuat muka.

“Setahu abang, sayang ni kacuk orang putih tapi sejak bila ada kacuk mamak ni?” usik Iqram sambil menjongket keningnya. Mia yang geram terus mencubit pinggang suaminya.

“Jahat!” marah Mia lalu menyilangkan tangannya tanda protes. Mulutnya terkumat-kamit membebel dalam bahasa makhluk asing.

“E.T. phone home..” ejek Iqram sambil ketawa mengejek Mia yang sudah mula merajuk. Sengaja dia mahu bergurau dengan Mia petang ini. Bukan selalu dia dapat meluangkan masa dengan Mia dek kesibukannya.

“Abang! Amboilah dok usik Mia dari tadi. Ni dah solat belum ni?” tanya Mia dengan lagak seperti mak orang al-maklumlah bakal jadi mak.

“Sudahlah sayang. Macam lupa je yang company papa dia selalu buat solat jemaah. Sayang dah makan vitamin?” Iqram melabuhkan kepalanya diatas riba yang sedang duduk melunjur. Tangannya asyik mengusap perut isterinya. Tak lama lagi dia bakal bergelar ayah.

“Dah. Vitamin rohaniah pun Mia dah ambil. Sempat baca surah Yusuf dan Luqman lepas solat tadi,” ujar Mia lalu mengusap kepala suaminya. Dia tahu suaminya semakin sibuk kerana ingin bercuti menemaninya sepanjang dua bulan berpantang. Papanya awal-awal lagi sudah meluluskan cuti Iqram dengan syarat Iqram menyiapkan segala tugasan yang dipertanggungjawabkan kepadanya sebelum bercuti.

Alhamdulillah. Latihan Matematik pula macam mana?” tanya Iqram sambil membelai rambut Mia yang panjang mengurai.

“Pun sudah. Abang ni agak-agaklah bagi soalan Add Math kat Mia hari-hari. Kalau takat 10 tu okey lagi. Ni mahu dekat 20 abang bagi,” rungut Mia lalu mencubit pipi Iqram yang masih seronok berbaring diribanya.

“10 je pun. Tapi ada la anak-anak bagi setiap soalan..hehehe,” Iqram menayangkan sengihan lebar kepada Mia yang nampak bengang. Mia menepuk bahu suaminya yang seronok mengusiknya.

“Malam nanti kita mengaji sama-sama ye? Lepas tu buat latihan Matematik lagi okey?” pujuk Iqram lalu bangun dari pembaringannya. Segera dia mengurut perlahan kaki isterinya. Tahu sangat ibu-ibu mengandung cepat lenguh dan sengal-sengal. Ini pun hasil ceramah percuma dari mamanya.

“Abang ni..malam ni Mia nak buat latihan bahasa Arab la.” Rungut Mia sambil membiarkan tangan suaminya yang lincah mengurut kakinya. Terasa lega kakinya setelah diurut.

“Oh ye? Okey kita buat latihan bahasa Arab lepas mengaji okey? Lepas tu bolehlah buat pop kuiz tanya maksud surah kat sayang kan?” Mia hanya mengangguk tanda setuju. Sejak dua bulan lepas, dia telah mengikut kelas bahasa Arab secara online. Bahasa Al-Quran itu dipelajarinya supaya dia dapat memahami maksud ayat-ayat Al-Quran dengan lebih baik.

Good girl! Okey sayang. Abang pergi mandi dulu ye? Sekejap karang abang nak pergi masjid dengan ayah.” Iqram bingkas bangun dari kamar tidur mereka.

“Lepas solat terus balik rumah tau! Kata nak mengaji sama. Kalau lambat memang taklah sebab tepat pukul 10 Mia nak tidur,” pesan Mia sambil bangun mengambil tuala untuk suaminya.

“InsyaAllah. Bila imam aminkan doa je abang cabut balik okey?” Iqram mencuit hidung isterinya yang semakin comel dari hari ke hari.

“Kot ye pun jangan sampai tertinggal ayah kat masjid ye abang?” usik Mia. Teringat yang suaminya pernah tertinggal bapa mertuanya di masjid dek bergegas pulang ke rumah kerana dia menelefon mengadu sakit perut. Nasib baik Muiz ada bersama lalu menghantar Encik Aqif pulang. Puas Iqram dileteri mama Risa kerana pulang tanpa Encik Aqif.

“InsyaAllah tak lupa sebab kunci kereta nanti mesti ayah yang pegang hehehe..”kata Iqram lalu masuk ke bilik air. Tak sampai beberapa saat pintu bilik mandi dibuka semula.

“Sayang jom mandi sama?” pelawa Iqram. Tak sempat Mia menjawab, Iqram sudah mengapai tangannya lalu menarik tubuh Mia masuk ke dalam bilik air. Nak tak nak Mia terpaksa mandi sekali lagi dan kali ini bersama suaminya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...