Saturday, August 31, 2013

Kisah Kita - Bab 53

taken from here  

Suasana di tanah perkuburan Islam begitu menyayatkan hati dengan hujan mencurah-curah turun membasahi bumi. Jenazah Nabila selamat dimasukkan ke dalam liang lahad dan kini mula ditimbus dengan tanah. Puan Dina tidak dapat menahan dirinya dari terus menangis. Anak perempuan tunggalnya kini telah meninggalkannya buat selama-lamanya. Mia dan Syazrina tidak henti-henti memujuk Puan Dina walaupun air mata masih belum kering dimata masing-masing.

Bacaan talkin dimulakan dibawah khemah yang didirikan bersebelahan kubur Nabila. Hamdan yang duduk disebelah imam kelihatan begitu tenang. Disampingnya Muiz, Iqram dan Firdaus yang turut sama menemani sahabat mereka itu. Sangka mereka Hamdan tidak akan dapat mengawal diri kerana gadis yang bakal dikahwininya tidak lama lagi kini sudah menemui Illahi. Walaupun begitu, Hamdan yang kelihatan sangat tenang itu sebenarnya lebih merisaukan mereka.

Selesai upacara pengebumian dan bacaan Yasin serta ayat Al-Quran, orang ramai mula beransur meninggalkan tanah perkuburan.

“Nabila, mama pergi dulu ye” sayu Puan Dina berkata lalu dipapah pergi oleh Mia dan Syazrina yang setia bersamanya. Suaminya yang bertugas di luar negara tidak sempat balik untuk melihat anak mereka untuk kali terakhir menambahkan sayu dihatinya.

“Hamdan jom,” ajak Muiz lalu menepuk bahu sahabatnya yang masih duduk tidak terkutik sejak tadi.

“Aku nak duduk sini sekejap, korang baliklah dulu,” balas Hamdan tanpa memandang muka Muiz.

“Muiz, kita tinggalkan Hamdan dulu. Hamdan jangan lambat sangat, dah nak gelap ni,” pesan Firdaus lantas berlalu pergi bersama-sama Muiz dan Iqram.

“Nabila, tak sangka kau pergi dulu sebelum aku sempat tunjukkan kasih sayang aku kat kau. Aku minta maaf sebab layan kau dengan kasar sebelum ni. Tu semua untuk kebaikan kita, aku tak nak kita hanyut dalam cinta dunia ni sebelum hubungan kita halal disisi Allah. Bila kau pergi aku rasa kosong tapi aku sedar ini semua ujian Allah untuk aku. Aku doakan kau ditempat yang baik disana. Selamat tinggal stalkerku,” Hamdan mengesat air mata yang mula membasahi pipinya. Gadis itu sudah tiada. Tiada lagi yang akan menghantar pesanan ringkas setiap pagi mengejutkannya untuk bangun Subuh. Tiada lagi panggilan telefon sebelum dia masuk tidur dan tiada lagi yang akan merajuk dengannya bila dia lambat setiap kali temu janji.

“Hamdan, kalau saya meninggal dunia, awak akan cari yang lain tak?” soal Nabila apabila mereka sama-sama menonton pertunjukan bunga api di Putrajaya bersama Iqram dan Mia.

“Kenapa tanya macam tu?” Hamdan memandang pelik ke arah Nabila yang masih mendongak melihat bunga api di langit.

“Saje je. Jawab jela.”

“Entah,” jawab Hamdan pendek. Malas di mahu berfikir tentan perkara yang tak pasti.

“Kalau benda tu terjadi, awak carilah orang lain yang boleh membahagiakan awak dan sayang awak macam mana saya sayang awak ye?” tutur Nabila sambil mengukirkan senyuman manis buat tunangnya.

“Haish macam-macam. Dah jom pergi sana, saya dahagalah,” Nabila tersenyum gembira mendengarkan Hamdan membahasakan dirinya ‘saya’ taklah ber’aku-engkau’.

“Hamdan, kalau saya nak panggil awak abang boleh?” tanya Nabila sewaktu Hamdan membeli minuman untuk mereka.

“Ikut suka awaklah,” balas Hamdan lalu menghulurkan minuman untuk Nabila.

“Terima kasih abang. Saya bukan apa, takut tak sempat nak panggil abang.” Nabila berjalan meninggalkan Hamdan yang terpinga-pinga mendengarkan ayat itu keluar dari mulut Nabila.

“Abang! Cepatlah, lepas ni ada bunga api bentuk love!” jerit Nabila yang sudah jauh dari tempat dia berdiri. Hamdan menggelengkan kepalanya dengan telatah bakal isterinya. Perangai kalah budak-budak!

Hamdan mengeluarkan sekeping gambar dari poket baju Melayunya. Gambar dia dan Nabila berlatarkan bunga api berbentuk hati merupakan satu-satunya gambar mereka berdua yang dia ada. Itupun setelah dipaksa oleh arwah Nabila untuk bergambar bersama jika tidak dia memang tak mahu bergambar.

“Abang pergi dulu, insyaAllah saya akan doakan awak dalam setiap solat saya,” pamit Hamdan lalu bangun meninggalkan kubur Nabila. Air matanya dikesat kasar dengan belakang tangannya. Yang pergi tak akan kembali dan yang hidup harus meneruskan kehidupan sebagai khalifah dibumi Allah selagi masih dikurniakan nyawa.



“Sayang sudah-sudahlah tu menangis. Tak tenang arwah lagipun tak elok untuk baby kita,”pujuk Iqram lalu memeluk tubuh isterinya yang masih menangis sejak pulang dari tahlil dirumah Puan Dina.

“Abang, kesian kat Nabila. Lagi seminggu je nak kahwin tak sangka kena tikam dengan perempuan jahat tu,” terhingut-hingut bahu Mia. Sedih sahabatnya kini sudah tiada dan paling menyedihkan apabila melihat wajah Hamdan yang bagaikan memendam rasa.

“Sayang, jangan menangis lagi. Lebih baik jika kita doakan supaya rohnya tenang dan dia ditempatkan di syurga Allah. Pasal perempuan tu, kita serahkan kepada pihak polis. Sekarang ni mereka tengah buru si Tanya tu,” Mia membenamkan muka ke dada Iqram. Perasaan tenang dan selamat mula menyelubungi dirinya.

“Abang, macam mana kalau Mia yang kena tikam hari tu? Apa abang buat?” pertanyaan Mia betul-betul membuatkan Iqram tersentak.

“Astagfirullahalazim, jangan cakap macam tu sayang. Abang tak cukup kuat untuk hadapi keadaan macam tu. Abang tak sanggup nak hilang sayang.” Iqram memeluk kemas tubuh Mia. Seram memikirkan jika dia ditempat Hamdan.

“Tapi abang percaya pada qada’ dan qadar. Kita perlu terima takdirnya dengan redha. Sekalipun ianya amat menyakitkan tapi mesti ada hikmah disebalik kejadian.” Iqram mengetatkan pelukannya lalu mencium ubun-ubun isterinya.

“Abang..” rengekan Mia mengejutkan Iqram dari lamunannya.

“Ye sayang?”

“Laparlah, masakkan spaghetti carbonara boleh?” pinta Mia dengan mata ala-ala Puss in Boots.

“La dah tengah malam ni. Esok jela abang masakkan ye sayang?” pujuk Iqram. Bukan apa, jam dah menunjukkan pukul 11 malam dan takkanlah Mia nak makan dan terus tidur? Makin tembamlah sayang aku nanti!

“Tapi baby nak makan spaghetti carbonara..” rajuk Mia lalu menolak tubuh suaminya. Geram hajatnya tidak dipenuhi.

Baby ke sayang yang nak makan ni?” usik Iqram dengan wajah nakal. Mia yang merajuk memusingkan mukanya ke tempat lain. Melihatkan Mia yang sudah mendiamkan diri membuatkan Iqram makin tak sampai hati.

“Yela..abang masakkan. Sayang temankan abang ye?” Mia terus mengangguk lalu merangkul leher Iqram dan mencium pipi suaminya membuatkan Iqram terpana dengan tindakan Mia yang agak berani itu.

“Haish rasa macam malas je nak keluar dari bilik ni,” usik Iqram memau pinggang isterinya. Mia menampar lengan Iqram manja. Tahu suaminya sengaja mengenakannya setelah tindakan beraninya tadi.



Syazrina membuka surat yang baharu sahaja diterima dengan perasaan berdebar-debar. Surat dengan cop universiti yang ditunggu-tunggu dibuka dengan penuh berhati-hati.

“Alhamdulillah” ucap Syazrina penuh syukur setelah membaca isi surat tersebut. Akhirnya impiannya untuk menyambutkan pengajian di luar negara kini sudah termakbul. Surat dari Seoul National University dibawa masuk ke dalam rumah lalu dihulurkan kepada bondanya yang sedang duduk menonton televisyen.

“Apa ni Rin?” soal bondanya lalu membaca isi surat itu. Wajah gembira bondanya jelas kelihatan setealh membaca habis surat yang diberinya tadi.

“Alhamdulillah, syukur,” ucap bondanya. Tubuh kecilnya dipeluk erat oleh bondanya. Air mata mula membasahi pipi kedua-dua mereka.

“La..kenapa ni Acu? Bonda?” Tanya Megat Syazriz yang  sudah lengkap berbaju Melayu. Sebentar lagi dia kan ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat bersama-sama adik beradik lelakinya yang lain.

“Alang, Acu dapat biasiswa buat Master kat Seoul!” ucap Syazrina lalu bangun menunjukkan surat kepada Megat Syazriz. Megat Syazriz terus memeluk adik bongsunya dengan gembira.

“Master dalam bidang apa Rin?” tanya Megat Syazrin yang turut terdengar berita gembiranya tadi.

“Dalam bidang Mechanical and Aerospace engineering la. Alhamdulillah dapat juga bidang yang Rin aim dari dulu.” Megat Syazrin memaut bahu adiknya lalu mencubit pipi Syazrina.

“Alhamdulillah. Nanti bila kat sana kau jaga diri elok-elok. Jaga maruah diri. Kalau ada apa-apa, jangan lupa beritahu kami kat sini.” Pesanan Alongnya mengejutkan mereka semua yang sedang melayan perasaan. Entah sejak bila Megat Syazrul berada disitu pun mereka tidak sedar. Kelihatan Megat Syazril dan Megat Syazrizal berdiri dibelakang Megat Syazrul. Tampak segak abang-abangnya apabila berbaju Melayu sedondon. Dah macam Hari Raya pula.

“InsyaAllah. Acu pergi bulan depan bukan esok. Hehehe..” usik Syazrina melihatkan abang-abangnya yang terlebih ambil berat kalah bondanya yang asyik tersenyum sejak tadi.

“Alah abang-abang kamu tu dah start feeling-feeling sedih la tu Rin. Bonda faham sangat perangai hero-hero bonda ni. Muka je hero Malaya tapi hati taman bunga juga ada,” gurauan bondanya disambut dengan gelak ketawa. Syok mengetawakan abang-abangnya yang sudah memerah muka menahan malu.


“Apa ni bonda! Tak boleh simpan rahsia betul. Dahlah kami pergi dulu. Assalamualaikum,” ucap Megat Syazrul lalu bersalam dengan bondanya diikuti dengan adik-adiknya yang lain. Syazrina yang berada ditepi bondanya tersengih melihatkan perilaku abang-abangnya. Sememang dia sendiri akan merindui ahli keluarganya apabila dia berjauhan dengan mereka kelak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...