Sunday, September 22, 2013

Kisah Kita - Bab 57

taken from here  
“Daddy, daddy hurry!” jerit Ikmal sambil berlari-lari anak ke arah kawasan lapang. Padang rumput yang luas dan mempunyai tasik untuk aktiviti memancing menjadi pilihan keluarga Iqram untuk beriadah.

“Abang! Tunggu adik!” Terhenti larian Ikmal apabila terdengar suara Myra yang menjerit memanggilnya, lalu dia berpatah balik ke kereta untuk mendapatkan adik kesayangannya.

“Ikmal, jaga adik ye?” pesan Mia prihatin sebelum melepaskan kedua-dua anaknya berlari ke tengah padang rumput. Seronok sangat adik beradik itu apabila dapat berlari berkejaran di padang rumput yang luas. Cuaca petang yang redup itu amat mendamaikan perasaan dan memang sesuai untuk keluar beriadah.

“Mama nak bentang tikar kat sini ke?” tanya Mia kepada Puan Risa lalu mengeluarkan tikar mengkuang dari boot kereta. Iqram dan Encik Aqif turut membantunya mengeluarkan barang-barang lain dari boot kereta.

“Kita pergi bawah pokok tu la Mia, lagipun kat situ dekat dengan tasik. Cantik permandangannya,” tukas Puan Risa. Segera dia membantu Mia membawa barang-barangan yang lain.

“Sayang ni prepare makanan macam kita nak tidur sini je,” usik Iqram lalu membantu Mia membentangkan tikar mengkuang dibawah pokok yang ditunjuk Puan Risa tadi.

“Alang-alang abang dah bawak khemah boleh je kalau nak tidur sini,” balas Mia dengan sengihan melebar.

“Yelah kang malam kang ada yang mengadu ‘Abang, nyamuk gigit Mia la’, ‘Abang I missed my bed already la’..auww!” Iqram mengusap-usap bekas cubitan isterinya dilengan. Huhu padah mengusik terlebih.

“Abang ni saje je..” gumam Mia perlahan. Tangannya laju menyusun makanan-makanan diatas tikar mengkuang. Ada Shepherd pie, strawberry cheesecake, bihun goreng, ayam goreng, salad sayuran dan nasi goreng. Sekali tengok memang banyak makanan yang dibawa tapi biasalah selalunya pasti akan habis dek selera besar suami, bapa mertuanya dan anak lelakinya. Dah memang lelaki dalam keluarganya kuat makan. Abangnya Muiz juga begitu.

“Mama dengan ayah nak dating sekejap kat tepi tasik tu, apa-apa nanti panggil la ye?” ujar Encik Aqif lalu menarik tangan Puan Risa untuk berjalan bersama dengannya. Malu-malu muka Puan Risa namun Encik Aqif masih menayangkan muka selamba. Mia dan Iqram hanya tergelak kecil memerhatikan gelagat romantis pasangan separuh abad itu.

“Mommy, daddy come play with us!” Ikmal menarik tangan Mia mengajak Mia untuk bermain bersamanya dan Myra. Ditangan mereka terdapat layang-layang.

“Where did you get that kite Ikmal?” soal Mia lembut lalu mengelus pipi puteranya.

“I bought it from that uncle,” jawab Ikmal lalu tangannya dihala ke penjual layang-layang yang sedang berehat ditepi padang. Myra disebelah mengangguk mengiakan percakapan abangnya. Mia tersenyum senang dengan jawapan Ikmal, risau jika anaknya mengambil hak orang. Ikmal memang seorang yang sangat jimat dan hanya membelanjakan wangnya apabila perlu. Setiap kali mereka ke mana-mana, Ikmal akan menggunakan wang poketnya untuk barang yang diingininya tanpa meminta-minta dari Mia baikpun Iqram.

“Come play with us,” pelawa Myra lalu menarik tangan Iqram. Iqram bingkas bangun dari duduk lalu mendukung Myra.

“Sure my little angel.” Iqram mengucup pipi lembut anak perempuannya dengan penuh kasih. Myra tersenyum suka dengan kelakuan daddynya ity.

“Kak Ton, kalau lapar makanlah dulu ye? Mia nak main dengan diorang,” pesan Mia kepada pembantu rumah yang dibawanya sekali. Kak Ton hanya menganggukkan kepala. Seronok melihat anak-anak majikannya yang berlari cuba menaikkan layang-layang ke langit. Mia dan Iqram juga turut berlari-lari anak bersama-sama Ikmal dan Myra.

“Hah naik pun layang-layang ni,” kata Ikmal puas. Tangannya lincah mengawal layang-layang yang sudah tinggi dilangit.

“Adik nak cuba?” Ikmal memberikan tali layang-layang kepada adiknya. Myra mengangguk lalu memegang tali layang-layang dengan kemas. Gelagat dua beradik itu diperhati oleh Iqram dan Mia dengan perasaan gembira. Ikmal memang sayang akan adiknya. Segala mainannya akan diberikan begitu sahaja kepada Myra seandainya adiknya meminta namun Myra bukan jenis yang meminta-minta dan seperti Ikmal, jika dia inginkan sesuatu, Myra akan berusaha mendapatkannya sendiri.

“Adik jangan tinggi-tinggi sangat nanti langgar kapal terbang!” pesanan Ikmal dijawab dengan anggukkan dari Myra. Mia dan Iqram yang terdengar pecah perut ketawa dengan gelagat anak-anaknya. Anak-anak yang menjadi penyeri hidup mereka, setiap hari ada ada keletah anak-anaknya yang membuatkan Mia tersenyum sendiri.

Kini Mia tidak lagi bekerja di IJN setelah Datuk Muqri membuka hospital swasta milik keluarga mereka di ibu negara. Hospital M merupakan hospital swasta yang bercirikan Islam namun masih mengekalkan imej ekslusif. Rawatan percuma diberikan kepada pesakit yang tidak mampu membayar bil hospital dan juga terdapat dana untuk membantu pesakit-pesakit yang memerlukan bantuan. Mia dan sahabatnya Danny Liew telah merekruit sahabat-sahabat mereka untuk turut sama membanting tulang menjayakan hospital yang lebih kepada ingin membantu dan bukan membebankan rakyat. Untuk pesakit yang berkemampuan dan inginkan layanan bak hotel, bilik VVIP dan Presidential Suite turut disediakan untuk mereka. Hospital ini merupakan hasil gabungan idea Datuk Muqri, Muiz dan Mia. Apabila tiga beranak itu bergabung tenaga, sememangnya hasilnya amat memuaskan dan kini hospital mereka diiktiraf bukan sahaja di Malaysia namun luar negara apabila mereka turut menerima pesakit dari luar.

“Ikmal, Myra jom makan? Sekejap lagi boleh sambung main,” laung Mia memanggil anak-anaknya yang sudah agak menjauh dari mereka. Ikmal dan Myra segera berlari mendapatkan Mia dan Iqram. Perut mereka memang sudah lapar mahu-mahu lagi teringatkan Shepherd pie mommynya yang memang super yummy!

Mommy, abang nak makan banyak-banyak boleh kan?” tanya Ikmal dengan wajah comel.

“Boleh je, Ikmal makanlah banyak mana pun janji tinggallah untuk daddy sikit boleh?” usik Iqram lalu mengusap kepala Ikmal.

“Boleh tapi Shepherd pie untuk abang dengan Myra je boleh?” Mia sudah lepas ketawa apabila anaknya cuba berurusniaga dengan suaminya yang sudah terkebil-kebil.

“Hahaha..daddy don’t take it too seriously. I’m just kidding.” Ternganga Iqram dengan gelagat nakal Ikmal yang sudah seperti Muiz. Ikmal sudah berjalan jauh ke hadapan berpimpin tangan dengan Myra.

“Sayang, Ikmal buli abang,” adu Iqram pada Mia yang masih lagi bersisa ketawanya. Mukanya mencebik melihat isterinya yang makin galak mengetawakannya. Mia yang perasan akan perubahan wajah Iqram terus tersengih lalu memaut lengan suaminya.

“Ala biasalah bang, pengaruh Uncle Muiz dia la tu,” kata Mia lalu mencubit bibir suaminya yang memuncung. Tangannya menarik Iqram yang masih mengeraskan diri tidak mahu berganjak dari tempat mereka berdiri tadi.

“Tapi kenapa Mia tak tolong kita tadi?” Makin lebar sengihan Mia apabila suaminya sudah membahasakan dirinya ‘kita’. Teringat kenangan ketika mereka bersekolah menengah dahulu.

“Saya nak tolong tapi dua-dua pun saya sayang maka saya gelak jela. Ni kalau abang lambat ni memang sahlah budak berdua tu habiskan Shepherd pie tu,” pujuk Mia yang masih berusaha menarik tangan Iqram.


“Abang gurau jela. Ala kalau nak makan sangat, bila-bila pun sayang boleh masakkan untuk abang kan?” Iqram mula melangkah bersama-sama dengan Mia menuju ke tempat mereka membentangkan tikar tadi. Kelihatan Puan Risa dan Encik Aqif siibuk bergambar bersama-sama Ikmal dan Myra. Jurukameranya siapa lagi kalau bukan Kak Ton. Memang comel la Kak Ton!


Syazrina melangkah masuk ke dalam Menara Morse dengan perasaan berbaur. Teruja kerana dia akan menyumbang khidmat didalam organisasi yang terkenal dengan ketelusan dan sistemik namun dia turut berasa bimbang andai dia tak dapat memenuhi kriteria yang selayaknya bagi seorang jurutera. Dia juga pasti akan ada suara-suara sumbang yang mengatakan dia diterima kerana hubungan rapatnya dengan keluarga Datuk Muqri.

“Aci, ada jual asam boi ka?” Syazrina segera berpaling ke arah suara sumbang yang menegurnya. Ada pula aku yang pula ayu ni dipanggil aci.

“Oh padaiyappa rupanya . Smart hari ni?” Muiz sudah tersengih menayangkan gigi. Sengaja dia ingin menegur Syazrina yang dari tadi hanya tercegat dihadapan pintu lif. Butang lif pun tak ditekan.

“Biasalah takkan nak pakai kurta pula. Kau kenapa tak pakai sari?”usik Muiz lalu melangkah masuk ke dalam lif bersama-sama Syazrina.

“Sari aku tak sempat basuh da..hahahaha best cakap dengan kau. Memang release tension.” Syazrina menghadiahkan senyuman manis buat Muiz. Muiz yang terpana dengan senyuman gadis pujaannya itu sedaya-upaya menahan macho padahal jantung berdetak gila hebat!

“Apa kau ingat aku ni khidmat masyarakat ke apa?” gurau Muiz. Gurauan mereka terhenti sebaik sahaja sampai di tingkat tempat kerja mereka.

“Okeylah Rin, good luck ye? Oh nak lunch sekali tak?” tanya Muiz dengan mengawal gugup didada.

“Aku rasa tak kot. Aku ada bawak bekal hari ni. Kau nak makan sekali tak? Aku saja bawak lebih,” Muiz yang pada mulanya hampa terus berubah gembira mendengarkan pelawaan gadis pujaannya. Rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari weh!

“Ammak! Okeylah aci. Apa-apa call la saya,” Muiz yang masih dengan loghat Indianya mengusik Syazrina.

“Ammak! Adios Padaiyappa!” balas Syazrina dengan sengihan melebar. Langkahnya terus diatur ke pejabat sumber manusia. Dalam hatinya dia memasang tekad yang dia akan berusaha untuk menjadi aset bukan liabiliti untuk Morse Holding.


So Rin so far macam mana kerja kat sini?” soal Iqram ketika turut serta makan tengahari bersama Syazrina dan Muiz. Dia turut membawa bekal yang disediakan oleh Mia untuknya. Comel pula melihat Syazrina dan Muiz berkongsi makanan dihadapannya. Hilang terus imej cool Muiz kerana sejak tadi asyik senyum melebar. Perasan juga yang ramai kakitangan syarikat asyik memandang ke arah mereka.

“Okeylah nak-nak lagi Iqram yang jadi bos maka kurang sikit rasa gugup. InsyaAllah aku akan buat yang terbaik,” ujar Syazrina dengan penuh bersemangat.

“Hahaha ni bos besar kat sebelah tak gugup pulak ye?” usik Iqram dengan sengihan melebar. Syazrina hanya memandang Muiz sekilas sebelum mengalihkan pandangannya.

“Yang ni Padaiyappa maka tak apa.” Mahu tersedak Muiz mendengar jawapan ‘genius’ Syazrina.

“Dey aci! Tak habis-habis lagi dengan Padaiyappa kau tu..tersedak aku. Sedap gila mee goreng ni.” Muiz meneruskan suapannya sehingga licin bahagiannya.

“Aku la masak. Sedap ye? Esok aku bawak lagi untuk kau ye?” Syazrina tersenyum gembira apabila masakannya dipuji Muiz. Bukan selalu dia boleh tunjuk bakat keranan bondanya lebih suka masak sendiri. Kalau bukan bondanya pun, kakak-kakak iparnya memang ringan tulang menyediakan makanan untuk mereka sekeluarga.

Muiz mengangguk setuju. Siapa tak nak weh? Makan dengan gadis pujaan dah tu sedap pula. Makin bersemangat nak buat kerja selepas waktu rehat. Iqram yang perasaan akan kegembiraan yang terpancar di wajah Muiz memanjatkan doa supaya ada jodoh diantara Syazrina dan Muiz. Seronok melihat wajah bahagia Muiz. Bukan dia tak tahu yang Muiz tunggukan Syazrina sejak dulu. Namun dia hanya diamkan dan berdoa untuk sahabatnya itu.

“Okey tokey-tokey waktu rehat nak habis ni. Sekejap lagi dah nak masuk waktu solat. Aku chow dulu la ye?” pamit Syazrina lalu mengangkat bekas makanan untuk dicuci.

“Eh yang aku punya ni biar aku basuh sendiri,” spantas Muiz menghalang Syazrina dari mengambil bekas makanannya.

“Dah tak payah nak gedik, biar aku basuhkan.” Syazrina mengambil bekas makanan Muiz untuk dibasuh sekali.

Belum sempat dia masuk ke pantri,kedengaran suara beberapa kakitangan yang sedang seronok bergosip.

“Aku rasa la dia ada skandal dengan Tuan Muiz la. Makan pun sama-sama. Padahal baru je masuk hari ni. Entah-entah perempuan simpanan Tuan Muiz tak? Aku dengar dia diserap masuk tanpa interview.” Tersentak Syazrina dengan tuduhan yang dilemparkan kepadanya. Dengan langkah yang berani Syazrina masuk ke dalam pantri dengan wajah yang dimaniskan.

“Maaf ye? Tadi aku dengar korang mengata aku. Aku masuk sini dengan interview okey? Kau ingat ni company family aku ke nak main masuk macam masuk kandang lembu? Lain kali sebelum cakap tu kaji dulu kesahihan ni main suka hati je mengata orang!” marah Syazrina. Dua orang kakitangan yang seronok mengata tadi terdiam apabila ditengking oleh gadis itu. Nampak sahaja kecil tapi garang bukan main.

“Rin kenapa ni?” Muiz yang tiba-tiba muncul dipantri membuatkan dua kakitangan tadi bertambah kelu. Takut jika Syazrina mengadukan tentang mereka kepada Muiz yang sememangnya mempunyai imej tegas dan digeruni berbanding dengan Datuk Muqri yang sentiasa berlembut.

“Takde apalah. Dahlah aku rasa malas pula nak basuh bekas ni. Kau basuhkan jela!” Syazrina menyerahkan bekas makanan yang kotor kepada Muiz. Hatinya sakit dikutuk sebegitu rupa dan dia tak rasa dia boleh menahan kemarahan jika masih berada disitu

“Yelah-yelah. Nanti sebelum balik aku bagi kat kau ye?” Syazrina hanya menganggukkan kepala sebelum berlalu meninggalkan Muiz di pantri.

“Err tuan, biar kami basuhkan. Nanti kami hantar ke bilik tuan,” tawar salah seorang kakitangan itu, namun hanya dibalas dengan pandangan tajam dari Muiz.

“Saya tak tahu apa yang berlaku tadi tapi saya harap perkara ni tak akan berlaku lagi.” Muiz meninggalkan kedua-dua kakitangan yang masih tercengang setelah selesai mencuci bekas-bekas makanan. Dia pasti pasti ada sebab mengapa Syazrina tiba-tiba naik angin dan dia pasti mesti ada kaitan dengan kedua-dua kakitangannya itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...