Saturday, September 14, 2013

Kisah Kita - Bab 55

taken from here 

Mia menghantar pesanan ringkas kepada Iqram setelah beberapa kali gagal menghubungi suaminya. Entah kenapa dia mengidamkan bibimbap sejak pagi tadi. Dari rumah mereka, cuma 10 minit perjalanan ke restoren Korea berdekatan.

“Hmm tak apalah, lagipun bukan lama pun,” Mia mengapai kunci kereta yang terletak didalam gelas kaca diatas meja konsul. Kebetulan tiada sesiapa dirumah ketika itu maka tiada sesiapa yang dapat menemaninya ke restoren Korea itu. Enjin kereta Jaguar miliknya dihidupkan dan dia keluar setelah memastikan pintu rumah berkunci.

Tiba di restoren, nasibnya agak malang kerana penuh dengan pelanggan. Kelihatan seorang wanita yang mengandung turut duduk menunggu disatu sudut di restoren itu. Entah apa yang dikatakan oleh wanita itu kepada pelayan restoren bertugas yang menyebabkan pelayan itu mengangguk sebelum mendekatinya.

“Puan, sila duduk di sana ya? Saya akan ambil order sebentar sahaja lagi,” ujar pelayan itu dengan wajah yang manis.

“Terima kasih ye” Mia melangkah menuju ke tempat yang yang ditunjuk oleh pelayan tadi. Perempuan mengandung itu menghadiahkan senyuman buat Mia sebaik sahaja Mia melabuhkan punggung dihadapannya.

“Assalamualaikum, tadi saya nampak awak macam tengah cari tempat duduk. Kebetulan lunch hour ni memang penuh restoren tu yang saya suruh budak tu panggil awak duduk dengan saya. Lagipun bosan la kalau makan sorang-sorang. Besar saya tengok perut awak, dah sembilan bulan ke? Kalau ye sama la kita hahaha” laju perempuan mengandung itu menuturkan kata-kata sehinggakan Mia tiada ruang untuk mencelah. Dalam diam Mia kagum dengan sifat peramah wanita dihadapannya.

“Waalaikumussalam. Tu la, kecewa juga masuk tadi tengok tak ada tempat duduk. Terima kasih ye. Saya Mia, apa ye nama awak?” Mia bertanya dengan senyuman tak lekang dibibir. Orang dah berbudi kita berbahasa la ye tak?

“Saya Syarifah Haslinda, panggil saja Linda. Mia mengandung anak sulung ke? Muda je saya tengok muka Mia ni” ramah Syarifah Haslinda memperkenalkan dirinya.

“Haah, alhamdulillah. InsyaAllah due saya minggu depan. Awak?” Tergendala sebentar perbualan mereka apabila pelayan restoren datang mengambil pesanan. Iklan seketika.

“Okay sambung balik. Eh, sama la kita! Saya keluar ni pun sebab mengidam tetiba nak makan bulgogi restoren ni. Nanti bersalin kat mana?” teruja muka Syarifah Haslinda ketika mengajukan soalan kepada Mia Hana.

“InsyaAllah kat Prince Court. Linda pula?” Mahu terbeliak mata Syarifah Haslinda mendengarkan nama hospital yang disebut Mia.

“Subhanallah, samalah Mia. Mertua Linda awal-awal lagi dah daftarkan Linda untuk bersalin kat situ. Hehehe entah-entah katil kita pun sebelah-sebelah hahaha..” Mia menguntum senyum dengan gelagat ceria kawan baharunya ini. Seronok berbual dengan Syarifah Haslinda yang peramah dan ceria.

“Hehehe mesti seronok kan kalau macam tu. Kalau tak katil sebelah-sebelah, bilik kita kot yang bersebelahan hehe..” kata Mia yang sudah menayangkan sengihan lebarnya.

“Huhu tak apa, malam-malam kalau terasa bosan boleh I sneak into your room,” kata Syarifah Haslinda sambil mengenyitkan mata. Lepas ketawa Mia dan Syarifah Haslinda membayangkan Syarifah Haslinda mencuri masuk ke biliknya. Pasti mereka tak dapat tidur dek terlalu asyik berbual. Mia segera menutup mulut apabila pelanggan-pelanggan lain mula memandang ke arah mereka.

Sedang mereka seronok ketawa, tiba-tiba wajah Syarifah Haslinda berkerut-kerut.

“Linda are you okay?” tanya Mia cemas. Mahu tak cemas apabila Syarifah Haslinda mula memegang perutnya. Namun risaunya tak lama apabila Syarifah Haslinda ketawa mengejeknya yang terlalu menggelabah.

Just kidding, selalunya saya kenakan suami saya. Lari tak cukup tanah kawan tu bila saya mengadu sakit perut hehehe..” makin meleret sengihan Syarifah Haslinda. Mia hanya menggelengkan kepala. Nakal sungguh Syarifah Haslinda ini. Tak lama kemudian, makanan yang dipesan mereka sampai. Masing-masing menikmati hidangan disulami dengan gelak tawa.

Sedang Mia ingin menyuapkan suapan terakhirnya, perutnya mula terasa menyucuk. Peluh mula merintik didahinya. Syarifah Haslinda yang sedang menikmati teh buah pic memandangnya dengan sengihan.

“Dah, tak payah nak kenakan saya pula.” Mia mula menunduk menahan sakit. Pagi tadi dia ada berasa sakit perut namun hanya sekejap dan sangkanya cuma sakit perut biasa. Melihatkan Mia yang berterusan menunduk menahan sakit, Syarifah Haslinda segera mendapatkan Mia.

“Mia, dah nak bersalin ke ni? Ah sudah, macam mana ni? Driver saya datang lagi 10 minit.” Syarifah Haslinda mula cemas apabila Mia sudah mengerang sakit. Mia mengeluarkan kunci keretanya kepada Syarifah Haslinda.

“Jaguar..merah” Syarifah Haslinda segera mengangguk. Pelayan wanita restoren itu segera membantu Syarifah Haslinda untuk memapah Mia ke keretanya. Ma didudukkan di kerusi penumpang di belakang.

“Ya Allah, minta-minta aku sempat bawa kawan aku ni” kedengaran Syarifah Haslinda berdoa setelah enjin dihidupkan. Mereka sangat bernasib baik kerana aliran trafik yang lancar dan kebetulan hospital terletak tidak jauh dari tempat mereka makan.

Tiba sahaja di hospital, Mia terus dibawa ke wad bersalin. Sedang Syarifah Haslinda sibuk menunggu, kedengaran lagu ‘Ya Hanana’ dari dalam beg tangan Mia. Sejak dari tadi telefon Mia berbunyi namun dia ragu-ragu untuk membuka beg Mia. Takut dianggap menceroboh privasi namun bila difikirkan yang mungkin ahli keluarga Mia yang menelefon, Syarifah Haslinda terus membuka beg tangan Mia dan mengeluarkan telefon pintar milik Mia.

“Mr Iqy..” perlahan Syarifah Haslinda menyebut nama yang terpapar dari skrin telefon pintar Mia. Terpampang gambar perkahwinan Mia dan Iqram di skrin telefon.

“Assalamualaikum, sayang kat mana? Abang balik tengok tak ada siapa kat rumah. Call sayang pun tak berjawab-jawab..”

“Err encik, saya bukan Mia. Mia dalam wad bersalin ni” pantas Syarifah Haslinda memotong percakapan suami Mia yang kedengaran cukup risau.

“Ya Allah, hospital mana ye?” Syarifah Haslinda mula merasa sakit dibahagian perutnya.

“Prince Court Medical Centre encik... argh!!” Syarifah Haslinda memegang perut. Kontraksi menjadi semakin kerap dan dia terlepas telefon pintar Mia.

“Cik? Cik?” kedengaran suara suami Mia di corong telefon. Syarifah Haslinda menggagahkan dirinya untuk mencapai telefon Mia.
               
“Encik, saya rasa saya pun dah nak bersalin. Datang cepat, barang Mia saya akan serahkan pada jururawat.” Sebaik sahaja menghabiskan ayatnya. Syarifah Haslinda memutuskan panggilan lalu memasukkan semula telefon Mia ke dalam beg tangan Mia.

Nurse!! Tolong saya!” Berlari dua orang jururawant yang bertugas lalu memapah Syarifah haslinda masuk ke dalam bilik bersalin. Barangan milik dia dan Mia diserahkan kepada jururawat bertugas.


“Alhamdulillah Mia, kita dapat anak lelaki.” Iqram mendukung anaknya yang sudah diazan dan diiqamatkan lalu menyuakannya kepada Mia yang tampak keletihan. Pucat muka isterinya setelah bertarung nyawa demi melahirkan zuriat mereka.

“Alhamdulillah. Abang mana kawan Mia yang bawa Mia ke sini?” Tiba-tiba dia teringat akan kawan baharunya yang juga mengandung sepertinya.

“Oh kawan Mia tu pun tadi dah selamat lahirkan anak sulung dia. Lelaki juga. Sempat abang berborak dengan suaminya tadi sementara tunggu Mia kat luar.” Iqram mengambil tempat disebelah Mia lalu mengucup dahi isterinya. Syukur isteri dan anaknya selamat. Tadi dia tiba terlalu lewat dek kesesakan lalu lintas.

“Oh ye, bilik dia sebelah bilik Mia. Nanti kalau dah larat, bolehlah Mia jumpa dia,” kata Iqram lalu memandang wajah anaknya yang sedang disusukan oleh Mia Hana. Bilik VVIP Suite  yang dipilih oleh Datuk Muqri memang cukup selesa dan ada tempat untuk Iqram berehat jika dia mahu untuk tidur dihospital menemani Mia.

Pintu bilik yang dikuak dari luar membuatkan pasangan itu mengalihkan pandangan ke arah pintu bilik. Datuk Muqri dan Muiz yang baharu sahaja tamat mesyuarat di Putrajaya bergegas pulang sebaik sahaja menerima panggilan dari Iqram. Iqram segera bangun menyambut kedatangan bapa mertua dan abang iparnya.

“Papa dengan abang dah makan?” tanya Iqram sebaik sahaja Dtauk Muqri dan Muiz mengambil tempat dihadapan Mia yang baharu sahaja selesai menyusukan anaknya.

“Belum lagi, tadi dapat je call terus kami datang sini.” Muiz segera mendapatkan anak saudaranya yang baharu lahir.

“Nasib baik hensem macam aku. Apa nama korang nak bagi ni?” tanya Muiz lalu tersengih memandang Iqram.

“Perasan sungguh la Uncle Muiz ni. Ikmal Qayyim. Sebab anak lelaki, kena ikut nama papa dia la,” Iqram tersenyum bangga lalu mengambil semula Ikmal dari dukungan Muiz. Tahu abang iparnya tentu letih.

“Ek eleh, tak kira lepas ni biar aku yang bagi nama,” tukas Muiz sengaja. Seronok mengacau Iqram yang selalunya akan mengalah bila dengannya.

“Ek eleh, kalau dah nak sangat bagi nama, kamu kahwinlah cepat-cepat Muiz. Anak kamu nanti kamu letaklah nama apa pun, tak ada yang nak gaduh,” Datuk Muqri yang hanya tersenyum sejak tadi mengeluarkan titah kahwin sekali lagi untuk Muiz. Muiz hanya menggaru-garu kepalanya yang tak gatal.

“Alah, nanti-nantilah dulu papa. Biar Muiz kumpul anak sedara lagi seorang dua baru Muiz kahwin.” Mencerun mata Datuk Muqri memandang Muiz yang menayangkan muka selamba. Entah lagi berapa tahun dia akan dapat melihat anak terunanya itu naik pelamin.

“Papa, Muiz nak makan apa-apa tak? Biar saya call room service,” pelawa Iqram lalu menekan interkom untuk memanggil khidmat pelanggan hospital setelah Datuk Muqri dan Muiz mengangguk.

Sejam kemudian baharulah Encik Aqif, Puan Risa dan Hajah Suraya tiba. Puan Risa segera memeluk dan mencium dahi menantunya yang sudah selamat melahirkan cucu lelaki untuk keluarga mereka.

“Maaflah kami lambat. Tadi kami semua buat medical check up dan memang matikan handphone tu yang lambat.” Encik Aqif mendapatkan Datuk Muqri yang sudah bangun dari duduk menyambut kedatangan mereka.

“Tu la, pagi tadi mama dah ajak dah tapi Mia degil tak mahu ikut. Nasib baiklah tak ada apa-apa,” bebel Puan Risa sambil mengusap pipi Mia lembut. Mia hanya tersengih mendengarkan leteran ibu mertuanya. Tahu yang ibu mertuanya risau akan keselamatannya. Dia pun tadi bernasib baik kerana bertemu dengan Syarifah Haslinda.

“Haish kamu ni, terkejut giler nenek tadi. Alhamdulillah kamu tak apa-apa,” leter Hajah Suraya pula. Mia masih tersengih. Terasa dirinya cukup disayangi oleh keluarga mertuanya.

“Meh sini cucu atuk,” Encik Aqif mengambil Ikmal dari dukungan Muiz yang sibuk mengagah si kecil Ikmal. Seronok Mia melihat abangnya yang begitu teruja dengan kelahiran Ikmal Qayyim.

“Nama dia Ikmal Qayyim, ayah” beritahu Iqram lalu mendekati Encik Aqif yang seronok bermain dengan cucunya. Puan Risa dan Hajah Suraya juga turut mendekati Encik Aqif.

“Abang, elok-elok sikit. Baby tu lembik lagi,” pesan Puan Risa risau. Sudah lama dia dan Encik Aqif tidak memegang bayi yang baharu lahir. Puan Risa yang disebelahnya turut mencium pipi gebu cucu lelakinya itu.

“Meh sini bagi kat mak! Tak acilah kau conquer budak ni sorang-sorang. Mak pun nak dukung cicit mak jugak!” Geram Hajah Suraya setelah menunggu lama semata-mata untuk mendukung cicitnya yang sejak tadi didukung oleh Encik Aqif.

“Hehehe..sorry la mak. Syok pula dukung baby ni sampai tak teringat mak dah tunggu turn,” ujar Encik Aqif dengan gelak ala Gopal kartun Boboiboy. Ikmal diserahkan kepada ibu mertuanya dengan berhati-hati. Siapa tak sayang cucu sulung woi?!

“Tu la abang ni boleh pulak khayal dukung si Ikmal ni,” marah Puan Risa kepada Encik Aqif yang sudah tersengih malu. Mana tidaknya kena marah depan besan kot. Kelihatan Datuk Muqri hanya tersengih memandang gelagat mereka sekeluarga.

“Oh insyaAllah esok grandma dengan grandpa datang Malaysia,” beritahu Muiz dengan wajah gembira. Mia turut tidak dapat menyembunyikan kegembiraannya apabila mengetahui yang datuk dan neneknya dari London akan datang ke Malaysia. Sudah lama dia tidak bertemu dengan datuk dan neneknya itu setelah berkahwin.

“Esok abang akan jemput mereka okey?” Mia mengangguk setuju. Ikutkan hati mahu sahaja dia mengikut abangnya mengambil datuk dan neneknya tapi agak-agaklah wanita berpantang nak berjalan jauh. Mahu kena pelangkung dengan Iqram. Tapi teringat kat Britney Spears yang selamba badak pergi shopping selepas melahirkan anaknya tu macam mana pula? Hehehe baik jangan buat pasal..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...